Rádió

A kis pöcök

Ismeretterjesztő műsor a Bartókon

Interaktív

Épp ugyanazon a napon indult el a Bartók rádió új komolyzenei ismeretterjesztő műsora, amikor Gulyás Márta zongoraművész a Fideliónak azt nyilatkozta, hogy Budapesten „a közönség »színvonala« hanyatlik, a zenészeké szerencsére nem”. Közvetlen összefüggés nemigen van a két dolog között, ám nem kizárt, hogy Bősze Ádám valami hasonló jelenségre igyekszik a maga műsorával válaszolni, mint amiről Gulyás beszél – legalábbis az első adás hangütése erre enged következtetni.

Nem azt mondjuk, hogy a Varázsbolt mindenestül Lukácsházi Győző – egyébként remek – BonBon Matinéjának a nyelvén szólal meg, ám az első rész alapján egyelőre mintha Bősze és csapata sem döntötte volna még el egészen, hogy gyerekeknek vagy a komolyzene iránt érdeklődő, ámde nem nagyon pallérozott felnőtteknek készítenék inkább a műsort. „Emlékszik még Ollivander varázspálcaüzletére a Harry Potterből, esetleg a Végtelen történet goromba antikváriusára, vagy Respighi játékboltjára, amiben éjszaka életre kelnek a babák? A Varázsboltban vagyunk, a polcról le­emelem a zenevilág egy-egy különleges tárgyát, régi könyveiből felidézek néhány titokzatos eseményt, apróságokat, amik azonban a tökéletes zeneélmény nélkülözhetetlen elemei.” Így szól a felvezető, és hiába tudjuk, látjuk, hogy valamiért felnőtt közönsége is van a Harry Potternek, alapvetően azért mégis ifjúsági műről van szó. Azzal, hogy a Varázsbolt rá hivatkozik (meg a hasonló státusú Michael Ende-kultregényre), végső soron mintha magát is ilyen átmeneti helyzetbe állítaná: egyszerre több korosztályt, többféle műveltségi réteget igyekszik megszólítani.

Az első adás mindenesetre biztatónak tűnik: valóban egy apróságot jár körül a félórás műsor, nevezetesen a vonós hangszerek lelkét, és amilyen banális a tárgy, olyan gazdag lesz végül is a róla folytatott eszmecsere. „Egy fadarabot tartok a kezemben, egy egyszerű pöcköt – mondja Guminár Tamás hangszerkészítő műhelyében Bősze –, az IKEA-bútorok összeszereléséhez használható csaphoz hasonlít, ha eldobva látnám az utcán, biztos nem hajolnék le érte.” A lélek ebben az esetben azt a rezgéstovábbító faeszközt jelenti, amely a hegedű (illetve a többi vonós hangszer) testén belül, a hangszer hasát és hátát köti össze. Banális kis mütyür, mégis nagyon sok múlik rajta. Ha elmozdul a lélek, úgy fog szólni a hangszer, mintha náthás lenne – ezt már Varga Oszkár hegedűművész mondja, és rögtön azt is hozzáteszi: ilyenkor jön a zenésznél a pánikroham.

Bősze a riportalanyok megszólalásai között kultúrtörténeti eszmefuttatásokkal és zenei bejátszásokkal lazítja az amúgy sem túlzsúfolt anyagot. Megtudjuk, hogy a lélek első precíz leírása Marin Mersenne 1635-ös Harmonicorum librijében jelent meg, s azóta nyomon követhető a kis pöcök evolúciója. Változott sok minden, a mérete, a beszerelési módja, de az anyaga egészen a legutóbbi időkig nem nagyon: ha valaki jót akart, trentói fenyőből készült lelket keresett magának. Manapság viszont egyre terjed a karbonlélek, amitől Guminár mestert rögtön kiveri a víz. „Szerintem egyenesen az ördögtől való dolog – mondja szerényen, majd hozzáteszi –, egyébként jól ismerem a kitalálóját.” Ő maga nemhogy csak fából hajlandó lelket készíteni, de egyenesen különleges, száz évnél idősebb hangszerfákra vadászik hozzá, és mint mondja, a megmunkáláshoz elvből nem használ esztergát, kizárólag gyaluval és csiszolópapírral dolgozza meg az egyes darabokat.

A jó tempójú műsor végül is tényleg egységnyi idő alatt képes bemutatni, amit akar. A gyors vágásokból építkező hanganyagot talán azok sem unják el, akik a lélek dolgait kívül-belül ismerik. Vagy ha ők mégis, talán az sem olyan nagy baj, tényleg nem a hangszerszakértők a Varázsbolt célközönsége. A különböző társművészeti utalások ugyanakkor még nekik is mondhatnak valami újat; igaz, az kisebb baki, miszerint Shakespeare Rómeó és Júliájában a zenész James Soundpost neve a hangpostást (azaz a rezgés közvetítőjét) jelentené. A soundpost, mint Bősze is mondja, a lélek angol elnevezése, ám a post nem a postásra, inkább a tárgy hengeres, oszlopszerű alakjára utal (és ennyiben a német hangpálca rokona). De ennyi félremagyarázás talán senkinek sem fog nagyon fájni.

A többször megismételt szlogenben („Varázsbolt, minden, ami a csodához kell”) szereplő csoda ugyan nem történik meg, ám Bősze műsora érezhetően lelkesedéssel és körültekintéssel elkészített, kultúra-népszerűsítő produkció. Ha a komolyzene közönségének valóban hanyatlik a színvonala, talán még nagyobb szükség van az ilyesmire.

Varázsbolt, Bartók rádió, január 6.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."