Tanárok a kortárs moziban

Üldöznek majd benneteket

Film

Ha valaha is társadalmunk aktuális közérzetéről akarunk tájékozódni, érdemes egy pillantást vetni a független, kortárs (film)művészetre, amely nemcsak azt mutatja meg, milyen problémák gyötörnek minket, hanem azt is, hogy azok hova vezetnek.

A társadalom az elme, amelyben megszületik a gondolat, a film pedig a nyelv, amelyen kigördül. De milyen elméről árulkodik az a filmtrend, amelyben a kortárs európai alkotók sorra térnek vissza a társadalmi realizmushoz, ám a kitchen sink cinemák dühös fiataljai helyett a szabad világ tehetetlenét, a tanárt állítják mozgalmuk közepébe?

 *

Vallási és faji hovatartozástól függetlenül nagyjából egy dologban értünk egyet, ez pedig a gyermekeink védelmének fontossága. Elsődleges tehát, hogy az alattuk szőtt szociális háló erős és lyukmentes legyen. E hálót a szociális színterek szálai alkotják, az azokat összefogó csomó pedig a pedagógus. Ha a színterek közt feszültség van, a csomón keletkezik nyomás, így akár ha a gyerek-iskola, iskola-család, iskola-nemzet, család-nemzet viszonylatok valamelyikében széthúzás van, a tanárnak lesz emberfeletti erőre szüksége, hogy egyben tartsa az egészet. Bőven megéri azért a 6 hét nyári szünetért…

A korábbi „tanáros filmek” fő problematikája az eltévelyedett diák és az őt útjára terelgető (Veszélyes kölykök; Osztály, vigyázz!), vagy épp a járt útról járatlanra le-letaszigáló tanító (Holt költők társasága; Mona Lisa mosolya) kapcsolatáról szóltak, de még amikor egy rosszul sikerült órai kísérletből elfajzó diktatúra a mozi témája (A hullám), a fókusz akkor is a tanuló és a tanár között marad. Ezzel szemben ebben az „új hullámban” az utolsó, amiről szó esik, az a gyerek maga. A pedagógus leválni kényszerül a tanításról, és különböző ellenerőkkel kerül szembe, hogy a munkáját egyáltalán elvégezhesse.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.