Rádió

Magos labda

Tamás Gáspár Miklós és Majka a Klubrádióban

Interaktív

Pestiesen szólva ezt nem láttuk jönni, pedig valószínűleg láthattuk volna, sőt, kellett is volna látnunk. Végül is a Világtalálkozó című műsor erről szól, ahogy az a leírásában is ott áll feketén-fehéren: „A Világtalálkozóban két teljesen eltérő habitusú és értékrendű közismert embert ültet egy asztalhoz (a műsorvezető – K. D.).

Olyanokat, akiket valószínűleg máskülönben nem hozott volna össze az élet.” Ennek az alapvetésnek feltétlenül megfelel Majka és Tamás Gáspár Miklós együttes szerepeltetése – ám még ezt figyelembe véve is kalapemelés jár az ötletgazdának. Nevezett két férfinál aligha lehetne egymástól távolabb álló közszereplőket találni, akik még hajlandók együtt szerepelni.

Kadarkai Endre műsoráról, annak indulása környékén megemlékeztünk már itt (lásd: „Édesanyám még él”, Magyar Narancs, 2019. november 14.), és nem voltunk határtalanul boldogok tőle. Akkor egyfelől azt írtuk: „A Világtalálkozó új ízt hozott a Klubrádióba, de egyáltalán nem biztos, hogy ez olyan jó hír.” Másfelől meg azt, hogy „A sekélyes kérdések sokszor nyögvenyelős válaszokat szültek, a résztvevők között nem alakult ki valódi párbeszéd, a műsor ötven perce szépen ellebegett a közhelyek sűrűjében, a hallgató pedig végül meglehetős hiányérzettel távozott.” Bizonyára nem a mi feddésünk miatt, de november óta észrevehető fejlődést produkált a Világtalálkozó, és mintha maga Kadarkai is jobban megtalálta volna a helyét az óbudai stúdióban. Ezúttal mindenesetre valóságos áttörésről vagyunk kénytelenek beszámolni.

Persze volt már ennek némi előzménye, Babarczy Eszter és Csonka András, illetve Rost Andrea és Bárdosi Sándor párosa is működni látszott. Ez egy bulvárműsor, de van benne önreflexió, önirónia, és Kadarkai is visszafogottabban adagolja a Story Tv-s paneleket.

Akárhonnan is nézzük, meglepő kapcsolás volt az utóbbi időben könnyűzene-politikai és -etikai megmondóemberré avanzsáló, egykori valóságshow-celeb Majkának, illetve a kortárs magyar társadalmi-politikai-kulturális szféra egyik meghatározó gondolkodójának, Tamás Gáspár Miklósnak az együttes szerepeltetése. A kezdés rögtön egy magas labda volt, Kadarkai ugyanis afelől érdeklődött, hogy a Tanár úr (TGM epitheton ornansa a műsorban) ismeri-e azt a sort, hogy azt mondja: „Kicsikét szűk a világ nekem, keresem benne még a helyem.” TGM költői rövidségű válasza: nem. S ugyanez volt a válasza arra is, hogy tisztában van-e partnere kilétével. Ám a levegő mégsem fagyott meg, nem vált kínossá az entrée. Kadarkai lábjegyzetként hozzátette, amúgy 65 milliószor hallgatták már meg a dalt a YouTube-on, amiből a részlet származik. Majka jót mulatott a dolgon, TGM pedig megígérte, hogy meghallgatja majd a számot. Eddig, mondhatni, korrekt.

És nagyjából az egész műsor hasonlóképpen ment tovább. Majka megvallotta, ő tisztában van TGM érdemeivel (igaz ugyan, hogy egy ízben liberális gondolkodónak titulálta, amit a filozófus kikért magának), ugyanakkor felhívta a figyelmet többször is a köztük lévő generációs és kulturális különbségekre. Például, hogy míg ő nem tudna tévé nélkül élni, addig TGM évtizedek óta nem néz televíziót. Vagy, hogy nála állandóan szól a zene, míg vendégtársa saját bevallása szerint ma már elég kevés zenét hallgat, inkább csöndben olvasni és írni szeret (Majka száján itt kicsúszott ugyan, hogy „ez azért ijesztő egy kicsit”, de ezzel sincsen semmi baj).

Szóba került még Erdély és Ózd, a rendszerváltás és a popkultúra, a szorongás és a gyereknevelés, illetve Ceaușescu meg Lovasi András (a róla szóló rész volt talán egyedül unalmas az egész adásban). És nem is az volt az érdekes, hogy a különféle témákról kinek mi volt a véleménye (persze az is), hanem az, hogy ez a két fura figura valóban képes egymással valamiféle párbeszédet folytatni. Lehet, hogy csak itt, a stúdióban, és csak egy órán át, de ez akkor sem kis szó. És még röhögni is lehetett párszor.

Klubrádió, augusztus 15.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.