Pulykakakast kéne venni – Gasztroangyal

Gasztro

Igazság szerint, ha főzhet, olyankor Borbás Marcsi is nagyságrendekkel őszintébb embernek látszik. Tévékritikánk a Gasztroangyal című közszolgálati produkcióról.

"A nemzetet [...] fáradságos harccal teli, de mégis győzedelmes történelmünk mellett édesanyánk főztje és az ízek világa is összetartja" - idézte pár hete lapunk Szüret rovata Schmitt Pál lelkesült szavait, melyekkel egy birkafőző fesztivált köszöntött Karcagon. A megmosolyogtató mondat mindazonáltal komoly tendenciát jelez: az evés-ivás mint hazafiúi aktus, s a főzés mint tevőleges hazaszeretet felmagasztalását.

Ennek egyik fő terepe a közszolgálati televízió, apostolnője pedig nyilvánvalóan Borbás Marcsi, aki Gasztroangyal című műsorának fő- és címszereplőjeként valósággal körbeeszi kis hazánkat. Persze itt hamar vessük közbe, hogy amíg Borbás a gasztronómiai honszeretet műfajában utazik, addig egy kereskedelmi csatornával odébb a lapunkat is remek receptekkel gazdagító Mautner Zsófia "az evés mint szabadelvű, világpolgári tett" attrakcióját mutatja be nap mint nap.

false

"Eszik, iszik, sose alszik..." - szól a Gasztroangyal önjellemző szlogenje, amelynek jegyében legutóbb szatmári almaszüretre, pulykagulyásra, bor- és borecet-kóstolásra szállt ki az örökkön kicsattanó derűjű műsorvezető és alkalmi vendége, a szerepe szerint mindentől látványosan ódzkodó és még látványosabban éhező Mikó István. Hitel alma - mondhatnánk a kimódolt keretjáték láttán, melyet a zenei szerkesztő közreműködését fájón nélkülöző műsor majd' minden percében haj' de vicces zenék kísérnek. A ragtime-, némafilm- és Benny Hill-féle kergetőzős muzsikák hallatán mulatságosabbá válik minden, gondolhatták az alkotók, s meglehet, talán csak a tokaji borecetnél is savanyúbb (s ráadásul a tárkonyos fűszerezésnek is híján lévő) kritikus véli úgy: egy főzőműsor ne próbáljon burleszknek látszani és hallatszani, még akkor se, ha alkalmilag Dömdödömöt vendégeli.

Annál is kevésbé, hiszen lenne itt érdemi és komoly mondanivaló is, még ha a vidéki valóság a képen jóval kiglancoltabbnak is tetszik empirikusan szerzett személyes benyomásainknál. A sütés-főzés például rögtön fontos és figyelemre érdemes tevékenységgé válik a képernyőn, amint profik veszik kezükbe a munkát. Kevés dolog imponálóbb ugyanis a tévében, mint a magabiztos szakszerűség és annak technikás felmutatása: egy villámsebes aprítás, egy meggyőzően elővezetett göngyölés vagy dinsztelés. A főzőműsorok több évtizedes hagyománya szerint a műsorvezető-kukta ilyenkor beéri az elragadtatott felkiáltásokkal meg a felerősítő-ismétlő közbeszólásokkal: császárgomba! dödöllét! MAJORÁNNÁVAL!!!

Ám igazság szerint, ha főzhet, olyankor Borbás Marcsi is nagyságrendekkel őszintébb embernek látszik, s itt-ott majdnem olyan rokonszenvesnek bizonyul, mint a műsorban megszólaltatott borásznő, aki láthatóan elkötelezettje választott szakmájának. Ezt a szerelemmel határos ügyszeretetet még az a néző is tévedhetetlenül megérzi, aki amúgy hideglelést kap a szagolgató-lötyögtető borceremóniáktól, s aki azután annak rendje-módja szerint falra is mászik a műsorvezető szakértelmet mímelő ítéletétől, mely szerint az interjúvolt borász hölgy "harmonikus női borokat" készít. Merthogy az evés-ivás, lám, nemcsak a hazaszeretet, de a társadalmi nemi szerepekről folytatott diskurzus királyi (tév)útjának is oly jól megteszi.

M1, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.