tévéSmaci

Leszáll a meggyvágó

  • tévésmaci
  • 2018. július 7.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elmentek megnézni a világhírű hasbeszélő, Nicola fellépését – csak három előadás, a jegyek elővételben hónapokkal ezelőtt –, minden olyannak látszott, mint egy rendes orfeumi estén: hölgykaréj, szép ruha, taxi, ruhatár. A hölgykaréj alkalmasint szakképzett intézeti elvtársnőkből állt, akik persze csak annyira voltak beavatva, hogy legyenek készen bármire, valószínűleg úgysem történik semmi. Sztupa és Troché nem voltak egészen biztosak ebben, de társaik szakmai jelenléte ezzel együtt sem zavarta őket, igaz, különösebb hátországnak sem látták őket. Sztupa abból indult ki, hogy legyen minden úgy, ahogy kinéz, Trochénak még ennél is merészebb tervei voltak. Kezdetben Sztupa elvárásai igazolódtak, idegesítő késéssel felhangzó dobpergés, fejgép, s Nicola teljes életnagyságban, bal karján örök alkotótársával, Barttal, jobbjában pedig egy széket vonszolva. Trochénak a csalóka megvilágítás ellenére is azonnal szemet szúrt Bart szerfelett kidolgozott volta, rebegő szempillák, mint akit zavar kicsit az ellenfény, finoman rángó ujjak a bal kézen, mint aki még ennyi év után is izgul egy fellépésen. Kis öltöny, kis lakkcipő, csokinyaki. Semmi kétség, Bartról mintázták még évtizedekkel később is a gazdáik ellen forduló gyilkos bábukat a rémfilmekhez. De azok sem voltak ennyire kidolgozottak. Troché persze ezzel együtt sem gondolta, hogy itt tényleg valami kicsi ember üldögélne Nicola bal felkarjának dőlve, s nyögné be a vicceit, csak egyszerűen elképedt a műgondon; ha ezek ennyit bele­raknak ezen a nyilvánvalóan másodlagos fontosságú területen is, akkor hogyan kezelik a perdöntő mozzanatokat? Sztupa minden idegszálával koncentrált, de eszébe sem jutott Bart kidolgozottságára figyelni. Ha öreg leszek, még jegyzetelni fogok, leszarok minden szabályt, gondolta.

Pénteken (8-án) este tíz előtt elkezd a Duna tévé egy 2013-as francia Boris Vian-adaptációt, a Tajtékos napokat. Már arról is lehet vitatkozni, hogy Palotai Boris és mások nővére milyen író, de ő pont az a fajta, akinek nem értő olvasói, hisz hogy is, hanem hívei vannak. Az ilyen adaptációkban meg pont az a jó, hogy biztosan nem teszi boldoggá őket sem.
A híveket amúgy sem teszi boldoggá soha semmi, csak egy darabka gyolcs Krisztus ingéből. Éjjel fél kettő előtt a Cinemax 2-n lesz még a Vizsgálat lezárult, felejtse el! – aki kihagyta volna a múltkor, most pótolhatja a filmtörténeti kurzust, reméljük, nem elfeledkezvén arról, hogy nincsen romlandóbb a filmtörténeti jelentőségnél.

Szombaton este tizenegy után megin’ a Dunán úszik egy Forman, szám szerint az Egy szöszi szerelme, mintegy eleven igazolása az előző mondatnak. Majd a Hairrel nyilván más lesz a helyzet.

Kedden ugyancsak a Dunán, ugyancsak tizenegy után előveszik John Cassavetes Premier című alkotását, aminek láttán nyilván rádöbbenünk majd, hogy egész héten ugyanazt az egy filmet nézzük, khm, különböző gépállásokból. Aki nem hiszi, téved, de már negyedórája úgyis a Kutyaszorítóbant nézi a Para­mount Channelen. Az megvan, hogy Badische Channelen und Sodafabrik?

Csütörtökön a mondott Paramount Anilin és Szikvízüzem 12.20-kor űzi tovább az egész heti ipart az Álom luxuskivitelbennel. De akkor már lent ebédelek a Négy Bátor Kirántotthúsban. Önök se tévézzenek, inkább rántsanak ki!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.