Tévé

Magánéleti blikkfangok

Csisztu 24

Interaktív

A műfaji határok elmosódása, sőt e határok következetes fölszámolása ugyan korántsem a legújabb idők fejleménye és persze nem is a tévé saját leleménye, ám az nehezen vitatható, hogy napjaink televíziózása érzékletes példák sorát tárja elénk e jelenség illusztrálására.

Ilyen jól ismert példa – a szimpla napi hír és az összeesküvés-elméletes rémlátomás összeolvadása mellett – a műsorrá átminősített reklám esete. Vagyis, ahol már nem bújtatott vagy éppen szemérmetlenül nyílt termékelhelyezésről van szó, hanem ahol maga a reklám a műsor. A műfajtalanságnak erre a merész és bizonnyal csupán ideiglenes végpontjára a hazai tévézésben elsőként talán az az ágynemű- és mágnesesderékalj-márka érkezett el, amely interjúvá maszkírozott reklámblokkjaiban a cég termékei közé ültette-fektette be néhány, alacsonyabb árfolyamú, de azért még népszerű művészünket.

Akárcsak ezek az ágyneműs beszélgetések, úgy immár Csisztu Zsuzsa ATV-s műsora is a feltáró jellegű mélyinterjúkat, a sztárlelkek kielemzését kapcsolja össze a reklámozás kendőzetlen főmotívumával. Csakhogy itt nem magnetizált párnacihákra, hanem szállodákra és turisztikai célpontokra összpontosul a figyelem, miközben a „bulvárwellness” adásaiban esetről esetre „két fantasztikus művész” és egyszersmind „két szakmai maximalista” nyílik meg a műsorvezető előtt – szállodai szobában, a recepció felé vonultában, a folyosón, a lobbyban és lent az étteremben. Ilyenkor persze az igazgató(nő) is elő-előkerül, hogy fogadja vendégeit, s hogy lereagálja a sztárok elragadtatott bókjait, no és Csisztu meglepően jól értesült szavait, amelyekkel a szálló épp zajló profilváltását jellemzi.

Legutóbb Keresztes Ildikó és Szabó Sipos Barnabás (úgy is, mint George Clooney szinkronhangja) tölthetett 24 órát egy tatai luxusszállóban, ahol mindketten számot adtak „magánéleti blikkfangjaikról”. A megnyílás persze nem ment, nem is mehetett könnyen, elvégre Keresztes Ildikó kereken kijelentette: „Ne tereljük a beszélgetést abba az irányba, hogy az én magánéletemről beszélünk, mert nem szeretek erről [beszélni] sem ezelőtt, sem ezután.” Igaz, ezt épp egy idevágó témájú nagymonológ kellős közepén kérte Csisztutól, hogy aztán zökkenőmentesen (és picit zavarosan) tovább folytassa a párkapcsolatokról, a lelki problémákról és a gyermekvállalás kérdéseiről megkezdett eszmefuttatását. (Rövid részlet: „a kommunikáció az nagyon fontos...”)

Csisztu itt is, egyebütt is komoly beleérző hajlandóságról és igen suta interjúkészítői készségről tesz tanúbizonyságot. Kérdései a legtöbbször mélyen empatikus közbevágások, ezeket a néző, de olykor az interjúalany sem hallja meg pontosan. Ami nem is feltétlenül baj, merthogy a megértés könnyen leapaszthatja a lelkesedésünket. Például akkor, amikor a színpadi szerepeinél szinkronhangként „talán” jobban ismert Szabó Sipos Barnabást ekképp méltatja: George Clooney nem létezik az ő hangja nélkül ebben a kis országban, „de nem csak itt persze”. Vagy amikor az eredetiség csúcsait ostromolva megkérdi Keresztes Ildikótól: „Te versenyző lélek vagy?” Fogódzkodjunk meg: Keresztes Ildikó az.

ATV, május 24.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.