Egy hét kultúra 2022/27.

  • Narancs
  • 2022. július 6.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

SZÍNEK Június utolsó napján megnyílt a Szépművészeti Múzeum új időszaki tárlata. A Henri Matisse – A gondolatok színe című kiállításon több mint 100 művel vezetik végig a látogatókat a művész közel hatvan évet felölelő pályáján. Bemutatják Matisse fauve periódusának egyes darabjait, majd nyomon követhetjük azt is, ahogy a művész képi világa az első világháború idején elsötétedik, s az élénk színek, fényes terek helyét a geometrikus karakterű, szinte az absztrakció határát súroló kompozíciók veszik át. A tárlat természetesen nem feledkezik meg Matisse úgynevezett nizzai korszakának alkotásairól sem, ahogy a vence-i enteriőrökre és a művész utolsó korszakában alkotott gouache papírkivágásokra is láthatunk példákat. Az október 16-ig nyitva tartó tárlat különlegessége, hogy festményei mellett Matisse szobrászati életművét is kifejezetten gazdag anyaggal reprezentálja.

 

ARCOK A Dániába érkező menekültek történetét bemutató múzeum nyílt Oksbølban, az ország legnagyobb, 2. világháború alatt kialakított menekülttáborának területén. A tábort az országot megszállva tartó németek hozták létre 1945-ben, amikor a szovjet előrenyomulás elől február és május között 350 ezer német katonát és 250 ezer civilt evakuáltak Dániába. A táborban tízezreket szállásoltak el, volt olyan időszak is, hogy majd’ 40 ezer embernek volt az ideiglenes otthona. Az helyszínen most kialakított Flugt múzeum célja azonban nemcsak a tábor bemutatása, hanem az, hogy elmeséljék a különböző korszakokban a világ minden tájáról Dániába menekülők történeteit, és arcot adjanak a bevándorlóknak, akik sokszor csak számadatként jelennek meg a társadalom szemében.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.