Film

Kígyó a keblen

Justin Anderson: Hazaúszom

Kritika

A gazdag értelmiségiek napszítta tengerparti nyaralói rendszerint az erkölcsök lazulásának, sötét titkok napvilágra kerülésének, legrosszabb esetben családok széthullásának színterei.

Ebben a tekintetben Justin Anderson, az elsőfilmes képzőművész filmje sem tér el a hagyományoktól. A film alapja Deborah Levy 2011-es azonos című regénye, a darabjaira hulló család portréja ebben is azonos. A már az első képkockákon is feszültnek tetsző házaspár, Josef (Christopher Abbott) és Isabel (Mackenzie Davis) egyetemi tanár barátjukkal, Laurával (Nadine Labaki) érkeznek görögországi nyári rezidenciájukra. Még mielőtt belépnének az ajtón, otthon, tinédzser lányuk Ninam drámai tónusban bejelenti, hogy van valaki a medencéjükben (elsőre mindenki medvére gyanakszik). A hívatlan vendég nem medve, hanem egy titokzatos meztelen nő (Ariane Labed). Hamar kiderül, hogy Kitti botanikus és a család sofőrjének a barátja (bár ez keveset árul el a nő valódi személyiségéről és szándékairól), Isabel pedig hirtelen ötlettől vezérelve maradásra buzdítja Kittit.

Ahogy az már lenni szokott az intenzív tekintetű, szófukar és nyilvános meztelenkedésre hajlamos európai vampokkal, Kitti is elsősorban egy bizonyos funkció betöltésére hivatott: felszínre kell hoznia a család mélyén fortyogó feszültséget és traumákat. Ebben pedig bővelkednek hőseink. A boszniai származású Josef még gyermekként menekült el a délszláv háború borzalmai elől, erről az időszakról pedig sosem beszél. Szokatlan verseivel hamar amerikai irodalmi sztárrá vált, de ihlete manapság cserben hagyja, csak katatón állapotban csoszog fel-alá a napsütésben. Isabel haditudósítóként dolgozik, akit bár egyre inkább kizsigerel munkája, a kiküldetése utáni hazatérést még nehezebbnek találja. Lányuk pedig mindkettejük által elhanyagoltnak érzi magát. A Kittihez hasonló ragadozók egyből kiszagolják az ilyen érzelmi bonyodalmakat, és a nő ennek megfelelően hamar meg is kezdi aknamunkáját a vendéglátó családban. Ám a meztelenségével és állhatatos, invazív kérdéseivel provokáló Kitti mintha csak Josefet zavarná, a nők tárt karokkal fogadják felforgató jelenlétét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.