Városi képek (Sonic Youth: NYC Ghosts & Flowers)

  • - bogi -
  • 2000. július 13.

Film

A hír, miszerint az évtized francia zenei "Nouvelle Vogue"-jának egyik elindítója, Ludovic Navarre alias St Germain a közelmúltban kiadót váltott, önmagában még nem lenne akkora szám. Újdonsült felkarolója azonban nem más, mint a legendás jazzlabel, a Blue Note párizsi képviselete. Mit keres egy kvázi technohouse-producer egy magát "1939 óta a legjobb jazzkiadóként" aposztrofáló cégnél?

St Germain: Tourist

A kérdés persze elég átlátszó, hiszen jazz és house régóta jegyben jár. A döntést pedig, hogy egy konkrét zene meddig sorolható a jazzelit részéről még a csípőből fikázandó jazzy house-műfajba, és honnantól a teljes jogú, "tánczenésített" jazzbe, szívesebben sóznám Salamonra. Mindenesetre elképzelhető, hogy egy mégoly bölcs bicska is beletörne az új St Germain-album osztályozásába.

A mostani történések nem előzmény nélkül valók: a mai hangzások felé nyitott jazzrajongóknak eddig is nyílhatott alkalmuk Navarre műveivel találkozni. A művésznevét lakóhelyéről választó ifjú a kilencvenes évek elején még ugyan a francia dance-szcéna felvirágoztatásánál jeleskedett, de ténykedését a kezdetektől jellemezte a különböző műfajok összefűzésének koncepciója. Az 1994- 95-ben megjelent, ma már klasszikusnak számító "slágere" - My Mama Said, Walk So Lonely, Alabama Blues - például mind blues-samplerekre épültek. Debütáló nagylemezének, a ´95-ös Boulevard-nak house és techno ütemein szintén szép számmal hallhatók a "fekete zenék" hangmintái, illetve szövegelései (például egy Malcolm X-re emlékező monológ), de összességében már a meghívott jazz-zenészek élő játéka dominál. Jól mutatja a zenevilág változásának ütemét, hogy korának egyik leginnovatívabb - magát "easy listening underground house"-nak deklaráló - hangzása öt év elteltével szinte már kommersz kategória, a lemezpiac dugig van jazzes beütésű modern tánczenékkel.

Albuma masszív sikerét követően St Germain ez idáig hallgatott, időközben mindössze egy dupla gyűjteményes lemeze (From Detroit to St Germain) jött ki. Most viszont egy hirtelen ugrással a legjelentősebb progresszív francia kiadótól (F Communications) átnyargalt a Blue Note-hoz, jóllehet a két kiadó szurkolótábora eléggé eltérő.

A Turista mindazonáltal halad tovább a megkezdett úton, s a kivitelezés terén az eltelt idővel arányosan messzebbre is jut: érettebbek a szólók, a megszólalás összébb kovácsolódott. Hallgatóbarát, a nap bármely szakában lejátszható, főként instrumentális muzsika laza house-okkal, tradicionális jazzrázásokkal, latinos, perkás pörgéssel, táncos funkokkal. Navarre samplerezési technikájának és blues iránti elkötelezettségének eddig csúcsteljesítménye a John Lee Hooker által "előadott" Sure thing, de az igazán húzó nóta a Montego Bay Spleen 21. századi jazzdubja. Ezen valahogy nem érződik semmiféle "pakolásos" mellékhatás, teljességgel organikusan egyesül az örök érvényű és az aktuális. E számot hallva nem csoda, hogy a jövőben St Germain olyan művészeket szeretne közös munkára, illetve saját számainak remixére (nem elírás) kérni, mint Herbie Hancock vagy Al Jarreau. "Hangmintáik felhasználása helyett inkább meghívom őket egy lemezfelvételre" - nyilatkozta a magát viccesen karmesterként feltüntető Navarre, aki július 29-én a Wieseni Jazzfesztiválon vezényli nyolctagú zenekarát. Úgy látszik, az amerikaiak US 3-je után most a franciákon a sor, a veterán Blue Note-nak ismét sikerül szélesebb körű fiatal közönséget megmozgatnia.

- bogi -

Blue Note/EMI, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.