Piac-kutatás - A katedrálisok kora - A Budapesti Vásárcsarnok

  • Jánossy Lajos
  • 2008. április 10.

Gasztro

Ha múltkori elragadtatásunkban a Skála-piacot a kulinária székesegyházaként ünnepeltük, ezzel mintegy kimerítve a felsőfok felsőfokát, akkor a Nagycsarnok komoly feladat elé állít bennünket; tovább kell emelnünk a téteket: felettünk a csillagos ég, és a gasztronómiai törvényhozás bennünk. A gasztronouta tehát nehéz helyzetbe hozta magát; akárha egy Móricz-nagyregényt az európai irodalom magányos csúcsaként tájolt volna be, mielőtt az Anna Karenináról értekezett. A Mátyás-templomról zengett ódákat, mielőtt a kölni dómot tárgyazta. Palestrináról beszélt, Bach előtt. Stb. "A gótikus katedrálisok kőből faragott eposzai művészi felfogásban és szellemi felépítésben sokkal közelebb állnak a középkor legnagyobb költeményéhez bármi másnál azok közül, amiket az Isteni színjáték irodalmi előzményeként szokás emlegetni. Mindaz, ami az akkori emberiség számára múltban, jelenben és jövőben jelentős volt, e katedrálisokban az érzéki világot a győzedelmesen meghaladó, túlvilági kapcsolatokra épülő szellemi egységbe illeszkedik" - írja a nagy művészetfilozófus, Max Dvorák.

Ha múltkori elragadtatásunkban a Skála-piacot a kulinária székesegyházaként ünnepeltük, ezzel mintegy kimerítve a felsőfok felsőfokát, akkor a Nagycsarnok komoly feladat elé állít bennünket; tovább kell emelnünk a téteket: felettünk a csillagos ég, és a gasztronómiai törvényhozás bennünk. A gasztronouta tehát nehéz helyzetbe hozta magát; akárha egy Móricz-nagyregényt az európai irodalom magányos csúcsaként tájolt volna be, mielőtt az Anna Karenináról értekezett. A Mátyás-templomról zengett ódákat, mielőtt a kölni dómot tárgyazta. Palestrináról beszélt, Bach előtt. Stb. "A gótikus katedrálisok kőből faragott eposzai művészi felfogásban és szellemi felépítésben sokkal közelebb állnak a középkor legnagyobb költeményéhez bármi másnál azok közül, amiket az Isteni színjáték irodalmi előzményeként szokás emlegetni. Mindaz, ami az akkori emberiség számára múltban, jelenben és jövőben jelentős volt, e katedrálisokban az érzéki világot a győzedelmesen meghaladó, túlvilági kapcsolatokra épülő szellemi egységbe illeszkedik" - írja a nagy művészetfilozófus, Max Dvorák.

Igen, valahogy efféle hangfekvésben illene megszólalni; a Nagycsarnok a századfordulós historizmus egyszerre súlyos és könnyű léptű eposza, megelőzve a legnagyobb költeményeket. Noha nem az érzéki világ meghaladására tör, épp ellenkezőleg: annak oltárán áldoz, monumentális eleganciájával, játékos határozottságával, égbe törő tornyaival mintha mégis a két szféra közötti összeköttetést hangsúlyozná. Ne cifrázzuk: a materiális és spirituális élet szent és sérthetetlen voltát. Kőbe vésett teremtésoratórium. Természetesen számítunk az áriánkat követő vegetáriánus kórusra. Nem védekezésképp, és nem is magas C-ben, pusztán tájékoztató jelleggel felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Fővám tér 1-3. alatt a halott állatok és a halott növények békésen várakoznak egymás mellett az ízlés szerinti zsűrizésre.

Amikor a gasztronouta belép a minden reményre feljogosító kapukon, leteszi szkafanderét, sötét kabátját tisztelettel begombolja, picit meghajol, mint aki hitét megvallani érkezett, és elindul a főhajón. Aztán letér a jobba, majd a balba, a hagyomány alapján "szegénysorként" nevezett traktusba, miközben nem feledkezhet megemlékezni az épület történetéről, amelynek forrásvidéke az 1894-es évben húzódik, majd a felavatást megelőző és megakadályozó tűzvésszel folytatódik; a megnyitóünnepségre 1897. február 15-én került sor. A főváros korának egyik legmaradandóbb üzleti hálózatával kényeztette el a lakosságot, amennyiben a Nagycsarnokkal párhuzamosan a Hold utcai, a Rákóczi, Klauzál és Hunyadi téri vásárcsarnokokat szintén birtokba vehette az eseményekre és a töltött káposztára egyaránt éhes publikum. Nem feledkezhetünk el az első igazgató, Ziegler Nándor nevéről sem, aki a kortársak szerint mind a hirdetések, reklámok feltüntetésének, mind a kereskedők magatartásának rendjét szigorú szabályzatokkal tartotta kordában. Mindenre kiterjedő figyelmének stratégiai pontjaiként a külső és a belső higiéniát tekintette;

tiltotta az ordibálást, a káromkodást

és a fütyülést, míg az áruk adjusztálásának tisztasági fokozatát is maximalista módjára őrködte. A berzenkedő kofák lázadásának letörésével nem csekély eredményeket ért el: a csarnok népszerűsége vitathatatlanná vált Budapesten.

Az építésznek, az álmok álmodójának neve sem maradhat árnyékban; Pecz Samu áll a varázslat mögött, ahogyan a szomszédos közgazdasági egyetem is az ő nevéhez fűződik. A vasszerkezet a Schlick Művektől való, a cserepek közismerten Zsolnaytól. Az épület hömpölygő narratívájára egy minden oldalról elzárt baromfiudvar tette ki a pontot. A II. világháborúban súlyos bombatalálat érte, az újjáépítés nem mindenben volt eredethű, azonban a végső korrekcióra 1994-re mégis sor került, mígnem 1999-ben a csarnok megkapta a legrangosabb nemzetközi építészeti díjat, a FIABCI Prix d'Excellence-t.

A Nagycsarnok boldog- és nagyasszony, valóban. Lenyűgöző szépségét csak apró makulák emelik (!). A gasztronoutáknak megadatik a válogatás más piacokhoz képest színesebb lehetősége, amin a kínálat mellett nem utolsósorban az árakat értjük; érdemes a számok világában komparatisztikai útra indulni. Az őstermelők száma mérsékelt; a csarnok sármját nem ők adják. Az alagsor az egyik legjobb kínai gasztro-bolttal szemérmeskedik. A karzaton húzódnak a makulák. A csarnok pultfüzére a gulyás-csárdás-paprika szentháromságának látványkonyhai argumentuma - leginkább a mindenféle rendű-rangú turistákat célozza. A Fakanál index alatt futó vendéglő sem tud betelni velük; az étterem előtt sorakozó padsorok mellett lapra hajtva oldalazunk, belülről fényes nappali délidőben cigánynóta kíséri lépteinket.

A Nagycsarnok ezzel együtt, de mindenekfelett hozza, amire vágyunk: érveket az éveknek.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.