chili&vanília

A szpanakopita találkozása a vargabélessel

Gasztro

Spenótos-kecskesajtos, sós „vargabéles”

Két klasszikus találkozik ebben az ételben: a görög konyha ikonikus spenótos pitéje és a mi vargabélesünk. Előbbi főszereplője a réteslapba csomagolt temérdek mennyiségű spenót, amit zöldfűszerekkel és fetával kevernek. Az ország összes részén készítik, de az észak-nyugati felén fekvő epiruszi vidék mondhatja magáénak a leghíresebb változatokat. A mi közkedvelt vargabélesünk erdélyi származású, a legendák szerint Kolozsvár legendás vendéglős dinasztiája, a Darvas család készítette a legfinomabbat. Az eredetiben nyilván mind a tészta mind a réteslap házi, aki igazán nagyot akar alkotni, szánja rá az időt, biztosan szintet ugrik vele, de jófajta cérnametélttel és bolti rétestésztával is nagyon finom. Itthon a legjobb vargabélest nem mellesleg a Nudli tésztakantinban készítik, a frissen gyúrt tésztájuk repíti a csillagokig. Ez a két, neves étel találkozik össze az alábbi receptben, és úgy tűnik, nem vesznek össze. A réteslap ropog, a kecskesajtkrém remeg, a spenót, a fokhagyma és a szerecsendió pedig adják az ízeket. Szívből ajánlom kipróbálni!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.