kertész lesek

Andrássy Bistro 68

  • kertész lesek
  • 2016. november 6.

Gasztro

Nem sok jót ígér, ha valami andrássyhatvannal kezdődik. Még akkor sem, ha a folytatásban eltávolodunk a Terror Házától. Isten tudja, hogy két évvel ezelőtt ezért lett-e csak szimplán Bistro 68 a Képzőművészeti Egyetemmel szemközti palota földszintjén lévő új hely, az viszont bizonyos, hogy nyitáskor az olasz módi járta. Ha hihetünk a korabeli beszámolóknak, nem is lehetett rossz. Ennek ellenére tavasszal átszerkesztették az étlapot, s talán ezért biggyesztették a névhez azt is, hogy Andrássy.

Annyi szent, hogy olasz kosztot ma már csak a tészták és a desszertek között találunk, s a hazai ízeké lett a főszerep. A beharangozóban azt írják, hogy „kizárólag magyar őstermelőktől” szerzik be az alapanyagokat, de ami a külcsínt illeti, cseppet sem vitték túlzásba az árvalányhajas magyarkodást. Összecsukható fehér asztalok és székek, egy-egy rosszindulatú járókelő simán belehamuzhatna a levesünkbe úgy, hogy észre sem vennénk. De nem ezért nem kérünk levest. A gulyás (1900 Ft) mellett csak „napi” (1100 Ft) van, ún. tárkonyos húsleves, nekünk egyikhez sem fűlik a fogunk. Ám e csalódást bőven kárpótolja az előételként rendelt csirkesaláta (1650 Ft) – a vegyes zöldség valóban friss, a kiválóan pácolt, fűszerezett és grillezett húst sem tegnap sütötték. Ugyancsak kiváló alapanyagokból készült a mangalicakolbászos lecsó (2400 Ft), és ha egy leheletnyivel kevesebb bors és paprika került volna bele, tökéletesnek mondanánk. Azért pedig külön dicséret jár, hogy kétféle kenyér közül is választhatunk. Az olasz múltat a négysajtos pennével (1900 Ft) idéztük fel. A tészta megfelelően kemény, a sajtok érdekesek – megéri a pénzét. A profiterol (1200 Ft) is – nagyjából: az édesség olvad, a piskóta omlik, menta van a tetején… De az volna az igazi, ha egy kicsit puhább lenne, a csokoládé pedig kicsit keserűbb. A Duna meg borbúl.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.