Interjú

„Az ördögűzés betesz a házaséletnek”

Robert Kirkman képregény- és tévésorozat-író

  • - kg -
  • 2016. július 9.

Interaktív

A Walking Dead képregények és tévésorozat tette sztárrá. Ma már saját sorozata van: az Outcast. A zombik és az ördögűzés szakértője Los Angelesből jelentkezett be telefonon.

Magyar Narancs: Az Outcast láttán meg kell kérdeznem: hogy áll az ördögűzős filmekkel?

Robert Kirkman: William Friedkin klasszikusa, Az ördögűző áll a listám legtetején. A közelmúlt ördögűzős dolgai közül A rítus áll közel a szívemhez, különösen Anthony Hopkins miatt. Hopkins nagyon menő ördögűző. De nagyon bejött az Ördögűzés Emily Rose üdvéért is. Az Outcasttal kiélhetjük az ördögűzős zsáner iránti rajongásunkat, de igyekszünk is letérni a műfaj főcsapásáról, és más irányba terelni a történetet. Talán meg is reformáljuk egy kicsit az ördögűzést, legalábbis ebben reménykedem, hisz a Walking Deaddel egyszer már sikerült.

MN: Egyelőre az Outcast elején járunk: minden részre jut egy kiadós ördögűzés?

RK: Történetmesélésben utazunk, nem akarjuk túltolni az ördögűzést. A démoni megszállottság és annak mindenféle megnyilvánulása végigkíséri a sorozatot, de azért nem minden epizódban űzünk ördögöt. Azért persze lesz néhány durvább űzés.

MN: Azért a Walking Deadnél ijesztőbb produkcióra lehet számítani?

RK: Amennyiben az ördögi megszállottság ijesztőbb, mint a zombiapokalipszis, és azt hiszem, jóval ijesztőbb, nos, akkor igen. De nem nagyon méricskélném, hogy ez most bejön-e a nézőknek annyira, mint a Walking Dead. Nem törjük magunkat azon se, hogy horrorosabbak legyünk a horrornál, inkább azon, hogy a figurák minél combosabbak legyenek, a dráma minél átélhetőbb. Belemegyünk a hétköznapi horrorokba, egy kisváros mindennapjaiba, a gyilkos pletykákba, a házasságok, a válások harcaiba. A hivatásos ördögűzés sajnos nem tesz jót a párkapcsolatoknak.

MN: Ezúttal is az ön egyik képregényén alapul a sorozat. Mennyire kellett sietnie vele, hogy elkészüljön a forgatásig?

RK: Az Outcastnál a képregény megírása és a tévésorozat elkészítése időben nagyon közel áll egymáshoz, ami igen gyümölcsöző tud lenni alkotói szempontból. Amikor a Walking Deadet írtam, rengeteg jelenetet hajítottam ki a sztoriból, csak azért, mert egyszerűen nem fértek el a képregények lapjain. Ezekről aztán jól el is feledkeztem, mire tévésorozat lett a dologból, pedig milyen jól jöttek volna. Az Outcastnál, az időbeli közelség miatt, nincsenek ilyen problémáim.

Az Outcast a Foxon látható, róla szóló kritikánk pedig a múlt heti lapszámban.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.