tévésmaci

Zergék a falon

  • tévésmaci
  • 2024. február 7.

Film

Amikor Sztupa és Troché még csak tanulták a vízen járást, sokat kellett várni a rossz időre.

Nagy, hízott esőfelhőkre, buborékot verő esőcseppekre vágytak, tócsákra, amerre ellát a szem. Ha nőttek végül pocsolyák, lehetett gyakorolni – tudniillik, a vízen járást. Még nehezebb is volt, mint száraz lábbal átkelni a Sión vagy a Sárvízen, hiszen ha nekimentél a folyónak, már az első lépésnél érezted, hogy ha bokáig merülsz, abból aligha lesz vízen járás. A tócsák viszont oly sekélyek voltak, hogy egy esetleg rosszabbul megválasztott cipőben észre sem vetted, hogy nem a vízen, hanem a vízben jársz. Hohó, megy ez nekem is, kiáltotta egyszer a feszt körülöttük lebzselő Ómafa, de Sztupa és Troché ezen csak kacagtak, mert Ómafa olyan csizmát viselt, melyről bárki joggal hihette azt, hogy most húzta le Dave Hill lábáról, mondjuk, a frufruja is megvolt hozzá. Nem beszélve arról, hogy a tócsajárás viszonylag veszélytelen volt, így az is érthető, hogy Sztupa és Troché ilyen körülmények között igyekeztek megszerezni a megfelelő jártasságot. Ez időbe telt, de megérte. Amikor végre folyóra mentek, már a kislábujjukban volt minden. A Sión és Sárvízen úgy mentek át, mint más az előszobán. De a Dunánál Troché már elkezdett nyafogni, hogy nem lesz ez így jó. Mé’ nem? A patvarba is, átmegyek a túlsó partra, esetleg még át is viszek valamit, és akkor mi van? Áthajtok kocsin a hídon, átvisz a komp, mi értelme van? Ne mondd, Sztupa, hogy jól jön meneküléskor, mert az üldözők nem tudnak a vízen járni, és leszakadnak a parton, mert beülnek egy motorcsónakba vagy átmennek a hídon, aztán nemhogy utolérnek, de le is hagynak. De rendben, nekem jó az is, ha valaminek nincs haszna, ha csak vagány, villogni lehet vele, szédíteni, de akkor is, legyen valami öröm benne. Figyelj, a Duna nem egy távolság, de ha például a Balatonon akarsz átsétálni, hogy integethess útközben a hajókázó német turistáknak, akkor már kilométereket kell menned úgy, hogy sehol útközben egy presszó, ahová beülhetnél. Sehol egy pad, ahol elücsöröghetnél, pedig az nagy móka lenne, ha a vasútállomás padjait is sikerülne megtanítani vízen járni, akkor besétálhatnának azok is a tó közepére, s megülnénk rajtuk, mint galambok. Ómafa itt közbeszólt: de attól, hogy a padok tudnak járni a vízen, tudnak-e az úton is, mert az állomástól a partig is el kell jutni valahogy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.