Tévé

Hitler és a nők

A Harmadik Birodalom titkai

  • Solymosi Bálint
  • 2012. szeptember 30.

Interaktív

Most esetleg indokolt volna valamiféle önfeltárulkozásra adni a fejünk, vagy ha az nem menne, akkor legalább önvizsgálatra kényszeríteni magunk, hogy miért is választottuk ezt a műsort, hiszen egyáltalán nem érdekelnek Hitler magánéletének mozzanatai, és árnyalatnyival kevésbé a női - így tudtuk eddigelé. Ezen az óvatlan előköszönő, enyhén lázas őszies napon nyomban gyanússá válik megjegyzésünk, mivelhogy a nőre (legyen akárkié is) általában kitüntetett figyelemmel vagyunk, meglehet Eichmann azt mondta, hogy "a nők sok figyelmet igényelnek". Egyfelől ez van, másfelől meg az, hogy mégis felületessé és elnagyolttá teszi vonzódásunk, ha valaki Hitlernek a nője; nem valami izgalmas az egész, plusz nem juthatunk sokra ezzel akkor sem, ha az úgynevezett napi aktualitáson messze túlmutató társadalmi problémákra akarnánk (tágabb ívben) következtetéseket levonni, azért sem, mert nem vagyunk a történelmi párhuzamosságok hívei, többek között. Azonban újra meg újra meglepő, hogy milyen őrült rajongással és dicsőítéssel vették körül a nők Hitlert.

A nőtlen, magányos vezér állítólagosan rendkívül karizmatikus alakja észbontó hatást gyakorolt a hívei közt a nőkre is! Ilyen jellegű képekkel indítanak, a vezért megszokott pózaiban láthatjuk, eléggé jó mozgóképrészleteken, ahol is mint szélroham döntenek le mindent a nők, hogy a vezért közelről láthassák. Emlékeinkben a Beatlest rohamozó, hisztérikusan sikítozó nők hada jelenik meg. Az egyik kulcsfogalom tehát a rajongás lehet; azonban míg egy popsztárt illetően ezt a rajongói imádást érteni véljük, addig azt kevésbé, Hitlert mi a fene tette ilyen roppant varázslatossá számukra, mert az bizonyos, hogy nem a férfiúi szépsége. Marad tehát azon a két, lenyűgözően világító kék szemén kívül az a fasiszta, szélsőjobboldali populista eszme, amit hirdetett, amelynek lényege az antibolsevizmus és az antiszemitizmus. Ezekkel hogy lehet csajozni, hogy lehet levenni a lábáról egy fiatal nőt, legyen mégannyira árja meg hívő, fogalmam sincs. A filmen ezek után a nők arcképeit láthatjuk, kikkel ilyen vagy olyan jellegű közelségbe került, majd sorra veszik kalandjaikat, történeteiket Hitlerrel.

National Geographic műsora a német történész, Guido Knopp közreműködésével készült, méghozzá friss kutatási anyagok nyilvánosságra hozatalával; viszont és ezzel együtt a laza természetességet sugalló, a c'est la vie stílusában tartott (megelevenített és újrajátszott és elismerést érdemlő képanyaggal illusztrált) sztorik nem lesznek többek a pletykarovatok híreinél. Nézzük az elsőt, még 1916 tavaszáról; mint katona egy francia kisvárosban állomásozott az első világháború során, és akkor a Charlotte Lobjoie nevű lánnyal lett valamilyen viszonya; lehet, hogy készített róla egy portrét, és lehet, hogy lett tőle egy gyereke, a fiú mindenesetre ragaszkodik hozzá, hogy ő Hitler fia! Hitler ennek a lehetőségét kizárta, és bajtársainak állandóan azt hajtogatta, hogy "ne szennyezzék be vérüket!". Aztán ott volt a tizenhat éves Maria "Mizzi" Reiter (Hitler akkor 37 éves). Vagy Geli Raubal, az unokahúga, aki azt állította, volt vele szexuális kapcsolata, ám Hitler nem akart sem tőle, sem mástól utódokat, így aztán őt például sterilizáltatta. Egyfelől tehát "eladja" a nemzet fizikai és kulturális értelemben vett újratermelésének feladatát, kötelezettségét és fényűző szerepkörét a nőknek, másfelől neki "Németország az egyetlen menyasszonya". Mondják, hogy amúgy nem igazán tudott mit kezdeni a nőkkel, de - ahogy ez illik - "elbűvölő és gáláns" volt, ami természetesen az arisztokrácia felé való soha nem múló igyekvésének tudható be. Néhány politikai karrierjét előkészítő és majd támogatni kívánó kalandjától (Winifred Wagner és esetleg Unity Mitford) eltekintve maradnak számára a kirívóan fiatal nők, végül és nem utolsósorban Eva Braun, akinek mint ízlésének megfelelő kedves csecsebecsének és hasznos jószágnak szinte mindent megenged, a naplóírástól a tárgyalásokon való filmforgatásig. Álmatag, gyerekes és szentimentális idill odabent, míg odakint az erő, a gyűlölet és a bosszú ébrentartása, ami folytonos mozgósító erővel bír; és a nők számára még valami, ami mintha a társadalmi térbe való "újrabelépés" modern kori lehetőségét is felkínálta volna.

National Geographic, szeptember 14.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.