Rádió

A kis pöcök

Ismeretterjesztő műsor a Bartókon

Interaktív

Épp ugyanazon a napon indult el a Bartók rádió új komolyzenei ismeretterjesztő műsora, amikor Gulyás Márta zongoraművész a Fideliónak azt nyilatkozta, hogy Budapesten „a közönség »színvonala« hanyatlik, a zenészeké szerencsére nem”. Közvetlen összefüggés nemigen van a két dolog között, ám nem kizárt, hogy Bősze Ádám valami hasonló jelenségre igyekszik a maga műsorával válaszolni, mint amiről Gulyás beszél – legalábbis az első adás hangütése erre enged következtetni.

Nem azt mondjuk, hogy a Varázsbolt mindenestül Lukácsházi Győző – egyébként remek – BonBon Matinéjának a nyelvén szólal meg, ám az első rész alapján egyelőre mintha Bősze és csapata sem döntötte volna még el egészen, hogy gyerekeknek vagy a komolyzene iránt érdeklődő, ámde nem nagyon pallérozott felnőtteknek készítenék inkább a műsort. „Emlékszik még Ollivander varázspálcaüzletére a Harry Potterből, esetleg a Végtelen történet goromba antikváriusára, vagy Respighi játékboltjára, amiben éjszaka életre kelnek a babák? A Varázsboltban vagyunk, a polcról le­emelem a zenevilág egy-egy különleges tárgyát, régi könyveiből felidézek néhány titokzatos eseményt, apróságokat, amik azonban a tökéletes zeneélmény nélkülözhetetlen elemei.” Így szól a felvezető, és hiába tudjuk, látjuk, hogy valamiért felnőtt közönsége is van a Harry Potternek, alapvetően azért mégis ifjúsági műről van szó. Azzal, hogy a Varázsbolt rá hivatkozik (meg a hasonló státusú Michael Ende-kultregényre), végső soron mintha magát is ilyen átmeneti helyzetbe állítaná: egyszerre több korosztályt, többféle műveltségi réteget igyekszik megszólítani.

Az első adás mindenesetre biztatónak tűnik: valóban egy apróságot jár körül a félórás műsor, nevezetesen a vonós hangszerek lelkét, és amilyen banális a tárgy, olyan gazdag lesz végül is a róla folytatott eszmecsere. „Egy fadarabot tartok a kezemben, egy egyszerű pöcköt – mondja Guminár Tamás hangszerkészítő műhelyében Bősze –, az IKEA-bútorok összeszereléséhez használható csaphoz hasonlít, ha eldobva látnám az utcán, biztos nem hajolnék le érte.” A lélek ebben az esetben azt a rezgéstovábbító faeszközt jelenti, amely a hegedű (illetve a többi vonós hangszer) testén belül, a hangszer hasát és hátát köti össze. Banális kis mütyür, mégis nagyon sok múlik rajta. Ha elmozdul a lélek, úgy fog szólni a hangszer, mintha náthás lenne – ezt már Varga Oszkár hegedűművész mondja, és rögtön azt is hozzáteszi: ilyenkor jön a zenésznél a pánikroham.

Bősze a riportalanyok megszólalásai között kultúrtörténeti eszmefuttatásokkal és zenei bejátszásokkal lazítja az amúgy sem túlzsúfolt anyagot. Megtudjuk, hogy a lélek első precíz leírása Marin Mersenne 1635-ös Harmonicorum librijében jelent meg, s azóta nyomon követhető a kis pöcök evolúciója. Változott sok minden, a mérete, a beszerelési módja, de az anyaga egészen a legutóbbi időkig nem nagyon: ha valaki jót akart, trentói fenyőből készült lelket keresett magának. Manapság viszont egyre terjed a karbonlélek, amitől Guminár mestert rögtön kiveri a víz. „Szerintem egyenesen az ördögtől való dolog – mondja szerényen, majd hozzáteszi –, egyébként jól ismerem a kitalálóját.” Ő maga nemhogy csak fából hajlandó lelket készíteni, de egyenesen különleges, száz évnél idősebb hangszerfákra vadászik hozzá, és mint mondja, a megmunkáláshoz elvből nem használ esztergát, kizárólag gyaluval és csiszolópapírral dolgozza meg az egyes darabokat.

A jó tempójú műsor végül is tényleg egységnyi idő alatt képes bemutatni, amit akar. A gyors vágásokból építkező hanganyagot talán azok sem unják el, akik a lélek dolgait kívül-belül ismerik. Vagy ha ők mégis, talán az sem olyan nagy baj, tényleg nem a hangszerszakértők a Varázsbolt célközönsége. A különböző társművészeti utalások ugyanakkor még nekik is mondhatnak valami újat; igaz, az kisebb baki, miszerint Shakespeare Rómeó és Júliájában a zenész James Soundpost neve a hangpostást (azaz a rezgés közvetítőjét) jelentené. A soundpost, mint Bősze is mondja, a lélek angol elnevezése, ám a post nem a postásra, inkább a tárgy hengeres, oszlopszerű alakjára utal (és ennyiben a német hangpálca rokona). De ennyi félremagyarázás talán senkinek sem fog nagyon fájni.

A többször megismételt szlogenben („Varázsbolt, minden, ami a csodához kell”) szereplő csoda ugyan nem történik meg, ám Bősze műsora érezhetően lelkesedéssel és körültekintéssel elkészített, kultúra-népszerűsítő produkció. Ha a komolyzene közönségének valóban hanyatlik a színvonala, talán még nagyobb szükség van az ilyesmire.

Varázsbolt, Bartók rádió, január 6.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.