A Kossuth Rádió szerint ilyen egy közeleti beszélgetés: a bukott magyarsagkutató faggatja a zászlótudatú íjászt

Interaktív

"Hogy ez a dermesztő nyelvi-gondolati-beszédtechnikai nívó a maga pőreségében visszhangzik a Kossuthon, még akkor is megdöbbentő, ha már amúgy se voltak illúzióink."

Vége az álmatlan éjszakáknak, nem kell tovább morfondíroznunk azon, vajon mit csinálhat kiakolbólítása óta a Magyarságkutató Intézet egykori igazgatója, Horváth-Lugossy Gábor. A bukott hobbitörténész ugyanis a Kossuth Rádión vezet műsort. Na jó, valószínűleg egyszeri alkalomról van szó, de akkor is, Az este stábja tévedhetetlenül nyúlt a zuhanófélben lévő NER-káder után, és ezért ismét kijár a nyuszitaps Csűrös Csilla csapatának. „Közéleti emberek gondolatébresztő beszélgetése életünk fontos, hasznos, érdekes eseményeiről” – így a műsor szpotja. A kicsit bővebb leírás szerint a két éve indult sorozatban „a kérdező szerepét minden hétköznap este más és más házigazda vállalja magára”. S hogy kik ők? „Neves szakértők, elismert és közismert emberek.” Hogy egészen pontosan minek a szakértője Horváth-Lugossy, és mely területen számít elismert figurának, azt az olvasói vagy hallgatói képzeletre bíznánk, mindenesetre Az este elején jogászként aposztrofálta magát, bár aligha e hivatás gyakorlásával szerezte hírnevét.

Amikor nemrégiben az állami rádió kabarékínálatának kilátástalanságáról értekeztünk, fel sem merült bennünk, hogy az abszurd humort ne a direkt nevettetést szolgáló műsorokban keressük (hiába), hanem mondjuk egy úgynevezett közösségi beszélgetős produkcióban, mint amilyen Az este. Jut eszünkbe, van még egy mottója a műsornak: „civilek egymás közt”. Nos, vitathatatlan, hogy Horváth-Lugossy és vendége, Mónus „fehér farkas” József „tradicionális távlövő íjász” mindketten civilek, csak hát nem mindegy, miképp. Az eszmecseréből tulajdonképpen két dolgot lehetett biztosan leszűrni: hogy Mónus szeret nyilazni és rajong a nemzeti zászlóért. Igaz, a monológjai alapján a hun, szittya, avar identitás mintha mindennél fontosabb lett volna neki és a sokat emlegetett hit kapcsán sem volt egészen világos, hogy itt most valami sámánista dologról, vagy a kereszténységről (s ha arról, melyik ágáról) beszél. De messze nem ezek okozták a legkeményebb fejtörést.

A beszélgetés úgy zajlott, hogy Horváth-Lugossy benyomott egy-egy sablonkérdést Mónus tevékenységével kapcsolatban, ő pedig hosszasan, amolyan enfarkába harapó kígyó jelleggel monologizált. A kiindulópontok még világosak voltak, ám az, hogy hová szeretne eljutni, már jóval kevésbé. A diskurzus központi fogalma a zászlótudat volt, de hogy ez pontosan mit jelent, aligha tudjuk megválaszolni. Egyszerűbb, ha betűhíven idézzük Mónus magyarázatát: „Számomra a zászló sokkal több, mint jelkép, a jelkép az egy elfecsérelt szó számomra, egy zászlótudat, egy olyan múlttisztelet, múlt becsületének a hordozása a napjainkban számomra, hiszen amikor párosul egy zászlótudat egy névtelen és neves hősének az emlékével, mint ha elmegyünk a múlt harcaiba, egy Hunyadi-korba, egy Zrínyi-korba, egy Rákóczi-korba, akkor ma a zászlótudat, ma az identitástudat hordozza ezeknek a személyeknek a nagyságát, hordozza azoknak a céljait, ugye, magyar embernek születtünk, ugye, ez a föld valamikor, amikor támadta a tatár, itt volt a török, ezt valóban szablyával vívtuk meg, szablyával védtük meg, azok az emberek, akik a zászlóért, hiszen a nemzettudatnak az egyik nagy jelképe a zászló, a szászlótudatért, ezért a magyarságtudatért meghaltak, és egy olyan boldog világot teremtettek számunkra, amiben ma boldogan élhetünk, akkor mindenképpen ez az erő ez egy erőt jelent, és ezek a keleti népek erősek, úgy vettem észre.”

Ami az égtájakat illeti, egyszerűbb a helyzet: „Minél keletebbre mentem, éreztem, hogy a zászlótudatuk, a nemzeti identitásuk nagyon erős.” Ezzel szemben: „Nyugati versenyeken a rideg hozzáállást éreztem.” Csak azt sajnáljuk, hogy a nyugati ridegség mibenlétét nem fejtette ki Mónus ennél bővebben. A hagyományőrző bemutatókkal kapcsolatban már-már pikáns képzetekig jutunk: „Mit érzel, amikor megfogják az íjaidat, nyílvesszőidet, a süvegedet?” – teszi fel a kérdést Horváth-Lugossy. És Mónus rávágja: „Az emberek megőrülnek ezért a vágyért, hát ott van ez a szívekben.” Csak sajnos a magyar fiatalok nem érzik eléggé a vibe-ot: „Nagyon be kell erősíteni, azt gondolom, az iskolákban, nagyon vissza kell hozni azt a világot, amivel tudjuk fokozni az ő identitásukat” – vázolja oktatási programját a „fehér farkas”.

A végtelenségig lehetne még idézni a hasonlókat, pedig csupán huszonnyolc perc volt az adásidő. Hogy ez a dermesztő nyelvi-gondolati-beszédtechnikai nívó a maga pőreségében visszhangzik a Kossuthon, még akkor is megdöbbentő, ha már amúgy se voltak illúzióink.

Az este, Kossuth Rádió, május 12.

(Címlapképünkön: Mónus József íjász a füzéri várban egy 2016-os rendezvényen. Fotó: MTI/Vajda János)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.