Tanárok a kortárs moziban

Üldöznek majd benneteket

Film

Ha valaha is társadalmunk aktuális közérzetéről akarunk tájékozódni, érdemes egy pillantást vetni a független, kortárs (film)művészetre, amely nemcsak azt mutatja meg, milyen problémák gyötörnek minket, hanem azt is, hogy azok hova vezetnek.

A társadalom az elme, amelyben megszületik a gondolat, a film pedig a nyelv, amelyen kigördül. De milyen elméről árulkodik az a filmtrend, amelyben a kortárs európai alkotók sorra térnek vissza a társadalmi realizmushoz, ám a kitchen sink cinemák dühös fiataljai helyett a szabad világ tehetetlenét, a tanárt állítják mozgalmuk közepébe?

 *

Vallási és faji hovatartozástól függetlenül nagyjából egy dologban értünk egyet, ez pedig a gyermekeink védelmének fontossága. Elsődleges tehát, hogy az alattuk szőtt szociális háló erős és lyukmentes legyen. E hálót a szociális színterek szálai alkotják, az azokat összefogó csomó pedig a pedagógus. Ha a színterek közt feszültség van, a csomón keletkezik nyomás, így akár ha a gyerek-iskola, iskola-család, iskola-nemzet, család-nemzet viszonylatok valamelyikében széthúzás van, a tanárnak lesz emberfeletti erőre szüksége, hogy egyben tartsa az egészet. Bőven megéri azért a 6 hét nyári szünetért…

A korábbi „tanáros filmek” fő problematikája az eltévelyedett diák és az őt útjára terelgető (Veszélyes kölykök; Osztály, vigyázz!), vagy épp a járt útról járatlanra le-letaszigáló tanító (Holt költők társasága; Mona Lisa mosolya) kapcsolatáról szóltak, de még amikor egy rosszul sikerült órai kísérletből elfajzó diktatúra a mozi témája (A hullám), a fókusz akkor is a tanuló és a tanár között marad. Ezzel szemben ebben az „új hullámban” az utolsó, amiről szó esik, az a gyerek maga. A pedagógus leválni kényszerül a tanításról, és különböző ellenerőkkel kerül szembe, hogy a munkáját egyáltalán elvégezhesse.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.