Tévé

Kezeket fel!

Bóta Café

Interaktív

Habár a Budapest Tv pár esztendeje – sokunk fájdalmára! – kiszenvedett, emléke máig velünk él.

A csókolomos Anettkát vagy Dávid Sándor mesteri koreográ­fiájú háromszögtáncát sohasem feledhetjük, s ha akár csak egyet­len­egyszer is láttuk Bóta Gábor valamelyik műsorát, akkor bizonnyal e tevékeny kulturális újságíró derűs alakja is mélyen bevésődött az emlékezetünkbe. Igaz, ő máig aktív a képernyőn: a Beszélgetés tabuk nélkül immár Bóta Café nevezet alatt a talányos létű FIX Tv-n él tovább, hétről hétre várva a sztárvendégeket és a betelefonálókat. Nézni muszáj.

A kávéházas főcím után rendre egy barátságos téglafal előtt találjuk Bóta Gábort meg soros vendégét, akinek a feje fölé még egy utcai kandelábert is odavetítenek a kávéházi illúziót a végletekig fokozandó. Ebben a közegben terelgeti a beszélgetéseket a műsorvezető, aki mintha örökkön egyfajta vidor eufóriában leledzene: a letörölhetetlen mosoly, a magasban lebegő hang meg a rendszerint fejmagasságba vagy még följebb emelt kezek kevés kétséget hagynak afelől, hogy Bóta Gábor sze­reti azt, amit csinál. Felszabadultsága persze itt-ott akár technikai problémaként is értelmezhető, hiszen szokott hipergesztikulációja minden közeli kameraállásból messze kinyúlik, túl a legszélesebb képernyő határain.

S mi tagadás, megvesztegető keresetlensége is furcsán hat olykor, például amikor riportalanya helyett (és riportalanya elől) ő maga meséli el annak rég betárazott anekdotáit. „Volt egy barátnőd, akinek volt egy műanyag furulyája” – avatta be legutóbbi vendégét, Rákász Gergely kon­cert­orgonistát és templomos lovagot annak kisdedkori emlékébe, majd a pályaválasztó elhatározást is ő idézte fel interjúalanyának: „apu, anya, én orgonaművész leszek”. A rokonszenves és feltűnően izmos orgonista, aki hajlandó vetítéssel, hiphoppal és még műismertetéssel is közelebb hozni a közönséghez olyan méltatlanul elfeledett remekműveket, mint a Bolero vagy a Kék Duna keringő, azért persze maga is szóhoz jut, s a beszélgetés során még isten meg a tételes val­lások témáját is hosszan érinti. Mely témára Bóta ezzel az empatikus fordulattal reagál: „Aha, aha, értem, értem.”

„Ma nagyon sok a rútság, a ­káosz” – vezeti föl egyik kérdését a műsorvezető, jeléül annak, hogy konstans derűje komoly valóságismerettel párosul. Ami el is kél e beszélgetésben, hiszen máskülönben hogyan értelmezhetné ily avatottan és naprakészen Rákász izompólós megjelenését: „ezzel bevonzod a fiatal csajok egy részét”. S e valóságismeret – valamint Bóta mindig kézre eső Szvjatoszlav Richter-emlékfosz­lányai – híján, úgy lehet, talán somolygásba fulladna a Rákász Gergely által felemlített örök, ám mindig a honszeretet által eldöntött dilemma tárgyalása is: vidéki templomokban koncertezzen a művész, vagy inkább „csináljunk egy európai turnét”?

A betelefonálókról majd’ elfeledkeztünk! Bóta műsorának évtizedes hagyománya, hogy minden adásba bekapcsolnak 8-10 tele­fonálót, akik mindenféle jegyeket nyerhetnek, ha bemondják a vendég valamelyik előadásának, produkciójának a címét. Ettől inter­aktív az „interaktív portréműsor”, még ha ezúttal az első két betelefonáló töredelmesen megvallja is, hogy a Google segítségével tájékozódott a számára eleddig teljességgel ismeretlen koncertorgonistáról. Utóbb aztán a rajongók is telefont ragadnak, s a legutolsó betelefonáló még helyettünk is szól: „A Jóisten áldja meg a Bóta Gábor urat!”

 

FIX Tv, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.