chili&vanília

Tekeredik

Gasztro

Tekert túrósrétes-korong

Nincs jobb annál a frissen kisült, langyos rétesnél, amelynek a tésztáját abroszos asztalon húzták áttetszően vékonyra tapasztalt kezek.

A rétesezés talán nem is olyan titokzatos, mint ahogy gondoljuk, egyszerűen neki kell állni, persze nem árt némi gyakorlat, rutin és az apró fortélyok ismerete (és egy profi réteskészítő asszony mentorálása). Ahány táj, annyi szokás, a klasszikus változatokon kívül egy-egy helyi specialitással is érdemes megismerkedni, új felfedezés például a Tiszaörsön készített sárgarépás rétes (a reszelt répát cukorral megpárolják, mielőtt megtöltik vele a tésztát). Számos más, hagyományos ételünkhöz hasonlóan, a rétes is sok különböző kultúra kereszteződéséből született. Története több száz évre nyúlik vissza, az alapjaiért egészen a török baklavakészítőkig kell visszatekinteni. A ma ismert, egész vékony rétestésztát valószínűleg az Oszmán Birodalom adminisztratív központjaként működő Topkapi palota konyhafőnökei fejleszthették ki, onnan érkezett Bécsbe a 15. század közepén. Az első, kézzel írott rétesrecept 1697-ből származik, és a bécsi városháza könyvtárában őrzik. Az alábbi, tekert túrós rétes különlegessége a felcsigázott formája, amit nem mellesleg sokkal könnyebb a boltinál jóval vékonyabb, házilag készített tésztából formázni, de a bolti réteslappal is kiváló, még gyorsan el is készül. Ez is frissen, langyosan a legfinomabb. A tetején készen kapható málnapor keveredik a porcukorral.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.