Egy hét kultúra 2023/14.

  • Narancs
  • 2023. április 5.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

CSEMPÉSZÁRU A New York-i Metropolitan Museum of Art 15 szobrot ad vissza Indiának, miután egy jelentésből kiderült, több mint ezer olyan tárgy van a múzeum birtokában, amelyek közvetve vagy közvetlenül olyanoktól kerülhettek az intézménybe, akiket a hatóságok antik műtárgyak csempészetével vádolnak. A múzeum gyűjteményéből most kikerülő – az időszámításunk előtti első évszázadtól a 11. századig terjedő időszakból való – terrakotta- és kőszobrok ősi indiai istenségeket ábrázolnak, és a korábbi műkereskedő, Subhash Kapoor segítségével jutottak Amerikába, aki ellen 2019-ben vallási tárgyak illegális exportja miatt emeltek vádat. Az amerikai hatóságok 2011-ben kezdték meg a nyomozást a műkincskereskedő ügyében, akinek üzleti kapcsolatai az Egyesült Államoktól Németországig terjednek. Korábban a Yale Egyetem művészeti galériája 12, Kapoor indiai és mianmari vállalataihoz köthető műtárgyat szolgáltatott vissza, a manhattani kerületi ügyészség pedig több mint 200 régiséget szállíttatott Indiába, amelyeket 2021-ben Kapoor személyes gyűjteményében foglaltak le.

 

VÁLOGATÁS A Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum 22 filmből álló válogatást állított össze a Petőfi 200 emlékévhez kapcsolódóan olyan alkotásokból, amelyek az 1848/49-es forradalom és szabadságharc eseményeit, valamint a korszak történelmi alakjait elevenítik meg. A válogatásban ismert, népszerű alkotások és keveset játszott kuriózumok is szerepelnek. Az összeállítás a némafilmkorszak szuperprodukciójával, az első magyar Jókai-adaptációval indul: a Mire megvénülünk (1916) hiányosan fennmaradt kópiája igazi filmtörténeti ritkaság. A listáról természetesen nem hiányozhat Várkonyi Zoltán közönségsikere, A kőszívű ember fiai (1965) és az első magyar egész estés animációs film, Jankovics Marcell János vitéze (1973) sem, ezek mellett olyan kísérleti alkotások is szereplenek, mint a Jancsó Miklós forgatókönyve alapján készült Lant és kard (1972) című rövidfilm, vagy a Petőfi születésének 150. évfordulóján bemutatott Petőfi ’73, amelyben diákok elevenítik fel a forradalom eseményeit.

 

PORTRÉ Kurátori döntés alapján – és a német kulturális miniszter közbelépése után – eltávolítottak egy vitatott tulajdonú Picasso-portrét a müncheni Pinakothek der Moderne kiállításáról. A művész kék korszakából származó festmény, Madame Soler 1903-as expresszionista portréja egykor Paul von Mendelssohn-Bartholdy német műgyűjtő tulajdonában volt, aki a harmincas évek elején az egyre erősödő antiszemitizmus közepette más alkotásokkal együtt Justin Thannhauser műkereskedőnek adta át a képet. A portrét 1964-ben adták el Bajorországnak, és azóta is a müncheni modern művészeti múzeum gyűjteményéhez tartozik. A portré eltávolítása a műgyűjtő örökösei és a bajor tartományi festménygyűjtemény között régóta dúló vita legfrissebb fejleménye, a két fél ugyanis nem ért egyet abban, hogy a festményt kényszer hatására adták-e el a náci hatalomátvétel idején.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."