Velichovky királya

  • - borz -
  • 2006. november 2.

Film

A szudétanémet Seisser család egy cseh fürdővároska, Velichovky mellett gazdálkodik.

A szudétanémet Seisser család egy cseh fürdővároska, Velichovky mellett gazdálkodik. A középbirtok jövedelmét visszaforgatva fejleszti vállalkozását, amely fűrészmalommal, melegházi konyhakertészettel bővül az idők során. Seisser úr régi vágású gazda, aki személyesen irányítja, szervezi a munkát, szigorú atyaként felügyeli a munkásait. Még korpulens alkatával is a Hyppolit, a lakáj Steiner urára emlékeztet, oldalán úrhatnám feleséggel és három leánygyermekkel. A papa jövőképe odáig terjed, hogy a lányok válasszanak maguknak alkalmas férjet, aki majd átveszi a gazdaság vezetését. Csakhogy az elkényeztetett fruskák már nem parasztpolgár férjre vágynak: a legidősebb Lili egy cseh fogorvost választ, és Prágában éli világát, Ria egy német származású bankfiúhoz megy, míg a harmadik lány, Edita már nem adja alább birodalmi német katonatisztnél. A derék Seisser úr fiaként szereti a cseh orvost, berzenkedik a bankfiú ellen, és kifejezetten ellenzi a porosz katonát, aki az első világháború veteránjaként túlkoros a húszéves lányhoz, de az unokák születése megbékíti. A birtok gondját meg maga a nagybetűs történelem veszi le a válláról: 1945-ben cseh szomszédai és alkalmazottai megszabadítják minden ingóságától, majd kitelepítik az egész családot Németországba.

Jan Sikl rendező Forgács Péterhez hasonló mozgóképi leletmentést végez Csehországban, az általa alapított Privát Filmarchívumban. Tárgyszerűbb módszerrel dolgozik magyar kollégájánál, beéri azzal, hogy a talált képet tényközlő, magyarázó szöveggel látja el. A Velichovky királya újdonságát a falusi, paraszti élet eleven megidézése adja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.