tévéSmaci

A leguán nyomában

  • tévésmaci
  • 2019. szeptember 15.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a Csőhidat bámulták, épp nyugi volt, se horgászverseny, se ittas halőr, csak a hídon táncoló nőalakok, lidércek, különben egy pissz se sehol. Az ördög tudja, hogy mire táncoltak ekkora kussban, meglehet, valami fejben hallott zenére vagy nem is kellett nekik zene, az volt a legsanszosabb, hogy több néma zenére, mert az egyik így táncolt, a másik meg úgy, kecses balettmozdulatok, könnyű színes ruhák, vad seggrázás, égbe csapott karok, fekete atlétatrikó, Sztupa megpróbálta megszámolni a Csőhíd táncosait, de úgy pörögtek-forogtak, hogy folyton elvétette. Mindazonáltal tetszésére volt a dolog, mondta is Trochénak, hogy jobb, mint a horgászás, bár szar, hogy nem lehet halat hazavinni. De, lehet, mondta Troché, s kivette a szájából a gazszálat, s a híd alatti bódé felé bökött vele. Egészen a parton állt, a víz felé volt az ajtaja, a part felé meg egy felcsapható ablakféle és egy kihajtható pult. A csónak szépen odacsurgott a parthoz, a horgász (halász?) beadta a halat, az asszonyság átvette. Kisvártatva érkezett egy szaki, beadott egy cekkert, az asszonyság meg kiadta tele hallal. Troché visszatért a táncolókhoz, Sztupa még egy kicsit figyelte a bódét: megint jött egy csónak, megint jött egy szaki. Te, ezek nem is fizetnek, még ilyen utalvány vagy ebédjegyféle sincs náluk, hogy a szakszervezettől kapnák a halat vagy valami. Ha én is odamennék, nekem is adnának? Ja, szerintem is ingyen adja, van munkásruhád? Eddig csak szakikat láttam vételezni. Nézd azt a zöldruhást, hogy forog, hogy röpül, s még véletlenül sem a cső összeeresztésénél érkezik le. Tényleg, hogyhogy nem esnek le onnan? Mintha a legfényesebb bálteremben lennének. Megyek halért, jössz?

Pénteken (16-án) este tíz után a Duna tévé előveszi a Harry Brownt, egy 2009-es brit akciófilmet, melyben Michael Caine tüzel. Nem nagy ügy, szimpla bosszúvágysztori, olyan kicsit, mint amikor (és elég sűrűn van ez így) Bud Spencer a pultnál eszi a babot, s szemrebbenés nélkül tűri, hogy körülötte szétverik a kocsmát, mígnem az egyik rosszfiú bele nem fejel a tányérjába. Nos, Harry Brown, a kiérdemesült nehézfiú is csak sakkozik, sakkozik, míg lakókörnyezete vadul züllik lefele, ám amikor kilövik a partnerét, fölmegy nála is a vezérhangya. S ha az fölmegy, nincs az az Emily Mortimer, aki le bírná hozni. Mi persze lehoznánk Emilynek a csillagokat is. Szóval csak a szokásos dolgok, a cockney és a díszes társaság (David Bradley, Iain Glen, Sean Harris és persze Plan B) miatt érdemes időt szánni rá, meg tán azért, mert tíz perccel később a Cinemax 2-n elkezdődő Nem vagyok itt a konkurenciája. Fogadok, hogy önöknek is először az Ozban tűnt fel J. K. Simmons, de ha nem, az sem baj, hisz egy ideje elég rendesen fut vele a szekér. Ez valami családi vállalkozása, s arról szól, hogy a múlt az itt kavar körülöttünk, bejön az ajtón, bemászik az ablakon, bebújik a levélrésen, s addig nem hagy nyugton, amíg fel nem dolgozod – ha ajánlhatok valamit, akkor dolgozzák fel önök is, mondjuk, fasírtnak.

Vasárnap Mary Poppins visszatér lesz este nyolckor az HBO-n, tudják, hogy a nyolcvanas években készült egy szovjet Mary Poppins is (Viszlát, Meri Poppinsz)? Ezt hagyják, nézzék meg azt, fenn van a You­Tube-on. A tévézést meg úgyis elviszi a szél, ha egyszer végre megfordul.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.