"Túl kicsi volt" - Isabelle Huppert színésznő

Film

Idén ő a Cannes-i Filmfesztivál (május 13-24.) zsűrijének elnöke, ám előtte és utána folyamatosan dolgozik, az egyik filmet készíti a másik után - csak épp Magyarországra nem jutnak el a filmjei. Párizsban találkoztunk vele.
Idén ő a Cannes-i Filmfesztivál (május 13-24.) zsűrijének elnöke, ám előtte és utána folyamatosan dolgozik, az egyik filmet készíti a másik után - csak épp Magyarországra nem jutnak el a filmjei. Párizsban találkoztunk vele.

Magyar Narancs: Az elmúlt évben egy csomó filmben játszott, és színházban is fellépett. Hogy bírja?

Isabelle Huppert: Sosem okozott gondot nekem, ha egyik munkából estem a másikba. Olyan ez, mint a főzés, elég, ha az ember fejben tudja tartani a recepteket, én pedig elég sok szerepet be tudok spájzolni. Tulajdonképpen mindegy is, hogy mi mire jön, film után film vagy éppenséggel színház, tavaly például épp csak visszaértem egy Margaret Duras-regényből készült film forgatásáról (Un barrage contre le Pacifique - a szerk.), és máris következett a színpad, egy Yasmine Reza-darab, a Le Dieu du carnage.

MN: Többször is szerepelt amerikai produkcióban, utoljára 2004-ben az I Heart Huckabees (magyarul Multik haza! címmel adták ki dvd-n - a szerk.) című filmben Dustin Hoffman és Jude Law partnereként. Mennyiben különbözik a francia és az amerikai filmesek munkamódszere?

IH: Amerikában rengeteget próbálnak a forgatás előtt, szeretnek kísérletezni a karakterekkel. Nem mintha bármiféle ellenvetésem lenne ezzel a módszerrel kapcsolatban, én is megtapasztaltam az előnyeit, amikor például Hal Hartleyval az Amatőrt forgattam. Öt héten át próbáltunk, de a mi esetünkben ennek inkább anyagi okai voltak; minden nagyon ki volt centizve, nagyon kevés forgatási idővel gazdálkodhattunk. Franciaországban ritkaságszámba megy az ilyen hosszú próbafolyamat, s mivel a filmjeim többsége ide köt, nem vagyok hozzászokva ehhez a metódushoz. Persze mi is felpróbáljuk a ruhákat, a sminket és minden effélét, de nehezen tudom elképzelni, hogy a forgatás előtt leülök egy asztalhoz a rendezővel, és a forgatókönyvet olvasgatjuk. Egyszer elolvasom, nekem ennyi elég, aztán a forgatáson úgyis minden elválik.

MN: Azért a Margaret Duras-regényt elolvasta, mielőtt belekezdett az említett filmbe?

IH: Természetesen elolvastam, habár elég sokat változtattunk a figurán, hogy mást ne mondjak, a regénybeli anya jóval idősebb nálam. Nyilván ha a rendező egy hasonló nőalakot akar, nem engem keres meg a szereppel. Mostanában egyébként több filmben is ilyen anyaszerepet játszottam, a gyerekeihez túlságosan is ragaszkodó anyát, de úgy éreztem, minden alkalommal tudtam valami újat mutatni ebből a lelkiállapotból.

MN: Felmerült a neve Quentin Tarantino Cannes-ban is induló filmje, a Becstelen Brigantyk egyik szerepe kapcsán.

IH: Tarantino valóban ajánlott egy szerepet, de nem vállaltam, túl kicsi volt nekem. Ennyit erről.

MN: Tagja az Oscart odaítélő Amerikai Filmakadémiának?

IH: Igen, és szoktam is élni a szavazati jogommal.

MN: Két filmet is forgatott Michael Hanekével; A zongoratanárnőt és a Farkasok idejét.

IH: Haneke rögeszmés filmes, a szó jó értelmében az, ugyanakkor egy nagyon is gyakorlatias valaki. Ha egy jelenet a második felvételnél megvan, akkor nem erőlteti tovább, de ha nem elégedett valamivel, azt addig vesszük újra, míg meg nem valósul, amit eltervezett. Nagyon pontos elképzelései vannak mindenről. Megközelíthetetlen alaknak tűnik, de akik ismerik, tudják, hogy ennek épp az ellenkezője igaz. Egy igazi bécsi, és a bécsiek szeretik az életet. Jó barátom.

MN: Néhány éve aktív szerepet játszott abban, hogy a Wanda című, 1970-ben készült amerikai filmet újra bemutassák Franciaországban.

IH: Csodás alkotás, sokat jelent nekem, de sajnos csak nagyon kevesen ismerik. Barbara Loden rendezte (színésznőből lett filmrendező, 1980-ban hunyt el - a szerk.), Elia Kazan felesége. Miután Franciaországban felújítottuk a filmet, több európai országban is újra kezdték játszani.

MN: Cannes-ban már volt zsűritag, idén pedig zsűrielnök lesz. Mit vár a fesztiváltól?

IH: Jó filmeket.

MN: Látott mostanában ilyeneket?

IH: Mostanában két ilyet láttam, egy franciát és egy amerikait. A francia egy 2008-as film, Stella a címe, az amerikai pedig A látogató, Thomas McCarthytól. De nagy kedvencem volt az olasz Gomorra is. Messzemenő következtetéseket azért ne vonjon le ebből, meglehetősen eklektikus az ízlésem.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.