Rádió

A kis pöcök

Ismeretterjesztő műsor a Bartókon

Interaktív

Épp ugyanazon a napon indult el a Bartók rádió új komolyzenei ismeretterjesztő műsora, amikor Gulyás Márta zongoraművész a Fideliónak azt nyilatkozta, hogy Budapesten „a közönség »színvonala« hanyatlik, a zenészeké szerencsére nem”. Közvetlen összefüggés nemigen van a két dolog között, ám nem kizárt, hogy Bősze Ádám valami hasonló jelenségre igyekszik a maga műsorával válaszolni, mint amiről Gulyás beszél – legalábbis az első adás hangütése erre enged következtetni.

Nem azt mondjuk, hogy a Varázsbolt mindenestül Lukácsházi Győző – egyébként remek – BonBon Matinéjának a nyelvén szólal meg, ám az első rész alapján egyelőre mintha Bősze és csapata sem döntötte volna még el egészen, hogy gyerekeknek vagy a komolyzene iránt érdeklődő, ámde nem nagyon pallérozott felnőtteknek készítenék inkább a műsort. „Emlékszik még Ollivander varázspálcaüzletére a Harry Potterből, esetleg a Végtelen történet goromba antikváriusára, vagy Respighi játékboltjára, amiben éjszaka életre kelnek a babák? A Varázsboltban vagyunk, a polcról le­emelem a zenevilág egy-egy különleges tárgyát, régi könyveiből felidézek néhány titokzatos eseményt, apróságokat, amik azonban a tökéletes zeneélmény nélkülözhetetlen elemei.” Így szól a felvezető, és hiába tudjuk, látjuk, hogy valamiért felnőtt közönsége is van a Harry Potternek, alapvetően azért mégis ifjúsági műről van szó. Azzal, hogy a Varázsbolt rá hivatkozik (meg a hasonló státusú Michael Ende-kultregényre), végső soron mintha magát is ilyen átmeneti helyzetbe állítaná: egyszerre több korosztályt, többféle műveltségi réteget igyekszik megszólítani.

Az első adás mindenesetre biztatónak tűnik: valóban egy apróságot jár körül a félórás műsor, nevezetesen a vonós hangszerek lelkét, és amilyen banális a tárgy, olyan gazdag lesz végül is a róla folytatott eszmecsere. „Egy fadarabot tartok a kezemben, egy egyszerű pöcköt – mondja Guminár Tamás hangszerkészítő műhelyében Bősze –, az IKEA-bútorok összeszereléséhez használható csaphoz hasonlít, ha eldobva látnám az utcán, biztos nem hajolnék le érte.” A lélek ebben az esetben azt a rezgéstovábbító faeszközt jelenti, amely a hegedű (illetve a többi vonós hangszer) testén belül, a hangszer hasát és hátát köti össze. Banális kis mütyür, mégis nagyon sok múlik rajta. Ha elmozdul a lélek, úgy fog szólni a hangszer, mintha náthás lenne – ezt már Varga Oszkár hegedűművész mondja, és rögtön azt is hozzáteszi: ilyenkor jön a zenésznél a pánikroham.

Bősze a riportalanyok megszólalásai között kultúrtörténeti eszmefuttatásokkal és zenei bejátszásokkal lazítja az amúgy sem túlzsúfolt anyagot. Megtudjuk, hogy a lélek első precíz leírása Marin Mersenne 1635-ös Harmonicorum librijében jelent meg, s azóta nyomon követhető a kis pöcök evolúciója. Változott sok minden, a mérete, a beszerelési módja, de az anyaga egészen a legutóbbi időkig nem nagyon: ha valaki jót akart, trentói fenyőből készült lelket keresett magának. Manapság viszont egyre terjed a karbonlélek, amitől Guminár mestert rögtön kiveri a víz. „Szerintem egyenesen az ördögtől való dolog – mondja szerényen, majd hozzáteszi –, egyébként jól ismerem a kitalálóját.” Ő maga nemhogy csak fából hajlandó lelket készíteni, de egyenesen különleges, száz évnél idősebb hangszerfákra vadászik hozzá, és mint mondja, a megmunkáláshoz elvből nem használ esztergát, kizárólag gyaluval és csiszolópapírral dolgozza meg az egyes darabokat.

A jó tempójú műsor végül is tényleg egységnyi idő alatt képes bemutatni, amit akar. A gyors vágásokból építkező hanganyagot talán azok sem unják el, akik a lélek dolgait kívül-belül ismerik. Vagy ha ők mégis, talán az sem olyan nagy baj, tényleg nem a hangszerszakértők a Varázsbolt célközönsége. A különböző társművészeti utalások ugyanakkor még nekik is mondhatnak valami újat; igaz, az kisebb baki, miszerint Shakespeare Rómeó és Júliájában a zenész James Soundpost neve a hangpostást (azaz a rezgés közvetítőjét) jelentené. A soundpost, mint Bősze is mondja, a lélek angol elnevezése, ám a post nem a postásra, inkább a tárgy hengeres, oszlopszerű alakjára utal (és ennyiben a német hangpálca rokona). De ennyi félremagyarázás talán senkinek sem fog nagyon fájni.

A többször megismételt szlogenben („Varázsbolt, minden, ami a csodához kell”) szereplő csoda ugyan nem történik meg, ám Bősze műsora érezhetően lelkesedéssel és körültekintéssel elkészített, kultúra-népszerűsítő produkció. Ha a komolyzene közönségének valóban hanyatlik a színvonala, talán még nagyobb szükség van az ilyesmire.

Varázsbolt, Bartók rádió, január 6.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.