tévéSmaci

Bak sört az asztalra!

  • tévésmaci
  • 2017. február 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché felvirágoztatták az újítómozgalmat, két csapáson haladtak. Egy titkoson és egy nyilvánoson. A nyilvános csapás irányát a kor – minden kor – ordas ronda közhelye jelölte ki: felszámolni, kikerülni, meghaladni a bürokráciát, az előző, a kizsákmányoló világ e folyondárként megtapadt örökségét. Az úgymond előző világ körüli homály – tudniillik melyik is volt az az előző világ, tényleg a kizsákmányoló vagy inkább ennek a mainak a közvetlen előzménye, ami már majdnem ilyen volt, mint ez, csak még kicsit bumfordibban vezették elő – a titkos csapás irányát is belőtte. Ezt pedig az egyik ifjúmunkás, Ötlet Pál, az újítómozgalom sokat fotózott üdvöskéje fogalmazta a legpontosabban – Trochénak; két barack közt a gyárkapuhoz legközelebb eső talponállóban. „Az az én nagy szerencsém, hogy akkor születtem, amikor, mert ha csak öt évvel korábban születek, akkor nem újítónak, hanem sztahanovistának kellett volna lennem, ami azért, lássuk be, sokkal nagyobb szoppancs. Mert azok gályáztak, mint az igásló, ide meg gógyi kell ám!” Mert akkoriban így beszéltek, szoppancs meg igásló meg gógyi. Trochénak különösen a gógyi tetszett, olyan volt, mint a gagyi. Mindeközben Sztupa felvette a csak az ilyen alkalmakra tartogatott műszőrme galléros télikabátját, a fejébe nyomta a színben pontosan egyező barna svájcisapkáját kicsit srégen, s fogta a százforintosokkal telerakott aktatáskáját, majd szinte fütyörészve elindult az egyes kapu felé. Egy pillanatra átfutott az agyán, hogy milyen vagány lenne csak úgy, vidáman odabiccenteni a Lenin-szobornak, de maga is megrettent a gondolattól; mi van, ha figyelnek? Lenin helyett a portásnak biccentett, s bent pedig a csőgyár felé vette az irányt: örülnek majd ott az újítók nagyon!

Pénteken (27-én) éjjel 1-kor a Duna Steven Spielberg korai remekét, a Sugarlandi hajtóvadászatot adja, ami igazán klassz mulatság. Mert ugyan a road movie-t nem a maestro találta ki, 1974-ben Dunát lehetett rekeszteni az ilyesmikkel, még Magyarországon is túl voltunk a Száguldás a semmibe vagy épp a Szelíd motorosok okozta elvágyódási lázon, de ez mégis bírt hatni 1979-ben, amikor végre elkeveredett a kiskörúti Filmmúzeumba. Pedig semmi olyan nincsen benne, amit ne láttunk volna már addig is, csak a zseni lehelete. Bár elég sokat adják a tévében, de mégis érdemes érte fennmaradni. Mondanám én, hogy nézzék addig a ViaSat3-on a Palmettót, hisz azt is zseni, Volker Schlöndorff csinálta, csak hát ez egy szomorú kudarc. A nagy európai rendező végre eljut Hollywoodba, s megmutatja, hogy ő is tud fülledt, pálmafás, hawaii-inges hollywoodi filmet csinálni, közben meg nem tud. Igazság szerint az ilyesmi csak nagyon keveseknek sikerült, még az életvitelszerűen ebben utazó Formannek sem minden alkalommal, Wendersnek, aki ugyancsak erőltette ezt a dolgot, nos, neki is csak egyszer.

Szombaton délután pedig következik a magyar nemzetkarakterológia heidelbergi kiskátéja, hol máshol, a Dunán: a Dollárpapa! Éjfélkor ugyanitt: Játszd újra, Sam! Játssza, akinek nyolc anyja van! Önök se nagyon tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.