Menekülnének a dolgozók a BKK süllyedő hajójáról?
Tarlos_Istvan_top_story_lead.jpg

Menekülnének a dolgozók a BKK süllyedő hajójáról?

Gazdaság

Miután a főpolgármester a Budapesti Közlekedési Központ bezárásól beszélt, egyre többen készülnek elhagyni a BKK-t - értesültünk belső forrásokból.

A Narancs.hu információi szerint jelentős aggodalmat váltott ki a BKK dolgozóiban a főpolgármester bejelentése, hogy meg fogja szüntetni a céget.

Úgy tudjuk, többen is vannak, akik elhagyni készülnek a céget az BKK új vezetőjének érkezése után. A BKK belső működését ismerő forrás arról számolt be lapunknak, hogy több középvezető már új munkahelyet keres magának, csak arra vár, hogy az új vezér kinevezése megtörténjen és beadhassák neki a felmondólevelüket.

Értesülésünkről megkérdeztük a BKK-t, ahol azt tanácsolták, "ne keltsünk zavart". „Az ön által felvetett kérdés egyelőre egy koncepció, ilyen döntést sem a főpolgármester, sem a fővárosi közgyűlés nem hozott meg. Az újságírói kérdés idő előtti, és csak zavarkeltésre adna okot” - áll a cég válaszlevelében.

Tarlós elégedetlen

Egyébként Tarlós még azelőtt megszelőztette a BKK beszántását, hogy az elektronikus jegyrendszer bevezetésében teljesen csődöt mondott volna a cég vezetése.

Tarlós és Dabóczi - már nem mosolyognak

Tarlós és Dabóczi - már nem mosolyognak

Fotó: MTI

 

A főpolgármester azután, hogy elfogadta Orbán Viktor felkérését az újabb ciklusra, az Indexnek adott egy interjút, amiben felvázolta, mit tervez újraválasztása esetén. Itt hangzott el, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal mennyire elégedetlen, és még csak nem is azt mondta, hogy átalakítaná a céget, hanem egyenesen a megszüntetéséről beszélt.

Erre jött az e-jegy botrány. Eddig 5 milliárd forintot költött rá a BKK bankhitelből, de a rendszer nem üzemel, holott 2011-ben, a projekt indításakor Tarlósék 2015-re ígérték teljes kiépítését. Azóta a BKK 2017 végére tolta ki a kezdést, de ebből sem lett semmi, sőt, tavaly november 29-én a BKK szerződést bontott a kivitelezővel.

Közben Tarlós kezdeményezte a vezérigazgató, Dabóczi Kálmán leváltását. Mondhatni az e-jegy botrány volt az utolsó csepp a pohárban, mert a vezérigazgatónak korábban is voltak nehezen magyarázható húzásai. Mint emlékezetes, a BKK és a kivitelező rosszul kezelte a 2017-es vizes vébé idején az elektronikus bérletvásárlási rendszer hackelési botrányát (a rendszer hiányosságaira rámutató fiatalt feljelentették), és e mellett ott volt a szisztéma bevezetésének folyamatos csúszása. A szerződésbontást követő nap Dabóczi meg is kapta a selyemzsinórt Tarlóstól.

Jön a végrehajtó?

Továbbra is tartja magát az a vélekedés, hogy a főpolgármester Nemesdy Ervin mérnököt szemelte ki Dabóczi utódjául. Ezt egyébként Tarlós december közepén meg is erősítette az Indexnek. Több forrás szerint Nemesdyről a városházán úgy is beszélnek, mint végrehajtóról, akinek az lesz a feladata, hogy levezényelje a BKK felszámolását.

Nemesdynek van ilyen természetű tapasztalata, a kétezres évek közepén belülről élhette meg gazdasági igazgatóként a Viadom Zrt. tönkremenetelét, illetve ezt követően a controllingigazgatóként követhette nyomon a Vegyépszer csődjét. Nemesdy ismeri a BKK-t: 2013 után megfordult a cég igazgatótanácsában, sőt, Tarlós Vitézy Dávid leváltása után őt akarta a közlekedési központ élére állítani. Ismerői szerint megbízható szakember, de senki nem tőle várja a budapesti közlekedés forradalmasítását.

false

 

Fotó: MTI

 

Mivel a Viadom a baloldali kormányciklusok idején az autópálya építés favoritja volt, úgy tudjuk, Nemesdy továbbra sem szimpatikus a fideszes többségű fővárosi közgyűlésben. Ezért lehetséges forgatókönyv, hogy Tarlós nem kockáztatja meg, hogy leszavazza a közgyűlés Nemesdy jelölését, ezért vezérigazgató-helyettesként vehetné kézbe a céget. Úgy tudjuk, hogy a 63 éves Nemesdy kiválasztásában legfőképpen az motiválta Tarlóst, hogy az édesapja, dr. Nemesdy Ervin tanította a műegyetemen.

Tarlós korábban azzal indokolta a BKK megszüntetését, nem úgy működik, ahogy várta. Pedig erre a szervezetre építette főpolgármesteri kampányát 2010-ben: az új "Budapest-modell" lényege a közlekedési szolgáltatásokat megrendelő Budapesti Közlekedési Központ és az üzemeltetést végző Budapesti Városüzemeltetési Holding megalakítása volt. A BKK felszámolása után ismét a fővárosi önkormányzat kerülhet a megrendelői szerepbe, amely számára a BKV ugyanúgy elvégzi a közösségi közlekedési szolgáltatást, ahogy a BKK 2010-es megalakulása előtt tette.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.