kertész lesek

Groenk Deli

  • kertész lesek
  • 2021. szeptember 22.

Gasztro

Étterem a Velencei-tónál

„A Velencei-tó halászai egyrészt a növényzet és a fenék minősége szerint, másrészt a halászó tanyák szerint nevezik az egyes részeket. A nagy sima víztükrök a tiszták. A magas náddal határolt csatornák a sikátorok. A csapás ugyancsak sűrű nád között vezető keskeny csatorna. (…) Vízi alkalmatossággal nehezen járható, pusztuló nádtorzsákkal és vékony nádszálakkal tarkított összefüggő vízfelszín a rigya…” A Magyar Nyelvőr 1952-ben közölte Solymos Ede A Velencei-tó halászai­nak mesternyelve című írását, amely az idei kiszáradást és a halpusztulást látva, hihetetlen álomvilágot tár elénk. De ennél is álomszerűbb lett volna hetven évvel ezelőtt azt jósolni, hogy Velencén homokos tengerparti strand lesz, hatalmas tömegek és bevásárlóközpont. És még a szezon után is. A tó körüli kerékpárúton hétvégén csúcsforgalom van, és már az sem olyan különös, hogy egyre többen jönnek ide csak úgy, „sétálgatni”. A járvány a velencei vendéglátást sem kímélte, de idén nyáron ennek már alig volt nyoma. Üres kirakatot, lehúzott redőnyt, „eladó/kiadó” táblát csak elvétve láttunk, sőt úgy tűnt, mintha egyre több új hely nyílt volna.

Ezek közé tartozik a Groenk Deli nevű hely a velencei vasútállomás tó felőli oldalán. Elsősorban delikáteszbolt, ahogy a neve is mutatja. Mindenféle fantasztikus élelmiszert árulnak, legyen szó sajtokról, kolbászokról, szörpökről vagy krémekről. A hagyományos üzletmenet annyiban nem tekinthető „hagyományosnak”, hogy itt bisztró is működik, azt ígérve, hogy az ételek az üzletben kapható „prémium” alapanyagokból készülnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.