DVD

Wagner A bolygó hollandi

  • - káté -
  • 2015. március 26.

Film

Wagner operájának szereplői a zürichi operaház 2013-as felvételén szárazföldi patkányok. Nem valóságosan, mint a szerző Lohengrin­jének legutóbbi bayreuthi előadásán a népség-katonaság, csak képletesen. Úgy értve, hogy semmi közük a tengerhez. Ami ahhoz képest meglepő, hogy a cselekmény a tengeren kezdődik, a kikötőben folytatódik, az elkárhozott címszereplő végtelen idő óta hánykolódik az ­óceánon, hétévente vetődhet partra, és csak akkor nyeri el a megváltást, ha talál egy holtáig hűséges nőt. Senta, a nő eleve szerelmes a sosem látott férfibe, és amikor kereskedő apja magával hozza az eleven férfit a tengerről, eldőlt a sorsa.

Hogy megy ez tenger nélkül? (Jelzem, nem először.) Úgy, hogy Daland, a nagykereskedő apa mint cégvezető egy jókora irodából irányítja az üzletet, az eredeti hajóslegények kafkai irodakukacok, a Hollandiról pedig nem tudni, hogy létezik-e, vagy csak jelenés. (Ilyen is volt már.) A rendező, Andreas Homoki – német nyelvterületen jól ismert, szülei 56-os menekültek, jelenleg a zürichi opera igazgatója – a kísértetfilmek modorában vitte színre a darabot, faburkolatú falak között, régi telefonnal és távírógéppel, a Hollandi jelenlétét érző rettegő tisztviselők lassított mozgásával. Maga a Hollandi – a vokálisan a harmadik felvonásra kiteljesedő Bryn Terfel – mint földig érő szőrmebundás rémalak „inte felém”, illetve az eksztatikus Sentát alakító, nálunk is járt kitűnő Anja Kampe felé. Nem tudni, mi valóság, mi látomás, a fali képkeretbe foglalt tenger (lám, azért mégiscsak van!) vadul hullámzik, vitorlás szeli át, egy Afrika-térkép pedig lángra kap, mintha a gyarmatosító Daland – a finn szálfa basszista, Matti Salminen – elleni lázadást jelentené. Nem minden egyértelmű, de a végső puskalövés igen, és az is, hogy a karmester Alain Altinoglu az opera eredeti, élesebb, megváltás nélküli változatát vezényli. Van az egészben stílus, nem vitás.

Deutsche Grammophon, Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.