Film

Kígyó a keblen

Justin Anderson: Hazaúszom

Kritika

A gazdag értelmiségiek napszítta tengerparti nyaralói rendszerint az erkölcsök lazulásának, sötét titkok napvilágra kerülésének, legrosszabb esetben családok széthullásának színterei.

Ebben a tekintetben Justin Anderson, az elsőfilmes képzőművész filmje sem tér el a hagyományoktól. A film alapja Deborah Levy 2011-es azonos című regénye, a darabjaira hulló család portréja ebben is azonos. A már az első képkockákon is feszültnek tetsző házaspár, Josef (Christopher Abbott) és Isabel (Mackenzie Davis) egyetemi tanár barátjukkal, Laurával (Nadine Labaki) érkeznek görögországi nyári rezidenciájukra. Még mielőtt belépnének az ajtón, otthon, tinédzser lányuk Ninam drámai tónusban bejelenti, hogy van valaki a medencéjükben (elsőre mindenki medvére gyanakszik). A hívatlan vendég nem medve, hanem egy titokzatos meztelen nő (Ariane Labed). Hamar kiderül, hogy Kitti botanikus és a család sofőrjének a barátja (bár ez keveset árul el a nő valódi személyiségéről és szándékairól), Isabel pedig hirtelen ötlettől vezérelve maradásra buzdítja Kittit.

Ahogy az már lenni szokott az intenzív tekintetű, szófukar és nyilvános meztelenkedésre hajlamos európai vampokkal, Kitti is elsősorban egy bizonyos funkció betöltésére hivatott: felszínre kell hoznia a család mélyén fortyogó feszültséget és traumákat. Ebben pedig bővelkednek hőseink. A boszniai származású Josef még gyermekként menekült el a délszláv háború borzalmai elől, erről az időszakról pedig sosem beszél. Szokatlan verseivel hamar amerikai irodalmi sztárrá vált, de ihlete manapság cserben hagyja, csak katatón állapotban csoszog fel-alá a napsütésben. Isabel haditudósítóként dolgozik, akit bár egyre inkább kizsigerel munkája, a kiküldetése utáni hazatérést még nehezebbnek találja. Lányuk pedig mindkettejük által elhanyagoltnak érzi magát. A Kittihez hasonló ragadozók egyből kiszagolják az ilyen érzelmi bonyodalmakat, és a nő ennek megfelelően hamar meg is kezdi aknamunkáját a vendéglátó családban. Ám a meztelenségével és állhatatos, invazív kérdéseivel provokáló Kitti mintha csak Josefet zavarná, a nők tárt karokkal fogadják felforgató jelenlétét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.