Vadász, vadász - Chris Pratt filmszínész

Film

Hosszú ideig ő volt a főhős legjobb barátja, a hollywoodi vígjátékok bumfordi untermannja, mígnem kigyúrta magát, és megkapta A galaxis őrzői főszerepét. Spielberg Jurassic Worldjében ő a vadakat és a hősnőt terelő főmacsó. Párizsban beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Nézett már farkasszemet valamivel, ami nagy volt, dühös és szét akarta tépni?

Chris Pratt: Egyszer majdnem fennakadtam egy jávorszarvason. Nem a nappalimban történt, hanem a vadonban, megrögzött vadász vagyok, szóval magamnak kerestem a bajt. Akkor persze még nem tudtam, és ha tudtam volna, sem érdekel, hogy egyszer még milyen jól fog jönni az ott érzett félelem. Akkor csak az érdekelt, hogy élve megússzam. De a Jurassic World raptoros jeleneteiben kifejezetten jól jött színészileg a hajdani halálfélelem.

false

MN: Ki nyert végül?

CP: Megközelített, végigmért, és peckesen, a győztesek büszkeségével elhaladt mellettem. Meghagyta az életemet. Szóval én nyertem. Volt nálam fegyver, egy icipici puska – fajdkakast akartam lőni ebédre. De jávorszarvas ellen még viccnek is rossz lett volna. A medvéknél is nagyobb tömeggyilkosok ezek az óriások. Én hátráltam, ő közelített. Durvább volt, mint a method acting! Minek színészképzőbe járni, ha az ember vadászik. Nem is jártam színitanodába. Egy kis zene plusz a felidézett félelem – ez volt most a színészi koktélom. Benyomtam a Dark Side-ot Eric Churchtől és jöhettek a dinók.

MN: Az őslények nagy része digitális effektből van, de néhányat meg is építettek. A robotlényekkel könnyebb színészkedni, vagy az effektekkel?

CP: Sokat segít, ha meg lehet érinteni valamit, és nem csak a zöld háttér előtt ugrabugrál az ember, egyszersmind macerás is, mert ezeknek a gépesített állatoknak van némi alapzajuk, nem is kicsi. Amikor át kellett ölelnem az egyiket egy érzelmes jelenetben, minden egyes szavamat utószinkronizálni kellett, mert olyan volt, mintha egy zümmögő motort ölelgettem volna.

false

MN: Ilyen problémái A Lego-kalandban aligha voltak.

CP: Az volt minden idők legjobb filmes melója. Pizsamás munka volt, kislattyogtam a kocsimig pizsiben, 15 perc múlva már a stúdióban voltam, és összvissz két hétig tartott az egész. És még álhajat se kellett ragasztani. Ez minden színész álma. Sosem voltam legós kölyök, inkább halászós-vadászós fajta. Amúgy is inkább a garázsvásárokon szereztük be a játékainkat: szegények voltunk, na! Egy-két He-Man bábu azért így is befigyelt.

MN: Fiatalabb éveiben kipróbálta, milyen homelessnek lenni Hawaiin. És milyen?

CP: Más dilemmáim voltak, mint mostanság. Például, hogy ki visz be a városba, és ki vesz nekem piát. Ezek voltak a legégetőbb kérdések.

false

MN: Stand-uposként kezdte. Voltak rögzült poénjai?

CP: Adtam a ma született ártatlant. A nagy mamlaszt, akit mindenki kihasznál, de idióta mosollyal tűri. A kezdő poénom általában a szex és a stand-up kapcsolatát boncolgatta, valahogy így: „Hű, el sem hiszem, hogy itt állok a mikrofon előtt. Olyan ez, mint az első szex. Mostanra pont végeztem is.” Ilyenek. Simán belefértem a középszerbe. Jó iskola volt, mert a stand-up aranyszabálya, hogy addig nem lehet abbahagyni egy poént, amíg nem nevetnek. Ha néma csend van a csattanónál, tovább kell nyomni. Leizzadsz, de nyomod tovább, addig, míg nem nevetnek. A stand-up közönsége vérszomjas fajta: ha belesülsz előttük akár egyetlen poénba is, és ezt látják is rajtad, onnantól nincs kegyelem. Kész, neked annyi, ki vagy nyírva.

MN: A galaxis őrzőiben is vannak saját poénjai?

CP: A Kevin Bacon-os poén a sajátom, és a filmvégi táncos jelenet is az én találmányom. Improvizáltam rendesen.

false

MN: Hazacsempészett valami kis űremléktárgyat?

CP: Hogy kicsit? Az egész Star-Lord-jelmezt. Ehhez képest a Jurassic Worldben viselt vadászkésem, amit szintén hazavittem, igazán apróságnak tűnik. De most nem késsel, hanem pisztolyokkal játszom, A hét mesterlövész remake-jét forgatom az új-mexikói sivatagban. Egy anyaszomorító gyilkost játszom, aki nem szerepelt az eredetiben. Egyik eredetiben sem. Igazi pisztolyhős – álomszerep egy vadásznak. Egy igazi badass, akinek gyorsan jár a keze. Pont, mint az enyém.

MN: Mikor bunyózott utoljára?

CP: Úgy öt éve. Egy bárban. Egy fickó kötekedett velem. Hollywood, Hollywood – bömbölte az arcomba, és leverte a sapkámat. Azt hitte, vicces. Pedig előszörre sem volt az, másodszorra meg az a kevés kezdeti eredetiség is elszállt belőle. Ekkor finoman figyelmeztettem, hogy ha nem hagy fel ezzel, három másodpercen belül leverem. Nem hitte el. Aztán elhitte. A suliban birkóztam. De ma már csak kickboxolok.

Gyúrás előtt  (Delivery Man)

Gyúrás előtt (Delivery Man)

 

MN: Ha épp nem filmez, vadászik vagy veri az embereket a sarki bárban, mit csinál?

CP: Bütykölöm a Volkswagenemet. Egy F-150 Ford Pickup Truckot vezetek, az asszonyé a családi autó, és kölcsönben van nálunk egy Audi A7. De a ’65-ös VW bogaram a szívem csücske.

A Jurassic World hősnőjével, Bryce Dallas Howarddal interjúnk itt olvasható, ahol a film kritikáját is megtalálják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.