Tévésorozat

Észak és Dél nővérei

  • Szabó Ádám
  • 2017. november 12.

Interaktív

A Vészhelyzet óta tudjuk, hogy a kórházi sorozatokban a betegek csak zavaró tényezők, akik hátráltatják a személyzetet a magánéleti dolgaikban. Az Észak és Dél nővérei ebből a szempontból üdítő kivétel: itt egy levágásra váró végtag vagy egy lékelés előtt álló koponya valódi dramaturgiai funkcióval bír. Ezen perlekedik a kórház két orvosa, nem tudván eldönteni, használjanak-e kloroformot vagy nem – egyikük kísérletező kedvű újító, a másik vaskalapos karrierista. De ezen veszekszenek a kórház nővérei is – nekik az számít, hogy a beteg Észak vagy Dél oldalán harcolt-e.

A polgárháború idején járunk a virginiai Alexandriában, ahol unionisták ugyanúgy előfordulnak, mint konföderációsok. A várost az északiak uralják, akik a gazdag, rabszolgatartó családok birtokait kisajátítva a családi házból hotelt, a hotelből pedig kórházat alakítanak ki. Ideérkezik a férjét gyászoló Észak-párti nővér, és a családi becsületért harcoló Dél-párti ápoló is. Mind a ketten saját oldalukat szolgálnák ki, miközben dúl a háború, nekik pedig lelkiismeretükkel, és persze gyengéd érzelmeikkel is számot kell vetniük. Eközben a város színes bőrű dolgozói a szabadság és rabszolgaság legkülönbözőbb stációin mennek keresztül abban a nyúlfarknyi időben, amit rájuk szántak a készítők.

A sorozat egymás után vázolja fel az izgalmas konfliktusokat, de lényegében semmit nem kezd velük: miután a helyzet és a figurák színre lépnek, állóháború alakul ki. Dicséretes, hogy a jellemek sem fekete-fehérek, de az már probléma, hogy semerre nem tartanak, akárcsak a sorozat.

A Story4 műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."