Egy hét kultúra 2023/14.

  • Narancs
  • 2023. április 5.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

CSEMPÉSZÁRU A New York-i Metropolitan Museum of Art 15 szobrot ad vissza Indiának, miután egy jelentésből kiderült, több mint ezer olyan tárgy van a múzeum birtokában, amelyek közvetve vagy közvetlenül olyanoktól kerülhettek az intézménybe, akiket a hatóságok antik műtárgyak csempészetével vádolnak. A múzeum gyűjteményéből most kikerülő – az időszámításunk előtti első évszázadtól a 11. századig terjedő időszakból való – terrakotta- és kőszobrok ősi indiai istenségeket ábrázolnak, és a korábbi műkereskedő, Subhash Kapoor segítségével jutottak Amerikába, aki ellen 2019-ben vallási tárgyak illegális exportja miatt emeltek vádat. Az amerikai hatóságok 2011-ben kezdték meg a nyomozást a műkincskereskedő ügyében, akinek üzleti kapcsolatai az Egyesült Államoktól Németországig terjednek. Korábban a Yale Egyetem művészeti galériája 12, Kapoor indiai és mianmari vállalataihoz köthető műtárgyat szolgáltatott vissza, a manhattani kerületi ügyészség pedig több mint 200 régiséget szállíttatott Indiába, amelyeket 2021-ben Kapoor személyes gyűjteményében foglaltak le.

 

VÁLOGATÁS A Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum 22 filmből álló válogatást állított össze a Petőfi 200 emlékévhez kapcsolódóan olyan alkotásokból, amelyek az 1848/49-es forradalom és szabadságharc eseményeit, valamint a korszak történelmi alakjait elevenítik meg. A válogatásban ismert, népszerű alkotások és keveset játszott kuriózumok is szerepelnek. Az összeállítás a némafilmkorszak szuperprodukciójával, az első magyar Jókai-adaptációval indul: a Mire megvénülünk (1916) hiányosan fennmaradt kópiája igazi filmtörténeti ritkaság. A listáról természetesen nem hiányozhat Várkonyi Zoltán közönségsikere, A kőszívű ember fiai (1965) és az első magyar egész estés animációs film, Jankovics Marcell János vitéze (1973) sem, ezek mellett olyan kísérleti alkotások is szereplenek, mint a Jancsó Miklós forgatókönyve alapján készült Lant és kard (1972) című rövidfilm, vagy a Petőfi születésének 150. évfordulóján bemutatott Petőfi ’73, amelyben diákok elevenítik fel a forradalom eseményeit.

 

PORTRÉ Kurátori döntés alapján – és a német kulturális miniszter közbelépése után – eltávolítottak egy vitatott tulajdonú Picasso-portrét a müncheni Pinakothek der Moderne kiállításáról. A művész kék korszakából származó festmény, Madame Soler 1903-as expresszionista portréja egykor Paul von Mendelssohn-Bartholdy német műgyűjtő tulajdonában volt, aki a harmincas évek elején az egyre erősödő antiszemitizmus közepette más alkotásokkal együtt Justin Thannhauser műkereskedőnek adta át a képet. A portrét 1964-ben adták el Bajorországnak, és azóta is a müncheni modern művészeti múzeum gyűjteményéhez tartozik. A portré eltávolítása a műgyűjtő örökösei és a bajor tartományi festménygyűjtemény között régóta dúló vita legfrissebb fejleménye, a két fél ugyanis nem ért egyet abban, hogy a festményt kényszer hatására adták-e el a náci hatalomátvétel idején.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.