Kulturált jó estét! - Sznobjektív

Interaktív

Az arcát megborotválták, a haját hátul összefogták egy befőttesgumival, de azért a lényeg nem változott: Puzsér Róbert ugyanaz a handabandázó eleven felkiáltójel, mint mindig.

Csakhogy most végre-valahára saját tévéműsort kapott: egy géptapsokkal és konzervnevetésekkel megszórt „igazságshow-t”, értelemszerűen a HírTv-n. Értelemszerűen, írjuk, mert bár Puzsért az RTL Klub passzírozta be a köztudatba (ezt is köszi, bulvár!), azért a HírTv volt az a csatorna, ahol a nap híreinek késő esti megtárgyalásakor először felfigyelhettünk a rendszerint iránytalanul és egyszersmind mégis oly kiszámíthatóan ágáló sajtómunkásra. Puzsér azóta megjárta a magyar média és a szánalomparádé szokott kis köreit: pereskedett Hajdú Péterrel, filmezte a saját mindennapjait, s persze országnak-világnak vallott a depressziójáról, ezzel is tovább gyarapítva azon önjelölt véleményvezérek sorát, akik a világ összes létező problémájára tudnak egymondatos megoldást kínálni, leszámítva a saját életüket.

Sznobjektív című műsorában most tízes listákat állít össze, hol a magyar popzenét, hol a világtörténelmet a szégyenpadra ültetve. Legutóbb például a „tíz legszemetebb amerikai elnök” volt a téma, a Puzsért is túltódító „régi harcostárs”, Farkas Attila Márton részvételével. A romdíszlethez illően romkocsmai észosztások tenorjában sorjáztak az ítéletek, részben a statáriális bíráskodás, részben az ismert nyuszikavicc szellemében. Vagyis ha van rajta sapka, akkor azért, ha nincs, akkor meg azért: lehordták itt a beavatkozó elnököket és a be nem avatkozókat úgyszintén, az alig egy hónapig elnökösködő Harrisont és a hidegháborút azért mégiscsak megnyerő Reagant egyaránt.

false

Az értelmesebb, habár a legtöbbször közhelyszerű vélemények úgy váltakoztak e műsorban a bornírt és öntetszelgő baromságokkal, hogy a néző kis idő után egy kölcsönös maszturbálás akaratlan szemtanújának érezhette magát. A tisztátalanság kényelmetlen érzését pedig csak fokozta az értelmiségi szerepkövetelés mellé társított, kötelező lazaságok tömege. Az éppen tárgyalt amerikai elnök ilyesformán természetesen mindig csak fazon, csávó és bunkó lehetett, míg mellékesen és nekifutás nélkül efféle oldott véghatározatokat is elszórtak az egymásra licitáló partnerek: „a John Wayne-filmek önmagukban is köpedékek”. Igaz, az ilyen mondatok még mindig több figyelmet érdemeltek, mint a „politikus mint mosópor” eszme felmutatásától a szimulákrum szó büszke kimondásáig ívelő Trump-elemzés, melyben amúgy az alábbi állítás is bennfoglaltatott: „Trumpra javarészt (!) csalódott demokraták szavaztak”.

Amúgy egyvalami nem kérdéses: Puzsér Róbert szereptévesztése őszinte, ha úgy tetszik, önazonos. Hiszi, hogy van mondanivalója, sőt küldetése is a nyilvános térben, s nem kétséges, műsora elején meggyőződéssel kíván mindig „kulturált jó estét” reménybeli közönségének. A baj ott kezdődik, hogy a kultúra (s egyúttal az értelmiségi lét) alapvető üzemmódja, a nyitottság meg a saját ítéletek folyamatos megkérdőjelezése nemigen érvényesül, s nem is igen sejlik fel a teli szájas harsogásnak szentelt Sznobjektív adásaiban. Ez az igazság, minden show nélkül.

HírTv, november 13.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.