étel, hordó

Turul, Tatabánya

  • ételhordó
  • 2019. június 23.

Gasztro

A vasútállomás felől nézve a tatabányai polgármesteri hivatal épülete (Fő tér 6.) a szokásos monstrum, akkor megy oda az ember, ha ott dolgozik, vagy ha nagyon muszáj. Nem tudjuk, hogy e nyomasztás ellentételezéseként vagy pusztán anyagi okokból alakítottak-e ki az épület végében külön bejáratú teraszos éttermet, de az biztos, hogy fél egykor, azaz a hivatali ebédidőben majdnem telt házzal üzemel. Bár minden jel arra utal, hogy a többség a gyors és költségkímélő menüzés mellett döntött – a napi leves 390 Ft, a főétel 890 Ft –, szó sincs holmi menzáról vagy kifőzdéről; több pincér térül-fordul, legfeljebb azon lepődnek meg, hogy az étlapról rendelünk – de ez sem okoz fennakadást.

Másutt egészen biztosan politikai színezete lenne az elnevezésnek, Tatabánya a szabályt erősítő kivétel. A városra leselkedő hatalmas madár szobra még a szocialista bányatröszt éveiben is jelkép maradt, csak találgatni tudjuk, hogy miért. Talán azért, mert nem Horthy alatt, valamiféle irredenta felbuzdulás nyomán született, hanem korábban, 1907-ben annak a csatának az ezredik évfordulójára, amelyet állítólag itt a környéken vívott Árpád Szvatopluk szláv fejedelemmel.

Azt képzelnénk, hogy a betyárleves turul módra (1350 Ft) valami agyonpaprikázott csípős forróság – nem az. De nem is a megszokott tárkonyos raguleves egzotikus mellékízzel. A marharagu és a zöldségek mellett gomba és főtt tojás van benne, amitől nemcsak „tartalmasabb”, de finomabb is. A neszmélyi pecsenyére (2750 Ft) azt mondhatnánk, hogy Komárom megye válasza a hagymás rostélyosra. Marha helyett mustáros sertésszűz kellő mennyiségű hagymával, s szalonnát is adnak hozzá. A steakburgonya átlagos. Noha a desszertek között „turul palacsintát” is felsorolnak, a mandulás kéregben sült fagylalt (1190 Ft) izgalmasabbnak tűnik, és nemcsak a neve miatt. Kívül meleg, belül hideg, egyszerre gombóc és parfé, mindkettőnek átlagon felüli.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.