Egy hét kultúra 2024/26.

  • Narancs
  • 2024. június 26.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

RONGÁLÁS Narancssárga porral fújták le Stonehenge néhány kövét a Just Stop Oil aktivistái június 19-én. A klímavédelmi szervezet közleménye szerint az akcióval arra akarták ösztönözni a július 4-i választások után hivatalba lépő új brit kormányt, hogy jogi egyezményben rögzítse a fosszilis tüzelőanyagok 2030-ig történtő fokozatos kivezetését. Az elkövető egy 73 éves birminghami férfi és egy 21 éves oxfordi diák volt. Utóbbi a közösségi oldalán később azt írta, narancssárga kukoricalisztet használtak, s azt szerinte az eső hamarosan lemossa majd a kövekről. Az építményegyüttest kezelő English Heritage vizsgálja, hogy történt-e károsodás, a BBC-nek nyilatkozó szakértő azonban „rendkívül aggasztónak” nevezte a helyzetet, mivel az érzékeny felületű megalitok tele vannak még tanulmányozásra váró őskori jelekkel. Az incidens egy nappal a nyári napforduló előtt történt, amikor hagyományosan ezrek gyűlnek össze az emlékműnél, hogy megünnepeljék az év leghosszabb nappalát.

SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ Június 20-án adták át az Országos Színházi Találkozó díjait a kaposvári Csiky Gergely Színházban. A június 10. és 16. között megrendezett seregszemle zsűrije a legjobb rendezés díját Bocsárdi Lászlónak ítélte oda a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Iráni konferencia című előadásának színre viteléért. A legjobb női szereplő a debreceni Csokonai Nemzeti Színház Nincstelenek című darabjában játszó Tokai Andrea lett, a legjobb férfi szereplőnek járó elismerést pedig ifj. Vidnyánszky Attila érdemelte ki a vígszínházi Sirályban mutatott teljesítményéért. (A díjat Hegedűs D. Géza vette át – képünkön.) A legjobb díszletért járó elismerést a Nemzeti Színház Kurázsi mama és gyermekei című előadásáért Theodórosz Terzopulosz kapta, míg a legjobb látvány díját a Budapest Bábszínház darabjában, a Frankensteinben közreműködő Keresztes Tamás és Hoffer Károly vihette haza. A találkozóra az idén 65 társulat jelentkezett 107 előadással, amelyek közül a Csiky Gergely Színház művészeti tanácsa választott ki 14-et. A versenyprogramot a Színházi Kritikusok Céhe által jelölt két független előadás egészítette ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.