DVD

Wagner A bolygó hollandi

  • - káté -
  • 2015. március 26.

Film

Wagner operájának szereplői a zürichi operaház 2013-as felvételén szárazföldi patkányok. Nem valóságosan, mint a szerző Lohengrin­jének legutóbbi bayreuthi előadásán a népség-katonaság, csak képletesen. Úgy értve, hogy semmi közük a tengerhez. Ami ahhoz képest meglepő, hogy a cselekmény a tengeren kezdődik, a kikötőben folytatódik, az elkárhozott címszereplő végtelen idő óta hánykolódik az ­óceánon, hétévente vetődhet partra, és csak akkor nyeri el a megváltást, ha talál egy holtáig hűséges nőt. Senta, a nő eleve szerelmes a sosem látott férfibe, és amikor kereskedő apja magával hozza az eleven férfit a tengerről, eldőlt a sorsa.

Hogy megy ez tenger nélkül? (Jelzem, nem először.) Úgy, hogy Daland, a nagykereskedő apa mint cégvezető egy jókora irodából irányítja az üzletet, az eredeti hajóslegények kafkai irodakukacok, a Hollandiról pedig nem tudni, hogy létezik-e, vagy csak jelenés. (Ilyen is volt már.) A rendező, Andreas Homoki – német nyelvterületen jól ismert, szülei 56-os menekültek, jelenleg a zürichi opera igazgatója – a kísértetfilmek modorában vitte színre a darabot, faburkolatú falak között, régi telefonnal és távírógéppel, a Hollandi jelenlétét érző rettegő tisztviselők lassított mozgásával. Maga a Hollandi – a vokálisan a harmadik felvonásra kiteljesedő Bryn Terfel – mint földig érő szőrmebundás rémalak „inte felém”, illetve az eksztatikus Sentát alakító, nálunk is járt kitűnő Anja Kampe felé. Nem tudni, mi valóság, mi látomás, a fali képkeretbe foglalt tenger (lám, azért mégiscsak van!) vadul hullámzik, vitorlás szeli át, egy Afrika-térkép pedig lángra kap, mintha a gyarmatosító Daland – a finn szálfa basszista, Matti Salminen – elleni lázadást jelentené. Nem minden egyértelmű, de a végső puskalövés igen, és az is, hogy a karmester Alain Altinoglu az opera eredeti, élesebb, megváltás nélküli változatát vezényli. Van az egészben stílus, nem vitás.

Deutsche Grammophon, Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.