kertész lesek

Groenk Deli

  • kertész lesek
  • 2021. szeptember 22.

Gasztro

Étterem a Velencei-tónál

„A Velencei-tó halászai egyrészt a növényzet és a fenék minősége szerint, másrészt a halászó tanyák szerint nevezik az egyes részeket. A nagy sima víztükrök a tiszták. A magas náddal határolt csatornák a sikátorok. A csapás ugyancsak sűrű nád között vezető keskeny csatorna. (…) Vízi alkalmatossággal nehezen járható, pusztuló nádtorzsákkal és vékony nádszálakkal tarkított összefüggő vízfelszín a rigya…” A Magyar Nyelvőr 1952-ben közölte Solymos Ede A Velencei-tó halászai­nak mesternyelve című írását, amely az idei kiszáradást és a halpusztulást látva, hihetetlen álomvilágot tár elénk. De ennél is álomszerűbb lett volna hetven évvel ezelőtt azt jósolni, hogy Velencén homokos tengerparti strand lesz, hatalmas tömegek és bevásárlóközpont. És még a szezon után is. A tó körüli kerékpárúton hétvégén csúcsforgalom van, és már az sem olyan különös, hogy egyre többen jönnek ide csak úgy, „sétálgatni”. A járvány a velencei vendéglátást sem kímélte, de idén nyáron ennek már alig volt nyoma. Üres kirakatot, lehúzott redőnyt, „eladó/kiadó” táblát csak elvétve láttunk, sőt úgy tűnt, mintha egyre több új hely nyílt volna.

Ezek közé tartozik a Groenk Deli nevű hely a velencei vasútállomás tó felőli oldalán. Elsősorban delikáteszbolt, ahogy a neve is mutatja. Mindenféle fantasztikus élelmiszert árulnak, legyen szó sajtokról, kolbászokról, szörpökről vagy krémekről. A hagyományos üzletmenet annyiban nem tekinthető „hagyományosnak”, hogy itt bisztró is működik, azt ígérve, hogy az ételek az üzletben kapható „prémium” alapanyagokból készülnek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.