kertész lesek

Andrássy Bistro 68

  • kertész lesek
  • 2016. november 6.

Gasztro

Nem sok jót ígér, ha valami andrássyhatvannal kezdődik. Még akkor sem, ha a folytatásban eltávolodunk a Terror Házától. Isten tudja, hogy két évvel ezelőtt ezért lett-e csak szimplán Bistro 68 a Képzőművészeti Egyetemmel szemközti palota földszintjén lévő új hely, az viszont bizonyos, hogy nyitáskor az olasz módi járta. Ha hihetünk a korabeli beszámolóknak, nem is lehetett rossz. Ennek ellenére tavasszal átszerkesztették az étlapot, s talán ezért biggyesztették a névhez azt is, hogy Andrássy.

Annyi szent, hogy olasz kosztot ma már csak a tészták és a desszertek között találunk, s a hazai ízeké lett a főszerep. A beharangozóban azt írják, hogy „kizárólag magyar őstermelőktől” szerzik be az alapanyagokat, de ami a külcsínt illeti, cseppet sem vitték túlzásba az árvalányhajas magyarkodást. Összecsukható fehér asztalok és székek, egy-egy rosszindulatú járókelő simán belehamuzhatna a levesünkbe úgy, hogy észre sem vennénk. De nem ezért nem kérünk levest. A gulyás (1900 Ft) mellett csak „napi” (1100 Ft) van, ún. tárkonyos húsleves, nekünk egyikhez sem fűlik a fogunk. Ám e csalódást bőven kárpótolja az előételként rendelt csirkesaláta (1650 Ft) – a vegyes zöldség valóban friss, a kiválóan pácolt, fűszerezett és grillezett húst sem tegnap sütötték. Ugyancsak kiváló alapanyagokból készült a mangalicakolbászos lecsó (2400 Ft), és ha egy leheletnyivel kevesebb bors és paprika került volna bele, tökéletesnek mondanánk. Azért pedig külön dicséret jár, hogy kétféle kenyér közül is választhatunk. Az olasz múltat a négysajtos pennével (1900 Ft) idéztük fel. A tészta megfelelően kemény, a sajtok érdekesek – megéri a pénzét. A profiterol (1200 Ft) is – nagyjából: az édesség olvad, a piskóta omlik, menta van a tetején… De az volna az igazi, ha egy kicsit puhább lenne, a csokoládé pedig kicsit keserűbb. A Duna meg borbúl.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.