A Kossuth Rádió szerint ilyen egy közeleti beszélgetés: a bukott magyarsagkutató faggatja a zászlótudatú íjászt

Interaktív

"Hogy ez a dermesztő nyelvi-gondolati-beszédtechnikai nívó a maga pőreségében visszhangzik a Kossuthon, még akkor is megdöbbentő, ha már amúgy se voltak illúzióink."

Vége az álmatlan éjszakáknak, nem kell tovább morfondíroznunk azon, vajon mit csinálhat kiakolbólítása óta a Magyarságkutató Intézet egykori igazgatója, Horváth-Lugossy Gábor. A bukott hobbitörténész ugyanis a Kossuth Rádión vezet műsort. Na jó, valószínűleg egyszeri alkalomról van szó, de akkor is, Az este stábja tévedhetetlenül nyúlt a zuhanófélben lévő NER-káder után, és ezért ismét kijár a nyuszitaps Csűrös Csilla csapatának. „Közéleti emberek gondolatébresztő beszélgetése életünk fontos, hasznos, érdekes eseményeiről” – így a műsor szpotja. A kicsit bővebb leírás szerint a két éve indult sorozatban „a kérdező szerepét minden hétköznap este más és más házigazda vállalja magára”. S hogy kik ők? „Neves szakértők, elismert és közismert emberek.” Hogy egészen pontosan minek a szakértője Horváth-Lugossy, és mely területen számít elismert figurának, azt az olvasói vagy hallgatói képzeletre bíznánk, mindenesetre Az este elején jogászként aposztrofálta magát, bár aligha e hivatás gyakorlásával szerezte hírnevét.

Amikor nemrégiben az állami rádió kabarékínálatának kilátástalanságáról értekeztünk, fel sem merült bennünk, hogy az abszurd humort ne a direkt nevettetést szolgáló műsorokban keressük (hiába), hanem mondjuk egy úgynevezett közösségi beszélgetős produkcióban, mint amilyen Az este. Jut eszünkbe, van még egy mottója a műsornak: „civilek egymás közt”. Nos, vitathatatlan, hogy Horváth-Lugossy és vendége, Mónus „fehér farkas” József „tradicionális távlövő íjász” mindketten civilek, csak hát nem mindegy, miképp. Az eszmecseréből tulajdonképpen két dolgot lehetett biztosan leszűrni: hogy Mónus szeret nyilazni és rajong a nemzeti zászlóért. Igaz, a monológjai alapján a hun, szittya, avar identitás mintha mindennél fontosabb lett volna neki és a sokat emlegetett hit kapcsán sem volt egészen világos, hogy itt most valami sámánista dologról, vagy a kereszténységről (s ha arról, melyik ágáról) beszél. De messze nem ezek okozták a legkeményebb fejtörést.

A beszélgetés úgy zajlott, hogy Horváth-Lugossy benyomott egy-egy sablonkérdést Mónus tevékenységével kapcsolatban, ő pedig hosszasan, amolyan enfarkába harapó kígyó jelleggel monologizált. A kiindulópontok még világosak voltak, ám az, hogy hová szeretne eljutni, már jóval kevésbé. A diskurzus központi fogalma a zászlótudat volt, de hogy ez pontosan mit jelent, aligha tudjuk megválaszolni. Egyszerűbb, ha betűhíven idézzük Mónus magyarázatát: „Számomra a zászló sokkal több, mint jelkép, a jelkép az egy elfecsérelt szó számomra, egy zászlótudat, egy olyan múlttisztelet, múlt becsületének a hordozása a napjainkban számomra, hiszen amikor párosul egy zászlótudat egy névtelen és neves hősének az emlékével, mint ha elmegyünk a múlt harcaiba, egy Hunyadi-korba, egy Zrínyi-korba, egy Rákóczi-korba, akkor ma a zászlótudat, ma az identitástudat hordozza ezeknek a személyeknek a nagyságát, hordozza azoknak a céljait, ugye, magyar embernek születtünk, ugye, ez a föld valamikor, amikor támadta a tatár, itt volt a török, ezt valóban szablyával vívtuk meg, szablyával védtük meg, azok az emberek, akik a zászlóért, hiszen a nemzettudatnak az egyik nagy jelképe a zászló, a szászlótudatért, ezért a magyarságtudatért meghaltak, és egy olyan boldog világot teremtettek számunkra, amiben ma boldogan élhetünk, akkor mindenképpen ez az erő ez egy erőt jelent, és ezek a keleti népek erősek, úgy vettem észre.”

Ami az égtájakat illeti, egyszerűbb a helyzet: „Minél keletebbre mentem, éreztem, hogy a zászlótudatuk, a nemzeti identitásuk nagyon erős.” Ezzel szemben: „Nyugati versenyeken a rideg hozzáállást éreztem.” Csak azt sajnáljuk, hogy a nyugati ridegség mibenlétét nem fejtette ki Mónus ennél bővebben. A hagyományőrző bemutatókkal kapcsolatban már-már pikáns képzetekig jutunk: „Mit érzel, amikor megfogják az íjaidat, nyílvesszőidet, a süvegedet?” – teszi fel a kérdést Horváth-Lugossy. És Mónus rávágja: „Az emberek megőrülnek ezért a vágyért, hát ott van ez a szívekben.” Csak sajnos a magyar fiatalok nem érzik eléggé a vibe-ot: „Nagyon be kell erősíteni, azt gondolom, az iskolákban, nagyon vissza kell hozni azt a világot, amivel tudjuk fokozni az ő identitásukat” – vázolja oktatási programját a „fehér farkas”.

A végtelenségig lehetne még idézni a hasonlókat, pedig csupán huszonnyolc perc volt az adásidő. Hogy ez a dermesztő nyelvi-gondolati-beszédtechnikai nívó a maga pőreségében visszhangzik a Kossuthon, még akkor is megdöbbentő, ha már amúgy se voltak illúzióink.

Az este, Kossuth Rádió, május 12.

(Címlapképünkön: Mónus József íjász a füzéri várban egy 2016-os rendezvényen. Fotó: MTI/Vajda János)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.