Egy hét kultúra 2022/28.

  • Narancs
  • 2022. július 13.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ALBERTINA Tony Cragg brit-német képzőművész 40 alkotását mutatja be az Albertina új tárlata július 7. és november 6. között. Cragg Liverpoolban született 1949-ben, 1977-ben költözött Németországba, jelenleg Berlinben él. Művészetének legelemibb jellemzője az olyan szokatlan anyagokkal való kísérletezés, mint például az üvegszál, a kevlár, a fa, a kő és a rozsdamentes acél. A Tony Cragg, Sculpture: Body and Soul című kiállítás a művész alkotásainak első átfogó tárlata Ausztriában. A kiállítás központi anyaga Cragg utóbbi két évtizedének termésére koncentrál, amikor a figurális alkotások helyett már sokkal inkább az absztrakt formák kezdtek dominálni a művészetében. Mindemellett szerepel néhány az 1990-es évektől egyre nagyobb szerepet kapó grafikai munkái közül is.

 

LELET I. Rendhagyó leletegyüttes feltárásáról számoltak be a szentendrei Ferenczy Múzeum és a Salisbury Régészeti Kft. szakemberei: Pátyon, egy ipari beruházás előmunkálataiként végeztek ásatásokat, ennek során bukkantak egy 77 sírt tartalmazó honfoglalás kori temetőre. A sírokban díszes és díszítetlen veretes tarsolyokat is találtak, ezekhez hasonlók eddig csak a Felső-Tisza-vidéken és alföldi lelőhelyeken fordultak elő. A sírok és a bennük található csontvázak is jó állapotban kerültek elő, így remek anyagot biztosítanak a további kutatásokhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.