Végállomások

  • - bbe -
  • 2006. november 2.

Film

A debreceni menekülttáborban kezdjük utazásunkat, ahol a boszniai háború alatt oly sok elűzött talált ideiglenes otthonra.

A debreceni menekülttáborban kezdjük utazásunkat, ahol a boszniai háború alatt oly sok elűzött talált ideiglenes otthonra. Mára alig maradtak itt néhányan - csak a bolondok közülük. Az a húsz-egynéhány ápolt, akiket 1992-ben egy Jakes nevű falu elmegyógyintézetéből menekítettek ide. A bolondok olyanok, amilyenek: furcsák, de kedvesek. Differentia specificájuk ez esetben annyi, hogy többségükben muzulmánok.

A film készítői az ápoltakról szóló képekkel aztán felkerekednek, hogy kiderítsék: a betegek a háború vége után 11 évvel miért nem mehetnek még mindig haza, holott ez lenne minden vágyuk. Szarajevóban meghallgatjuk egy bosnyák kormányhivatalnok magyarázkodását, amiből nem derül ki semmi. Csak annyi, hogy ez az illető kicsit szégyelli magát, amiért Bosznia bolondjait más eteti. Aztán Jakesban is megfordulunk, ahol az intézet igazgatója tárja szét a kezét. Nem jöhetnek, mert csak. Jobbára belsőket látunk, meg beszélő fejeket egyelőre: a bolondok érdekesebbek, mint a nem bolondok. De én nem szeretem, ha bolondokat mutogatnak, pláne ha alulról, döntött kameraállásból. Minden bolond érdekes. De egy bolond még nem film. Húsz sem. Aztán a film készítői az egyik beteg videoüzenetét elviszik a családjának Paléba. Egy szerb betegről van szó, aki azt üzeni, hogy szeretne hazamenni. A családja 13 éve nem hallott felőle. Épp pálinkát főznek, amikor megszólítja őket a film. Amikor megnézi a videót, a beteg apja sírva fakad. Aztán pénzt ad a riporternek: ha találkozik vele, vegyen neki cigarettát. Itt megmozdul valami, itt elszorul a szív.

Megpróbáltam megfejteni, vajon miért nem mehetnek vissza ezek az ápoltak Jakesba? Valmi szöget ütött a fejembe. Az igazgató szobájának az ajtajára cirill betűkkel volt kiírva, hogy igazgató. Lehet, hogy ez a sztori: hogy a bosnyák bolondok nem kellenek a szerb intézetnek. Nem tudom: ezt a film ugyanis nem mondta el, sőt azt sem, hogy Jakes a Republika Srpskában van. Lehet persze, hogy nem ez a sztori, és csak képzelődöm. De akkor mi?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.