chili&vanília

Sós stíriai

Gasztro

Számos nagyszerű, hétköznapi desszertünket köszönhetjük az osztrák konyhának. Vegyük például a császármorzsát vagy a stíriai metéltet. Utóbbi valójában "stájer" metélt, hiszen Ausztria legzöldebb, erdős részekben és hegyekben gazdag tartományából származik. Nem keverendő össze az (erdélyi eredetű) vargabélessel, ami nem más, mint rétestésztalapok között megsülő cérnametélt, túróval és mazsolával.

A stíriai metélt ezzel szemben túróval gyúrt tészta, amelyet tojássárgájával dúsított és tojásfehérjehabbal lazított tejfölös mártással kevernek. Az eredeti változathoz fél kiló túrót összegyúrnak tizenöt-húsz deka liszttel, aztán a szélesmetéltet összeforgatják a tojásos-tejfölös keverékkel (a valódi vanília ki ne maradjon), majd megy a sütőbe, amíg megpirul. Az édes változat igazi klasszikus, én pedig arra gondoltam, miért ne lehetne ugyanezt sós verzióban is elkészíteni. Hiszen rengeteg fantázia van benne. A sós pontosan úgy készül, mint az édes, csak a tésztát túró helyett juhtúróval gyúrjuk, a tejfölös-tojásos mártást pedig nem cukorral készítjük, hanem spenóttal és parmezánnal.

Juhtúrós-spenótos stíriai metélt

Hozzávalók (6 adag)

30 dkg liszt

30 dkg juhtúró

2 tojássárgája

50 dkg friss spenót, megpucolva

3 dl tejföl

4 egész tojás

10 dkg reszelt parmezán

frissen reszelt szerecsendió

2 gerezd fokhagyma, lereszelve

vaj az edény kikenéséhez

A sütőt előmelegítjük 200 fokra. Keverőtálban összekeverjük a lisztet és a juhtúrót, hozzáadunk egy csipet sót, két tojássárgáját, és közepesen kemény, jól formázható tésztát gyúrunk belőle. A buciból lisztezett gyúródeszkán kb. 30°40 cm-es téglalapot nyújtunk (ha úgy kényelmesebb vele dolgozni, félbe is vághatjuk), majd éles késsel 5 cm hosszú, kb. fél cm vastag lapocskákat vágunk. Lobogó, forró, sós vízben kifőzzük a tésztát - akkor jó, amikor az összes feljön a víz tetejére. Szűrőkanállal kivesszük, egy tálban kevés vajjal összekeverjük, hogy ne ragadjon össze, és félretesszük. A tészta főzővizébe szórjuk a spenótot, amikor összeesett, kivesszük, hideg vízzel leöblítjük, alaposan kinyomkodjuk, majd felaprítjuk. Keverőtálban összekeverjük a tejfölt, a négy tojás sárgáját, a spenótot, a reszelt parmezánt, a fokhagymát és szerecsendiót, sózzuk, borsozzuk, végül óvatosan beleforgatjuk a négy tojás keményre vert habját. Összeforgatjuk a mártást a kifőzött juhtúrós tésztával. Kivajazott hőálló tálba öntjük, majd kb. 45 percig sütjük, amíg a krém kissé megszilárdul, és a teteje megpirul.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.