Kúriai ítélet a Kereskedőházról

Dalolni kell

  • Böszörményi Jenő
  • 2015. július 4.

Gazdaság

A Kúria március 25-i ítélete szerint a Külügyminisztérium többségi tulajdonában álló Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. állami vagyonnal gazdálkodó, közfeladatot ellátó szerv, s mint ilyen, közérdekű adatait köteles nyilvánosságra hozni. A cég érvelését a legfelső bírói fórum nem fogadta el.

A Vácért Lokálpatrióta Egyesület tavaly ja­nuárban perelte be a külügy és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara tulajdonában álló, a keleti nyitás egyik fontos ágenseként létrehozott Kereskedőházat. Az egyesület a 400 ezer és 5 millió forint közötti szerződések listáját (szerződések dátuma, tárgya, összege, lejárata, a szerződő partnerek neve, pályáztatás körülményei) szerette volna látni jóval azelőtt, hogy a közvélemény megismerhette volna a Kereskedőháznak a Quaestorhoz fűződő kapcsolatait. A Kúria írásba foglalt ítélete nemrég érkezett meg a felpereshez.

A váci egyesület azt követően fordult felülvizsgálati kérelemmel a Kúriához, hogy másodfokon jogerősen is elbukta a közérdekű adatok kiadásárt indított pert. Az első és a másodfok ugyanis elfogadta a Kereskedőház jogászainak érvelését, amely három vonalon futott: egy, a társaság nem állami vagyonnal gazdálkodik, kettő, nem is közfeladatot ellátó szerv, és három, üzleti titkot sértene, ha a kért adatokat a társaság kiadná. Most a Kúria az első két érvet egyértelműen félresöpörte, a harmadikról nem tudott érdemben határozni, a Kereskedőházat azonban indoklásra, indokainak alátámasztására kötelezte.

E ponton nem árt felidézni, hogy a Magyar Nemzeti Kereskedőházat 2012 végén alapította 500 millió forintos jegyzett tőkével a magyar állam (a Nemzetgazdasági Minisztérium, képviselője Matolcsy György miniszter) és az iparkamara (képviselője Parragh László elnök). Az állami részvényesnek már ekkor 90 százalékos részesedése volt; néhány hónappal később a jegyzett tőkét 4 milliárd forintra emelték, a 3,5 milliárdos részesedésért a magyar állam több mint 8,8 milliárd forintot bocsátott a cég rendelkezésére, tulajdoni részesedése pedig 98,75 százalékra nőtt.

A Kereskedőház ennek ellenére azt állította – amit első és második körben az eljáró bíróságok is elfogadtak –, hogy nem állami vagyonnal gazdálkodik. És ha nem állami vagyonnal gazdálkodik, nem minősíthető közfeladatot ellátó szervnek, ha pedig nem közfeladatot el­látó szerv, nem vonatkoznak rá a közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalát szabályozó törvényi rendelkezések, azaz a közérdekű adatok kiadását jogszerűen tagadhatja meg.

 

Jogászkodás az állami vagyonnal

Az állami vagyonról szóló törvény szerint „állami vagyonnak minősül az állam tulajdonában lévő tagsági jogviszonyt megtestesítő értékpapír, illetve az államot megillető egyéb társasági részesedés”. A Kereskedőház szerint az értékpapír/részesedés ugyan az államé, a Kereskedőház vagyona mégsem tartozik az állami vagyon körébe, az a Kereskedőház elkülönült, saját vagyona.

A Kúria ezt nem látta megalapozottnak: „Tévesen állapította meg a jogerős ítélet, hogy az alperes nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, és nem kezel állami vagyont.” A Kúria utalt korábbi, hasonló tényállás alapján meghozott döntéseire, s leszögezte: a részvénytársasági formában működő Kereskedőház a társaság valamennyi tagjának a vagyonával is gazdálkodik (magyarán az állami vagyonnal is), s ezért a vagyontörvény alapján „egyértelműen közfeladatot ellátó szervnek minősül”. S hogy vitának még csak helye se legyen, megállapította még: „Mindebből következik, hogy az alperes [a Kereskedőház], mint az infotörvény 26. § (1) bekezdésének hatálya alá tartozó, jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv köteles az általa kezelt közérdekű adatokat megismerhetővé tenni.”

A Kereskedőház érvelése mindenesetre elég hajmeresztő, s ha a Kúria elfogadta volna, az állami vagyonnal gazdálkodó társaságoknál súlyos visszaéléseknek nyitott volna teret.
A közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó törvényi rendelkezések ugyanis a legegyszerűbben lennének megkerülhetők: a közfeladatot ellátó szerv az állami vagyon felhasználásával létrehoz egy gazdasági társaságot, alapítványt, akármit, amely kijelenti, hogy elkülönült, saját vagyonnal rendelkezik, s ezért rá a közérdekű adatok közzétételére vonatkozó szabályok nem alkalmazhatók. De az is merész elgondolás, hogy egy közfeladatot ellátó szerv (mint amilyen például egy minisztérium) olyan intézményt hozzon létre, amely nem közfeladatot ellátó szerv maga is. Az állami szervek nem kreálhatnak maguknak feladatokat, kizárólag azt tehetik, amire a parlamenttől vagy a kormánytól felhatalmazásuk van. A konkrét esetben: a külügyminisztérium közfeladata a keleti nyitás elősegítése (ennek hasznáról majd máskor), e célból gazdasági társaságot alapít, amely azonban ugyanezt a közfeladatot szolgálja. Logikailag is nehezen levezethető, hogy egy közfeladatot ellátó szerv olyan intézményt hozzon létre, amely e közfeladattól független, saját érdekeket kövessen – még akkor is, ha az állam nem kizárólagos tulajdonos.

 

Negyedik felvonás

A Kúria új eljárás lefolytatására utasította az elsőfokú bíróságot, mivel a Kereskedőház arra is hivatkozott, hogy az adatok közzététele üzleti titkait sértené. Az új eljárásban tehát abban kell majd dönteni, hogy vajon a Vácért Lokálpatrióta Egyesület által kért adatok megismerése aránytalan üzleti sérelmet okozna-e a cégnek. Az üzleti titok fogalma azonban szűken értelmezendő: az infotörvény kimondja, hogy az állami vagyon kezelésével kapcsolatos adat közérdekből nyilvános adatként nem minősül üzleti titoknak.

A Kereskedőháznak már most, a Kúria ítéletéből következően és az új eljárástól függet­lenül fontos közzétételi kötelezettségei keletkeztek (pontosabban: váltak egyértelművé).
A közérdekű adatok közzétételére vonatkozó kötelezettségének azonban eddig mégsem tett eleget. A Kereskedőház működéséért a politikai felelősséget a tulajdonosi joggyakorló miniszter, Szijjártó Péter viseli; ő azonban, úgy tűnik, vagy nem tud a Kúria ítéletében – és az infotörvényben – foglaltakról, vagy nem különösebben zavartatja magát miattuk.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.