Pulykakakast kéne venni – Gasztroangyal

Gasztro

Igazság szerint, ha főzhet, olyankor Borbás Marcsi is nagyságrendekkel őszintébb embernek látszik. Tévékritikánk a Gasztroangyal című közszolgálati produkcióról.

"A nemzetet [...] fáradságos harccal teli, de mégis győzedelmes történelmünk mellett édesanyánk főztje és az ízek világa is összetartja" - idézte pár hete lapunk Szüret rovata Schmitt Pál lelkesült szavait, melyekkel egy birkafőző fesztivált köszöntött Karcagon. A megmosolyogtató mondat mindazonáltal komoly tendenciát jelez: az evés-ivás mint hazafiúi aktus, s a főzés mint tevőleges hazaszeretet felmagasztalását.

Ennek egyik fő terepe a közszolgálati televízió, apostolnője pedig nyilvánvalóan Borbás Marcsi, aki Gasztroangyal című műsorának fő- és címszereplőjeként valósággal körbeeszi kis hazánkat. Persze itt hamar vessük közbe, hogy amíg Borbás a gasztronómiai honszeretet műfajában utazik, addig egy kereskedelmi csatornával odébb a lapunkat is remek receptekkel gazdagító Mautner Zsófia "az evés mint szabadelvű, világpolgári tett" attrakcióját mutatja be nap mint nap.

false

"Eszik, iszik, sose alszik..." - szól a Gasztroangyal önjellemző szlogenje, amelynek jegyében legutóbb szatmári almaszüretre, pulykagulyásra, bor- és borecet-kóstolásra szállt ki az örökkön kicsattanó derűjű műsorvezető és alkalmi vendége, a szerepe szerint mindentől látványosan ódzkodó és még látványosabban éhező Mikó István. Hitel alma - mondhatnánk a kimódolt keretjáték láttán, melyet a zenei szerkesztő közreműködését fájón nélkülöző műsor majd' minden percében haj' de vicces zenék kísérnek. A ragtime-, némafilm- és Benny Hill-féle kergetőzős muzsikák hallatán mulatságosabbá válik minden, gondolhatták az alkotók, s meglehet, talán csak a tokaji borecetnél is savanyúbb (s ráadásul a tárkonyos fűszerezésnek is híján lévő) kritikus véli úgy: egy főzőműsor ne próbáljon burleszknek látszani és hallatszani, még akkor se, ha alkalmilag Dömdödömöt vendégeli.

Annál is kevésbé, hiszen lenne itt érdemi és komoly mondanivaló is, még ha a vidéki valóság a képen jóval kiglancoltabbnak is tetszik empirikusan szerzett személyes benyomásainknál. A sütés-főzés például rögtön fontos és figyelemre érdemes tevékenységgé válik a képernyőn, amint profik veszik kezükbe a munkát. Kevés dolog imponálóbb ugyanis a tévében, mint a magabiztos szakszerűség és annak technikás felmutatása: egy villámsebes aprítás, egy meggyőzően elővezetett göngyölés vagy dinsztelés. A főzőműsorok több évtizedes hagyománya szerint a műsorvezető-kukta ilyenkor beéri az elragadtatott felkiáltásokkal meg a felerősítő-ismétlő közbeszólásokkal: császárgomba! dödöllét! MAJORÁNNÁVAL!!!

Ám igazság szerint, ha főzhet, olyankor Borbás Marcsi is nagyságrendekkel őszintébb embernek látszik, s itt-ott majdnem olyan rokonszenvesnek bizonyul, mint a műsorban megszólaltatott borásznő, aki láthatóan elkötelezettje választott szakmájának. Ezt a szerelemmel határos ügyszeretetet még az a néző is tévedhetetlenül megérzi, aki amúgy hideglelést kap a szagolgató-lötyögtető borceremóniáktól, s aki azután annak rendje-módja szerint falra is mászik a műsorvezető szakértelmet mímelő ítéletétől, mely szerint az interjúvolt borász hölgy "harmonikus női borokat" készít. Merthogy az evés-ivás, lám, nemcsak a hazaszeretet, de a társadalmi nemi szerepekről folytatott diskurzus királyi (tév)útjának is oly jól megteszi.

M1, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.