A járvány radikális fordulatot hozott: hirtelen tömegek akarnak a BKV-nál dolgozni

Gazdaság

A munkahelyek tömeges megszűnés a munkaerőpiacon most kedvez a közlekedési cégnek. Pedig pár hónapja még lasszóval sem igazán tudott embert fogni.

Míg tavaly márciusban 91-en, idén már 513-an jelentkeztek a BKV álláshelyeire. Annyira kell a munka, hogy van, aki 5 pozíciót is megpályáz egyszerre - közölte érdeklődésünkre a fővárosi tömegközlekedési vállalat.

Jól járhat tehát a BKV, ha folytatódnak a tömeges leépítések a piacon, mivel a garantált megélhetést nyújtó állami társaságban menedéket látnak a munkanélkülivé vált honfitársainak.

A BKV szerint látványosan megugrott az álláshelyeikre jelentkezők száma. Idén március utolsó két hetében - azaz a vírus hazai terjedésének első időszakában - 513-an küldték be a jelentkezésüket, ami napi 30-40 pályázatot jelent. Nagy részük továbbra járművezetőnek állna, illetve egyre többen jelentkeznek a speciális pozíciókra is, így például sokan szeretnének beszerzési előadó vagy villamosmérnök lenni a cégnél.

Pedig fékezik a toborzást

A jelentkezések intenzitására jellemző, hogy tavaly márciusban minden pályázó 1-1 állásra jelentkezett, idén viszont megfigyelhető, hogy egy-egy jelentkező 3-5 állásra is beadja a jelentkezését. Mindezt úgy, hogy a cég a kijárási korlátozások miatt még vissza is fogta a toborzást. Jóval kevesebb állást hirdettek meg, mint egy éve, továbbá minden képzést igénylő pozíció hirdetését le kellett állítaniuk, mivel a hatósági képzések és vizsgák szünetelnek.

A BKV buszai

A BKV buszai

Fotó: Narancs

 

A toborzás leállítása idején beérkezett 276 pályázat még így duplája a 2019-es 136-nak, az összevetést azonban tovább árnyalja, közülük 81 fő a villamosvezetői képzésre jelentkezett. Szintén figyelemre méltó adat, hogy a vészhelyzet kihirdetése után felvettek túlnyomórésze "D"-kategóriás jogosítvánnyal rendelkező autóbuszvezető volt. Ők azok a sofőrök, akik a turistákat szállító cégeknél dolgoztak, de azóta, hogy a járvány berobbant, nincs munkájuk.

"Pandémiás helyzet"

"Az eddigi pandémiás helyzet a BKV Zrt. márkáját megerősítette, leginkább a biztos munkahely státuszunkat, mivel a krízis idején is nyújtunk álláslehetőséget, hiszen a szolgáltatást biztosítani kell" - írta a BKV a Narancs.hu kérdéseire.

Egy évvel ezelőtt fordított volt a munkaerőpiaci helyzet. A BKV-nak nem csak a toborzás, hanem munkatársak megtartása is kihívást jelentett. Mint megírtuk, 2019 januárban 120 fő, februárban 90 fő mondott fel a cégnél az alacsony fizetések miatt, volt, aki eredeti szakmájában dolgozott tovább, de olyan is, aki inkább árufeltöltő lett az Aldinál.

Nemrég még így toboroztak

Nemrég még így toboroztak

 

 

Így aztán mindent megtettek, hogy a céghez csábítsák az álláskeresőket, wellnesst és fitnesst is ígértek leendő munkatársaiknak. 2018 nyarán 100 ezer forintos fejpénzt ajánlottak azon kollégáiknak, akik behoznak egy új gépjárművezetőt.

Tavaly februárban 200-250 sofőr hiányzott a BKV buszairól, de rajtuk kívül a járművek karbantartását végző műszakiakból is sokkal kevesebben dolgoztak a cégnél, mint amennyire a társaságnak szüksége lett volna.

Itt a friss Narancs!

Messzelátó Török Gábor-interjúval. És mi minden van még a lapban? Rendben van-e, hogy hazaküldik idős, súlyos beteg hozzátartozóinkat a kórházakból? Mi maradt a betegek jogaiból a járványkrízisben? Mit tanácsol a jogász? A cikk szerzője Gaal Ilona, a Hospice Alapítvány munkatársa. Az aalsti maskarák. Tomboló antiszemitizmus vagy ártatlan farsangi mulatság?

Figyelmébe ajánljuk