Végállomások

  • - bbe -
  • 2006. november 2.

Film

A debreceni menekülttáborban kezdjük utazásunkat, ahol a boszniai háború alatt oly sok elűzött talált ideiglenes otthonra.

A debreceni menekülttáborban kezdjük utazásunkat, ahol a boszniai háború alatt oly sok elűzött talált ideiglenes otthonra. Mára alig maradtak itt néhányan - csak a bolondok közülük. Az a húsz-egynéhány ápolt, akiket 1992-ben egy Jakes nevű falu elmegyógyintézetéből menekítettek ide. A bolondok olyanok, amilyenek: furcsák, de kedvesek. Differentia specificájuk ez esetben annyi, hogy többségükben muzulmánok.

A film készítői az ápoltakról szóló képekkel aztán felkerekednek, hogy kiderítsék: a betegek a háború vége után 11 évvel miért nem mehetnek még mindig haza, holott ez lenne minden vágyuk. Szarajevóban meghallgatjuk egy bosnyák kormányhivatalnok magyarázkodását, amiből nem derül ki semmi. Csak annyi, hogy ez az illető kicsit szégyelli magát, amiért Bosznia bolondjait más eteti. Aztán Jakesban is megfordulunk, ahol az intézet igazgatója tárja szét a kezét. Nem jöhetnek, mert csak. Jobbára belsőket látunk, meg beszélő fejeket egyelőre: a bolondok érdekesebbek, mint a nem bolondok. De én nem szeretem, ha bolondokat mutogatnak, pláne ha alulról, döntött kameraállásból. Minden bolond érdekes. De egy bolond még nem film. Húsz sem. Aztán a film készítői az egyik beteg videoüzenetét elviszik a családjának Paléba. Egy szerb betegről van szó, aki azt üzeni, hogy szeretne hazamenni. A családja 13 éve nem hallott felőle. Épp pálinkát főznek, amikor megszólítja őket a film. Amikor megnézi a videót, a beteg apja sírva fakad. Aztán pénzt ad a riporternek: ha találkozik vele, vegyen neki cigarettát. Itt megmozdul valami, itt elszorul a szív.

Megpróbáltam megfejteni, vajon miért nem mehetnek vissza ezek az ápoltak Jakesba? Valmi szöget ütött a fejembe. Az igazgató szobájának az ajtajára cirill betűkkel volt kiírva, hogy igazgató. Lehet, hogy ez a sztori: hogy a bosnyák bolondok nem kellenek a szerb intézetnek. Nem tudom: ezt a film ugyanis nem mondta el, sőt azt sem, hogy Jakes a Republika Srpskában van. Lehet persze, hogy nem ez a sztori, és csak képzelődöm. De akkor mi?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.