A Narancs.hu információi szerint jelentős aggodalmat váltott ki a BKK dolgozóiban a főpolgármester bejelentése, hogy meg fogja szüntetni a céget.
Úgy tudjuk, többen is vannak, akik elhagyni készülnek a céget az BKK új vezetőjének érkezése után. A BKK belső működését ismerő forrás arról számolt be lapunknak, hogy több középvezető már új munkahelyet keres magának, csak arra vár, hogy az új vezér kinevezése megtörténjen és beadhassák neki a felmondólevelüket.
Értesülésünkről megkérdeztük a BKK-t, ahol azt tanácsolták, "ne keltsünk zavart". „Az ön által felvetett kérdés egyelőre egy koncepció, ilyen döntést sem a főpolgármester, sem a fővárosi közgyűlés nem hozott meg. Az újságírói kérdés idő előtti, és csak zavarkeltésre adna okot” - áll a cég válaszlevelében.
Tarlós elégedetlen
Egyébként Tarlós még azelőtt megszelőztette a BKK beszántását, hogy az elektronikus jegyrendszer bevezetésében teljesen csődöt mondott volna a cég vezetése.
|
A főpolgármester azután, hogy elfogadta Orbán Viktor felkérését az újabb ciklusra, az Indexnek adott egy interjút, amiben felvázolta, mit tervez újraválasztása esetén. Itt hangzott el, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal mennyire elégedetlen, és még csak nem is azt mondta, hogy átalakítaná a céget, hanem egyenesen a megszüntetéséről beszélt.
Erre jött az e-jegy botrány. Eddig 5 milliárd forintot költött rá a BKK bankhitelből, de a rendszer nem üzemel, holott 2011-ben, a projekt indításakor Tarlósék 2015-re ígérték teljes kiépítését. Azóta a BKK 2017 végére tolta ki a kezdést, de ebből sem lett semmi, sőt, tavaly november 29-én a BKK szerződést bontott a kivitelezővel.
Közben Tarlós kezdeményezte a vezérigazgató, Dabóczi Kálmán leváltását. Mondhatni az e-jegy botrány volt az utolsó csepp a pohárban, mert a vezérigazgatónak korábban is voltak nehezen magyarázható húzásai. Mint emlékezetes, a BKK és a kivitelező rosszul kezelte a 2017-es vizes vébé idején az elektronikus bérletvásárlási rendszer hackelési botrányát (a rendszer hiányosságaira rámutató fiatalt feljelentették), és e mellett ott volt a szisztéma bevezetésének folyamatos csúszása. A szerződésbontást követő nap Dabóczi meg is kapta a selyemzsinórt Tarlóstól.
Jön a végrehajtó?
Továbbra is tartja magát az a vélekedés, hogy a főpolgármester Nemesdy Ervin mérnököt szemelte ki Dabóczi utódjául. Ezt egyébként Tarlós december közepén meg is erősítette az Indexnek. Több forrás szerint Nemesdyről a városházán úgy is beszélnek, mint végrehajtóról, akinek az lesz a feladata, hogy levezényelje a BKK felszámolását.
Nemesdynek van ilyen természetű tapasztalata, a kétezres évek közepén belülről élhette meg gazdasági igazgatóként a Viadom Zrt. tönkremenetelét, illetve ezt követően a controllingigazgatóként követhette nyomon a Vegyépszer csődjét. Nemesdy ismeri a BKK-t: 2013 után megfordult a cég igazgatótanácsában, sőt, Tarlós Vitézy Dávid leváltása után őt akarta a közlekedési központ élére állítani. Ismerői szerint megbízható szakember, de senki nem tőle várja a budapesti közlekedés forradalmasítását.
|
Mivel a Viadom a baloldali kormányciklusok idején az autópálya építés favoritja volt, úgy tudjuk, Nemesdy továbbra sem szimpatikus a fideszes többségű fővárosi közgyűlésben. Ezért lehetséges forgatókönyv, hogy Tarlós nem kockáztatja meg, hogy leszavazza a közgyűlés Nemesdy jelölését, ezért vezérigazgató-helyettesként vehetné kézbe a céget. Úgy tudjuk, hogy a 63 éves Nemesdy kiválasztásában legfőképpen az motiválta Tarlóst, hogy az édesapja, dr. Nemesdy Ervin tanította a műegyetemen.
Tarlós korábban azzal indokolta a BKK megszüntetését, nem úgy működik, ahogy várta. Pedig erre a szervezetre építette főpolgármesteri kampányát 2010-ben: az új "Budapest-modell" lényege a közlekedési szolgáltatásokat megrendelő Budapesti Közlekedési Központ és az üzemeltetést végző Budapesti Városüzemeltetési Holding megalakítása volt. A BKK felszámolása után ismét a fővárosi önkormányzat kerülhet a megrendelői szerepbe, amely számára a BKV ugyanúgy elvégzi a közösségi közlekedési szolgáltatást, ahogy a BKK 2010-es megalakulása előtt tette.