Tévé

Kezeket fel!

Bóta Café

Interaktív

Habár a Budapest Tv pár esztendeje – sokunk fájdalmára! – kiszenvedett, emléke máig velünk él.

A csókolomos Anettkát vagy Dávid Sándor mesteri koreográ­fiájú háromszögtáncát sohasem feledhetjük, s ha akár csak egyet­len­egyszer is láttuk Bóta Gábor valamelyik műsorát, akkor bizonnyal e tevékeny kulturális újságíró derűs alakja is mélyen bevésődött az emlékezetünkbe. Igaz, ő máig aktív a képernyőn: a Beszélgetés tabuk nélkül immár Bóta Café nevezet alatt a talányos létű FIX Tv-n él tovább, hétről hétre várva a sztárvendégeket és a betelefonálókat. Nézni muszáj.

A kávéházas főcím után rendre egy barátságos téglafal előtt találjuk Bóta Gábort meg soros vendégét, akinek a feje fölé még egy utcai kandelábert is odavetítenek a kávéházi illúziót a végletekig fokozandó. Ebben a közegben terelgeti a beszélgetéseket a műsorvezető, aki mintha örökkön egyfajta vidor eufóriában leledzene: a letörölhetetlen mosoly, a magasban lebegő hang meg a rendszerint fejmagasságba vagy még följebb emelt kezek kevés kétséget hagynak afelől, hogy Bóta Gábor sze­reti azt, amit csinál. Felszabadultsága persze itt-ott akár technikai problémaként is értelmezhető, hiszen szokott hipergesztikulációja minden közeli kameraállásból messze kinyúlik, túl a legszélesebb képernyő határain.

S mi tagadás, megvesztegető keresetlensége is furcsán hat olykor, például amikor riportalanya helyett (és riportalanya elől) ő maga meséli el annak rég betárazott anekdotáit. „Volt egy barátnőd, akinek volt egy műanyag furulyája” – avatta be legutóbbi vendégét, Rákász Gergely kon­cert­orgonistát és templomos lovagot annak kisdedkori emlékébe, majd a pályaválasztó elhatározást is ő idézte fel interjúalanyának: „apu, anya, én orgonaművész leszek”. A rokonszenves és feltűnően izmos orgonista, aki hajlandó vetítéssel, hiphoppal és még műismertetéssel is közelebb hozni a közönséghez olyan méltatlanul elfeledett remekműveket, mint a Bolero vagy a Kék Duna keringő, azért persze maga is szóhoz jut, s a beszélgetés során még isten meg a tételes val­lások témáját is hosszan érinti. Mely témára Bóta ezzel az empatikus fordulattal reagál: „Aha, aha, értem, értem.”

„Ma nagyon sok a rútság, a ­káosz” – vezeti föl egyik kérdését a műsorvezető, jeléül annak, hogy konstans derűje komoly valóságismerettel párosul. Ami el is kél e beszélgetésben, hiszen máskülönben hogyan értelmezhetné ily avatottan és naprakészen Rákász izompólós megjelenését: „ezzel bevonzod a fiatal csajok egy részét”. S e valóságismeret – valamint Bóta mindig kézre eső Szvjatoszlav Richter-emlékfosz­lányai – híján, úgy lehet, talán somolygásba fulladna a Rákász Gergely által felemlített örök, ám mindig a honszeretet által eldöntött dilemma tárgyalása is: vidéki templomokban koncertezzen a művész, vagy inkább „csináljunk egy európai turnét”?

A betelefonálókról majd’ elfeledkeztünk! Bóta műsorának évtizedes hagyománya, hogy minden adásba bekapcsolnak 8-10 tele­fonálót, akik mindenféle jegyeket nyerhetnek, ha bemondják a vendég valamelyik előadásának, produkciójának a címét. Ettől inter­aktív az „interaktív portréműsor”, még ha ezúttal az első két betelefonáló töredelmesen megvallja is, hogy a Google segítségével tájékozódott a számára eleddig teljességgel ismeretlen koncertorgonistáról. Utóbb aztán a rajongók is telefont ragadnak, s a legutolsó betelefonáló még helyettünk is szól: „A Jóisten áldja meg a Bóta Gábor urat!”

 

FIX Tv, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."