chili&vanília

2022: a flexi éve

Gasztro

Flexi ricset kevés füstölt libamellel

A következő években a gasztrotrendeket és főzési szokásainkat két folyamat egészen biztosan jelentősen meg fogja változtatni: az éghajlati átalakulás és a digitális fejlődés. Mindkettő generációs váltás is: a mai tizen-huszonévesek úgy nőnek fel, hogy az étkezésükkel kapcsolatosan is jóval tudatosabban hoznak döntéseket. A nagy – pszichológiai, társadalmi, kulturális – kérdés ez lesz: hogyan tudjuk az új, környezettudatos, egyre húsmentesebb gasztronómiát lefordítani a saját, magyar gasztronómiai identitásunkra úgy, hogy valamiféle normális, életszerű, arany egyensúlyt találjunk a fenntartható és egészséges, ugyanakkor hedonista és gasztrokulturális szempontok között?

Ennek a kulcsa lehet talán az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, ún. flexitariánus étrend, ami nem egy újabb diéta, hanem egy jövőbe mutató és szimpatikusnak tűnő életmód-alternatíva. A fogalmat 2009-ben alkotta meg Dawn Jackson Blatner amerikai dietetikus, a flexibilis és vegetáriánus szavak ötvözéséből. Ez a javarészt növényi alapú étkezés nem zárja ki teljesen a hús- és tejtermékfogyasztást, ezeket azonban kis mennyiségben javasolja, magas minőségű, ismert forrásból (azaz lehetőleg hazai gazdálkodásból). Az alapelvek: állati helyett növényi fehérjék (hüvelyesek, magas fehérjetartalmú, teljes gabonák), minél kevésbé feldolgozott termékek fogyasztása, a hozzáadott cukrot tartalmazó ételek minimalizálása. Elég hihetetlen, de az alább ajánlott, tartalmas egytál­étel – talán leginkább a szegények sóletjéhez, a gerslihangsúlyos ricsethez áll legközelebb – mindezen elveknek teljes mértékben megfelel. A klasszikus sólettel szemben mindössze egyetlen füstölt libamell ízesíti a babos, gerslis ragut, utóbbi két alapanyag pedig fenntarthatósági szempontokból igazi főnyeremény, nem mellesleg igen finom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.