A Kossuth Rádió szerint ilyen egy közeleti beszélgetés: a bukott magyarsagkutató faggatja a zászlótudatú íjászt

Interaktív

"Hogy ez a dermesztő nyelvi-gondolati-beszédtechnikai nívó a maga pőreségében visszhangzik a Kossuthon, még akkor is megdöbbentő, ha már amúgy se voltak illúzióink."

Vége az álmatlan éjszakáknak, nem kell tovább morfondíroznunk azon, vajon mit csinálhat kiakolbólítása óta a Magyarságkutató Intézet egykori igazgatója, Horváth-Lugossy Gábor. A bukott hobbitörténész ugyanis a Kossuth Rádión vezet műsort. Na jó, valószínűleg egyszeri alkalomról van szó, de akkor is, Az este stábja tévedhetetlenül nyúlt a zuhanófélben lévő NER-káder után, és ezért ismét kijár a nyuszitaps Csűrös Csilla csapatának. „Közéleti emberek gondolatébresztő beszélgetése életünk fontos, hasznos, érdekes eseményeiről” – így a műsor szpotja. A kicsit bővebb leírás szerint a két éve indult sorozatban „a kérdező szerepét minden hétköznap este más és más házigazda vállalja magára”. S hogy kik ők? „Neves szakértők, elismert és közismert emberek.” Hogy egészen pontosan minek a szakértője Horváth-Lugossy, és mely területen számít elismert figurának, azt az olvasói vagy hallgatói képzeletre bíznánk, mindenesetre Az este elején jogászként aposztrofálta magát, bár aligha e hivatás gyakorlásával szerezte hírnevét.

Amikor nemrégiben az állami rádió kabarékínálatának kilátástalanságáról értekeztünk, fel sem merült bennünk, hogy az abszurd humort ne a direkt nevettetést szolgáló műsorokban keressük (hiába), hanem mondjuk egy úgynevezett közösségi beszélgetős produkcióban, mint amilyen Az este. Jut eszünkbe, van még egy mottója a műsornak: „civilek egymás közt”. Nos, vitathatatlan, hogy Horváth-Lugossy és vendége, Mónus „fehér farkas” József „tradicionális távlövő íjász” mindketten civilek, csak hát nem mindegy, miképp. Az eszmecseréből tulajdonképpen két dolgot lehetett biztosan leszűrni: hogy Mónus szeret nyilazni és rajong a nemzeti zászlóért. Igaz, a monológjai alapján a hun, szittya, avar identitás mintha mindennél fontosabb lett volna neki és a sokat emlegetett hit kapcsán sem volt egészen világos, hogy itt most valami sámánista dologról, vagy a kereszténységről (s ha arról, melyik ágáról) beszél. De messze nem ezek okozták a legkeményebb fejtörést.

A beszélgetés úgy zajlott, hogy Horváth-Lugossy benyomott egy-egy sablonkérdést Mónus tevékenységével kapcsolatban, ő pedig hosszasan, amolyan enfarkába harapó kígyó jelleggel monologizált. A kiindulópontok még világosak voltak, ám az, hogy hová szeretne eljutni, már jóval kevésbé. A diskurzus központi fogalma a zászlótudat volt, de hogy ez pontosan mit jelent, aligha tudjuk megválaszolni. Egyszerűbb, ha betűhíven idézzük Mónus magyarázatát: „Számomra a zászló sokkal több, mint jelkép, a jelkép az egy elfecsérelt szó számomra, egy zászlótudat, egy olyan múlttisztelet, múlt becsületének a hordozása a napjainkban számomra, hiszen amikor párosul egy zászlótudat egy névtelen és neves hősének az emlékével, mint ha elmegyünk a múlt harcaiba, egy Hunyadi-korba, egy Zrínyi-korba, egy Rákóczi-korba, akkor ma a zászlótudat, ma az identitástudat hordozza ezeknek a személyeknek a nagyságát, hordozza azoknak a céljait, ugye, magyar embernek születtünk, ugye, ez a föld valamikor, amikor támadta a tatár, itt volt a török, ezt valóban szablyával vívtuk meg, szablyával védtük meg, azok az emberek, akik a zászlóért, hiszen a nemzettudatnak az egyik nagy jelképe a zászló, a szászlótudatért, ezért a magyarságtudatért meghaltak, és egy olyan boldog világot teremtettek számunkra, amiben ma boldogan élhetünk, akkor mindenképpen ez az erő ez egy erőt jelent, és ezek a keleti népek erősek, úgy vettem észre.”

Ami az égtájakat illeti, egyszerűbb a helyzet: „Minél keletebbre mentem, éreztem, hogy a zászlótudatuk, a nemzeti identitásuk nagyon erős.” Ezzel szemben: „Nyugati versenyeken a rideg hozzáállást éreztem.” Csak azt sajnáljuk, hogy a nyugati ridegség mibenlétét nem fejtette ki Mónus ennél bővebben. A hagyományőrző bemutatókkal kapcsolatban már-már pikáns képzetekig jutunk: „Mit érzel, amikor megfogják az íjaidat, nyílvesszőidet, a süvegedet?” – teszi fel a kérdést Horváth-Lugossy. És Mónus rávágja: „Az emberek megőrülnek ezért a vágyért, hát ott van ez a szívekben.” Csak sajnos a magyar fiatalok nem érzik eléggé a vibe-ot: „Nagyon be kell erősíteni, azt gondolom, az iskolákban, nagyon vissza kell hozni azt a világot, amivel tudjuk fokozni az ő identitásukat” – vázolja oktatási programját a „fehér farkas”.

A végtelenségig lehetne még idézni a hasonlókat, pedig csupán huszonnyolc perc volt az adásidő. Hogy ez a dermesztő nyelvi-gondolati-beszédtechnikai nívó a maga pőreségében visszhangzik a Kossuthon, még akkor is megdöbbentő, ha már amúgy se voltak illúzióink.

Az este, Kossuth Rádió, május 12.

(Címlapképünkön: Mónus József íjász a füzéri várban egy 2016-os rendezvényen. Fotó: MTI/Vajda János)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.