Piac-kutatás - A katedrálisok kora - A Budapesti Vásárcsarnok

  • Jánossy Lajos
  • 2008. április 10.

Gasztro

Ha múltkori elragadtatásunkban a Skála-piacot a kulinária székesegyházaként ünnepeltük, ezzel mintegy kimerítve a felsőfok felsőfokát, akkor a Nagycsarnok komoly feladat elé állít bennünket; tovább kell emelnünk a téteket: felettünk a csillagos ég, és a gasztronómiai törvényhozás bennünk. A gasztronouta tehát nehéz helyzetbe hozta magát; akárha egy Móricz-nagyregényt az európai irodalom magányos csúcsaként tájolt volna be, mielőtt az Anna Karenináról értekezett. A Mátyás-templomról zengett ódákat, mielőtt a kölni dómot tárgyazta. Palestrináról beszélt, Bach előtt. Stb. "A gótikus katedrálisok kőből faragott eposzai művészi felfogásban és szellemi felépítésben sokkal közelebb állnak a középkor legnagyobb költeményéhez bármi másnál azok közül, amiket az Isteni színjáték irodalmi előzményeként szokás emlegetni. Mindaz, ami az akkori emberiség számára múltban, jelenben és jövőben jelentős volt, e katedrálisokban az érzéki világot a győzedelmesen meghaladó, túlvilági kapcsolatokra épülő szellemi egységbe illeszkedik" - írja a nagy művészetfilozófus, Max Dvorák.

Ha múltkori elragadtatásunkban a Skála-piacot a kulinária székesegyházaként ünnepeltük, ezzel mintegy kimerítve a felsőfok felsőfokát, akkor a Nagycsarnok komoly feladat elé állít bennünket; tovább kell emelnünk a téteket: felettünk a csillagos ég, és a gasztronómiai törvényhozás bennünk. A gasztronouta tehát nehéz helyzetbe hozta magát; akárha egy Móricz-nagyregényt az európai irodalom magányos csúcsaként tájolt volna be, mielőtt az Anna Karenináról értekezett. A Mátyás-templomról zengett ódákat, mielőtt a kölni dómot tárgyazta. Palestrináról beszélt, Bach előtt. Stb. "A gótikus katedrálisok kőből faragott eposzai művészi felfogásban és szellemi felépítésben sokkal közelebb állnak a középkor legnagyobb költeményéhez bármi másnál azok közül, amiket az Isteni színjáték irodalmi előzményeként szokás emlegetni. Mindaz, ami az akkori emberiség számára múltban, jelenben és jövőben jelentős volt, e katedrálisokban az érzéki világot a győzedelmesen meghaladó, túlvilági kapcsolatokra épülő szellemi egységbe illeszkedik" - írja a nagy művészetfilozófus, Max Dvorák.

Igen, valahogy efféle hangfekvésben illene megszólalni; a Nagycsarnok a századfordulós historizmus egyszerre súlyos és könnyű léptű eposza, megelőzve a legnagyobb költeményeket. Noha nem az érzéki világ meghaladására tör, épp ellenkezőleg: annak oltárán áldoz, monumentális eleganciájával, játékos határozottságával, égbe törő tornyaival mintha mégis a két szféra közötti összeköttetést hangsúlyozná. Ne cifrázzuk: a materiális és spirituális élet szent és sérthetetlen voltát. Kőbe vésett teremtésoratórium. Természetesen számítunk az áriánkat követő vegetáriánus kórusra. Nem védekezésképp, és nem is magas C-ben, pusztán tájékoztató jelleggel felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Fővám tér 1-3. alatt a halott állatok és a halott növények békésen várakoznak egymás mellett az ízlés szerinti zsűrizésre.

Amikor a gasztronouta belép a minden reményre feljogosító kapukon, leteszi szkafanderét, sötét kabátját tisztelettel begombolja, picit meghajol, mint aki hitét megvallani érkezett, és elindul a főhajón. Aztán letér a jobba, majd a balba, a hagyomány alapján "szegénysorként" nevezett traktusba, miközben nem feledkezhet megemlékezni az épület történetéről, amelynek forrásvidéke az 1894-es évben húzódik, majd a felavatást megelőző és megakadályozó tűzvésszel folytatódik; a megnyitóünnepségre 1897. február 15-én került sor. A főváros korának egyik legmaradandóbb üzleti hálózatával kényeztette el a lakosságot, amennyiben a Nagycsarnokkal párhuzamosan a Hold utcai, a Rákóczi, Klauzál és Hunyadi téri vásárcsarnokokat szintén birtokba vehette az eseményekre és a töltött káposztára egyaránt éhes publikum. Nem feledkezhetünk el az első igazgató, Ziegler Nándor nevéről sem, aki a kortársak szerint mind a hirdetések, reklámok feltüntetésének, mind a kereskedők magatartásának rendjét szigorú szabályzatokkal tartotta kordában. Mindenre kiterjedő figyelmének stratégiai pontjaiként a külső és a belső higiéniát tekintette;

tiltotta az ordibálást, a káromkodást

és a fütyülést, míg az áruk adjusztálásának tisztasági fokozatát is maximalista módjára őrködte. A berzenkedő kofák lázadásának letörésével nem csekély eredményeket ért el: a csarnok népszerűsége vitathatatlanná vált Budapesten.

Az építésznek, az álmok álmodójának neve sem maradhat árnyékban; Pecz Samu áll a varázslat mögött, ahogyan a szomszédos közgazdasági egyetem is az ő nevéhez fűződik. A vasszerkezet a Schlick Művektől való, a cserepek közismerten Zsolnaytól. Az épület hömpölygő narratívájára egy minden oldalról elzárt baromfiudvar tette ki a pontot. A II. világháborúban súlyos bombatalálat érte, az újjáépítés nem mindenben volt eredethű, azonban a végső korrekcióra 1994-re mégis sor került, mígnem 1999-ben a csarnok megkapta a legrangosabb nemzetközi építészeti díjat, a FIABCI Prix d'Excellence-t.

A Nagycsarnok boldog- és nagyasszony, valóban. Lenyűgöző szépségét csak apró makulák emelik (!). A gasztronoutáknak megadatik a válogatás más piacokhoz képest színesebb lehetősége, amin a kínálat mellett nem utolsósorban az árakat értjük; érdemes a számok világában komparatisztikai útra indulni. Az őstermelők száma mérsékelt; a csarnok sármját nem ők adják. Az alagsor az egyik legjobb kínai gasztro-bolttal szemérmeskedik. A karzaton húzódnak a makulák. A csarnok pultfüzére a gulyás-csárdás-paprika szentháromságának látványkonyhai argumentuma - leginkább a mindenféle rendű-rangú turistákat célozza. A Fakanál index alatt futó vendéglő sem tud betelni velük; az étterem előtt sorakozó padsorok mellett lapra hajtva oldalazunk, belülről fényes nappali délidőben cigánynóta kíséri lépteinket.

A Nagycsarnok ezzel együtt, de mindenekfelett hozza, amire vágyunk: érveket az éveknek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."