tévéSmaci

A leguán nyomában

  • tévésmaci
  • 2019. szeptember 15.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a Csőhidat bámulták, épp nyugi volt, se horgászverseny, se ittas halőr, csak a hídon táncoló nőalakok, lidércek, különben egy pissz se sehol. Az ördög tudja, hogy mire táncoltak ekkora kussban, meglehet, valami fejben hallott zenére vagy nem is kellett nekik zene, az volt a legsanszosabb, hogy több néma zenére, mert az egyik így táncolt, a másik meg úgy, kecses balettmozdulatok, könnyű színes ruhák, vad seggrázás, égbe csapott karok, fekete atlétatrikó, Sztupa megpróbálta megszámolni a Csőhíd táncosait, de úgy pörögtek-forogtak, hogy folyton elvétette. Mindazonáltal tetszésére volt a dolog, mondta is Trochénak, hogy jobb, mint a horgászás, bár szar, hogy nem lehet halat hazavinni. De, lehet, mondta Troché, s kivette a szájából a gazszálat, s a híd alatti bódé felé bökött vele. Egészen a parton állt, a víz felé volt az ajtaja, a part felé meg egy felcsapható ablakféle és egy kihajtható pult. A csónak szépen odacsurgott a parthoz, a horgász (halász?) beadta a halat, az asszonyság átvette. Kisvártatva érkezett egy szaki, beadott egy cekkert, az asszonyság meg kiadta tele hallal. Troché visszatért a táncolókhoz, Sztupa még egy kicsit figyelte a bódét: megint jött egy csónak, megint jött egy szaki. Te, ezek nem is fizetnek, még ilyen utalvány vagy ebédjegyféle sincs náluk, hogy a szakszervezettől kapnák a halat vagy valami. Ha én is odamennék, nekem is adnának? Ja, szerintem is ingyen adja, van munkásruhád? Eddig csak szakikat láttam vételezni. Nézd azt a zöldruhást, hogy forog, hogy röpül, s még véletlenül sem a cső összeeresztésénél érkezik le. Tényleg, hogyhogy nem esnek le onnan? Mintha a legfényesebb bálteremben lennének. Megyek halért, jössz?

Pénteken (16-án) este tíz után a Duna tévé előveszi a Harry Brownt, egy 2009-es brit akciófilmet, melyben Michael Caine tüzel. Nem nagy ügy, szimpla bosszúvágysztori, olyan kicsit, mint amikor (és elég sűrűn van ez így) Bud Spencer a pultnál eszi a babot, s szemrebbenés nélkül tűri, hogy körülötte szétverik a kocsmát, mígnem az egyik rosszfiú bele nem fejel a tányérjába. Nos, Harry Brown, a kiérdemesült nehézfiú is csak sakkozik, sakkozik, míg lakókörnyezete vadul züllik lefele, ám amikor kilövik a partnerét, fölmegy nála is a vezérhangya. S ha az fölmegy, nincs az az Emily Mortimer, aki le bírná hozni. Mi persze lehoznánk Emilynek a csillagokat is. Szóval csak a szokásos dolgok, a cockney és a díszes társaság (David Bradley, Iain Glen, Sean Harris és persze Plan B) miatt érdemes időt szánni rá, meg tán azért, mert tíz perccel később a Cinemax 2-n elkezdődő Nem vagyok itt a konkurenciája. Fogadok, hogy önöknek is először az Ozban tűnt fel J. K. Simmons, de ha nem, az sem baj, hisz egy ideje elég rendesen fut vele a szekér. Ez valami családi vállalkozása, s arról szól, hogy a múlt az itt kavar körülöttünk, bejön az ajtón, bemászik az ablakon, bebújik a levélrésen, s addig nem hagy nyugton, amíg fel nem dolgozod – ha ajánlhatok valamit, akkor dolgozzák fel önök is, mondjuk, fasírtnak.

Vasárnap Mary Poppins visszatér lesz este nyolckor az HBO-n, tudják, hogy a nyolcvanas években készült egy szovjet Mary Poppins is (Viszlát, Meri Poppinsz)? Ezt hagyják, nézzék meg azt, fenn van a You­Tube-on. A tévézést meg úgyis elviszi a szél, ha egyszer végre megfordul.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."