Vor dem Kind - Wayne Kramer: Halálos hajsza (film)

  • - ts -
  • 2007. május 3.

Film

A B-movie olyan, mint a négyes találat a lottón, elmegyünk vacsorázni, oszt' annyi. Stílben, helyesen: kurva jó, de feldughatjuk - vizsgált opusunkban alulról szagolja a félezret a kimondott fuckok száma, így még a "hajunkra kenhetjük" formula is merő szépelgésnek hatna.

A B-movie olyan, mint a négyes találat a lottón, elmegyünk vacsorázni, oszt' annyi. Stílben, helyesen: kurva jó, de feldughatjuk - vizsgált opusunkban alulról szagolja a félezret a kimondott fuckok száma, így még a "hajunkra kenhetjük" formula is merő szépelgésnek hatna.

Ugyanakkor az sem mindegy, mit kenünk a hajunkra (vö. trash-movie). Volt, volt régebben is valamennyi arcoskodás a B-filmek körül, de a pokol nyilván Quentin Tarantino felléptével szabadult el; bármennyire döbbenetes, távolról sem csupán az internetes csevegőfórumokon, de időnként még a szaklapokban is. A camp meg a cool meg a többi hasontartalmú fogalom mindazonáltal már rég föl volt találva a nevezett rendező előtt - nem mintha egy centiméterrel is beljebb lennénk a Campbell paradicsomleves-konzerv festett kiszerelésével. Ilyenformán anélkül, hogy belegázolnánk a sűrűsödő rajongói mocsarakba, csak el kell morzsolnunk valami dicséretfélét a tárgyban. Most mit szépítsem, mintha a fogamat húznák.

Kramer, az eddig pusztán a DVD-, videokölcsönzőinkben is mindössze egy művel tündöklő maestro most kétségkívül kitett magáért (korábbi, 2003-as darabja, a The Cooler - honi keresztségben A szerencseforgató -, ha nem tévedek, azért valami mellékszereplő Oscart mégis fialt Alec Baldwinnak, ami ugye szintén nem lehetett egy könnyű mutatvány); ja, egy igazi cooler az első pillanattól arra hajt, hogy veszettül kúl legyen - és csak ritkán hibázik (olyan, mint közeli névrokona, John Wayne - ő még játszik).

Kézenfekvő lenne a kérdés, hogy mi kell egy jó B-filmhez? De annyi az elfogadható felelet (onnan kezdve, hogy "mit számít"; a stílbe jobban passzolókat már hagynám is...), hogy axiómát nem nagyon mernénk felállítani - részünkről a négyes találat. Hogy mocskos szájú perditák kavarjanak benne, nos, az tán már a fentiekből is kiderült. Elengedhetetlen egy (mondjuk középfajú) sztár (akit nagy stúdiók nagy filmjeinek perdöntő epizodistájaként, s egy-két kisebb jelentőségű főszerepben zárhattunk szívünkbe: esetünkben Chazz Palminteri, itt is "fontos" mellékszerepben), és főszereplőnek egy szolidan rosszarcú csávó, akire ugyancsak emlékszünk valahonnan - már, aki; jelen hősünk, Paul Walker a Halálos iramban és utózmányában virított állítólag. Ami persze eszünkbe juttatja a címet, az eredeti se kutya, sőt tökéletes (Running Scared), de a magyar még jobb, olyan, mint a Véres kés2, sőt jobb, hisz a fordító belecsempészte Walker művészi előéletét. Talán már csak a fegyverek (az arzenál lehetőleg múlja felül egy fejlődő ország készleteit) meg a hosszú lábú csajok hiányoznak a receptből, de nem Kramernél.

Persze az egész valamikor nyilván mint költségvetési problematikum kezdődött, ha mondjuk nem volt pénz forgatókönyvíróra, sima érkezés volt a B vágányra. De mára mindez bonyolultabb lett: bár bűnös leegyszerűsítés, de hajlamosak vagyunk elfogadni a Tarantino-félék e tárgyú rizsáját, miszerint ideológiai feltételei is lennének a klubtagságnak. Valami olyasmi, hogy a mű ne legyen perverzül vonalas, hanem pont fordítva: rendíthetetlenül perverz. S ugyancsak ilyen, az idők során a szcénára tapadt hínárnak kell tekintenünk az önreflexivitást, bár az éppenséggel visszavezethető az eredendő olcsóságra is: csóró vagyok, kilóg a farom a gatyából (minimum 508-as Levi's - ha emlékszik még valaki), de film vagyok, film, film, film, olyan, mint amilyenekben a John Wayne is játszott (vagy más, hozzá e film miatt ragaszkodunk).

Wayne Kramer munkájában ezek (és amit elhagytunk) példamutatóan és lendületesen fordulnak elő. Lőorgia az elején és a finálé előtt, s csak azért nem a fináléban, mert az is "műfaji" (pontosabban műnembéli) alapkövetelmény, hogy legalább háromszor érjen véget a felszólamlás. Ugyanakkor az eminens feladatmegoldás nyilván roppant karcsú lenne az üdvösséghez - az igazi találmányt kíván. Kérem, le a kalappal! Hol végzik ezek a dolgozatok (legyenek akármilyen korhatárosak is)? A kereskedelmi tévék képernyőjén, még szép. Vagyis a gyerek szeme előtt (a felfedezés szempontjából a gyermeteg lelkű felnőttek érdektelenek, ők már a moziban megvannak). Kramer ezért fog két tízéves forma fiút, és orruk előtt nyomja le az egész lőorgiát, ott gépészkednek minden jelenetben - nekem ez épp eléggé perverz.

Amúgy egy veszettül száguldó "megy a stukker vándorútra" sztori, Jerseyben járunk, de nagyon lent, az olasz maffia bótol a ruszkival (moldávok eredetileg, de Moszkvából jöttek, ám valahogy Kis Odessza belejátszik - komplikált, molto komplikált), a fekákkal, a korrupt rendőrséggel, aztán elpattan egy húr, és egymásnak esnek - khm, lecsapolják a rossz vért, csak az van: ki kell lőni John Wayne összes szemét, ő már ezt úgysem bírná nézni. Kitérhetnénk lokálspecifikus dolgokra, hogy ti. ez a Sopranók territóriuma lenne, és ők voltaképpen ünneplőbe bújt elsőáldozók ehhez a népséghez képest, de felesleges, rég túl vagyunk a Keresztapa internátusi romantikáján, ókori stilizáltságán.

A Halálos hajsza mondhatom, kitűnő mulatság, többé-kevésbé gátlástalan pop, eltökélten posztmodern: direkt kerüli az idézőjeleket. Olyan, mint amilyen minden B movie szeretne lenni. Mint egy négyes találat.

Forgalmazza a Hungaricom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.