étel, hordó

Buddha Original – Teréz krt. 1.

  • ételhordó
  • 2021. szeptember 29.

Gasztro

Budapest Főváros Levéltára fotógyűjteményének HU/BFL/XV/19/c/11/0303 leltári számú, Zártsoros beépítésben álló, emeletes saroképület magas tetővel című anyaga a Lenin körút 55. számú házat ábrázolja valamikor az ötvenes évek végén. A fotókartonra ragasztott négy fénykép mellé ismertető szöveget tettek. „Új, korszerű és egységes portál sor alakítandó ki. Korszerű cégfeliratok készítendők. A kapu mellől a tábla eltávolítandó. Az I. em. erkély megépítendő. A kapu jobb oldalán lévő húsbolt napellenzőponyva-tartóvasa a káva közé szerelendő” – olvasható a gépelt cetlin, évszám nincs, a „Tatarozás ideje”, illetve a „Portálok helyreállításának ideje” után a kipontozott részeket nem töltötték ki. Mindez azért érdekes, mert ha a jelzett emeletes saroképület – valaha és jelenleg is Teréz körút 1. – levéltári fotóit összehasonlítjuk a most készültekkel, látható a változás. A háborúban vagy ’56-ban elpusztult erkélyt visszaépítették, az „új, korszerű és egységes portálsor” kialakítása elmaradt. Napellenző sincs már, a húsbolt helyett pedig a Buddha Original szusi- és wokbárba léphetünk be. Ami persze már rég nem tekinthető különlegességnek. A Buddha Original ugyanis olyan franchise rendszerben működő étteremhálózat, amelynek hirtelen 12 üzletét számoltuk össze, a Teréz körúton mindjárt kettő is van belőle (a másik a 46. szám alatt).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.