DVD

$vindler

Film

Talán van abban valami, hogy egyes nemzeteknek megvan a maguk jellegzetes műfaja, amelyben az átlagnál több zs-kategóriás filmet igyekeznek produkálni. A németeknek a tinédzservígjáték, az osztrákoknak a családi film, a szerbeknek a sírva bicskázás. A franciáknak pedig az akció-vígjáték, mely műnem egyik ékes példánya Eric Besnard igyekvő, ám sikertelen alkotása is. Pedig van benne minden, a Guy Ritchie-filmek jellemző nyitányától és vágástechnikájától az Ocean's Eleven figuráiig, de arról megfeledkeztek az illetékesek, hogy valamivel le is kössék nézőiket. Ez annál is nagyobb mutatvány, mert a történetet már százan megcsinálták izgalmasnak is: jön Cash, a stílusos és vagány csaló, aki megbosszulná testvére halálát. Beépül az ellenséges bandába, hogy végül átvágjon mindenkit. De ne legyen egyszerű a dolga: hozzácsapódik egy magát iszonyatosan szexinek képzelő hadnagy is, aki viszont tégla is. S kezdődik a ki kivel van és a ki kit ver át. Sajnos azonban ötlettelen és egymásra hányt sztoriforgácsokat kapunk, amelyek teljesen érdektelenné teszik, hogy vajon ki fogja elvinni a nagy lóvét, a nőt és az egész királyságot. Egyetlen halvány reménysugarat a film felénél felbukkanó Jean Reno ad ki magából, aki most véletlenül nem rendőrfőnököt, hanem nagystílű rosszfiút ad, ám a szerepét valaki elfelejtette megírni, így ő is csak vergődik.

Középszerű kavarodás, sablonos fordulattal? Dehogyis, valójában egy zseniális posztmodern csalás, ahol a film készítői lépnek fel svindlerként, a palimadarakat pedig mi játsszuk.

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.