Tévé

Mi a hiba a képen?

Balatoni nyár

Interaktív

Lehet-e művi és mesterkélt egy műsor, amely fésületlen és botladozó? Hathat-e esetlegesnek egy olyan adás, amelyben nincsen helye a természetes reakcióknak?

Aki látott már úgynevezett nyári kitelepülős tévéműsort, jól tudja, hogy a válasz e kérdésekre egyértelmű igen. A közszolgálati csatornák Balatoni nyara is épp ilyen adássorozat: mintha csak egy képrejtvényből kellene kiválogatniuk a nézőknek a nem odaillő, az adott közegben falsnak bizonyuló részleteket. Olyasmiket, mint például a balatoni tájkép elé felállított műsorvezetői pultot, amelyre biztos, ami biztos, két vágott növényekkel telerakott váza is odakerült, hátha valaki nem érné be a buja természetes növényzet látványával. Vagy éppenséggel kiszúrhatjuk a műsorvezetői párosítás sutaságait is, hiszen Kautzky Armand rendületlenül cukros bakiparádéjának és Varga Edit üdítően higgadt profizmusának napjait követően az új hét a mindenkor nett Novodomszky Éva meg egy kockás inges kocka, a meteorológus Tóth Tamás kettősével lódult útjára. Valaki alighanem izgalmas és termékeny ötletnek vélhette e két nem összeillő ember összepárosítását, azonban zajosan derűsnek tódított együttműködésük korántsem ütötte meg a profi tévésektől okkal elvárható színvonalat. Csupán egyetlen jellemző példát említve a hétfői adásból: egy alkalommal ketten együtt sem vették észre, hogy két cserkész interjúalanyuk közül az egyiket mindvégig megszólítatlanul hagyták mikrofonjával és biciklijével álldogálni, ami a nyilvános megalázás különösen kegyetlen formája.

Azután az is bizton oda nem illő mozzanatnak ítélhető, hogy a három részletben elővezetett, elmaradhatatlan főzőcskézésből gyakorlatilag semmi sem derült ki az elkészített ételről. S habár a jelen sorok írója nem várta ceruzával a kézben a kemencében sült lazac receptjét, azért e műsoregységek létjogosultságát jócskán kérdésessé tette, hogy a magyar nyelvvel rokonszenvesen barátkozó Karim mester (úgy is mint a Szabadtűzi Lovagrend frissen felavatott lovagja) bevallottan nem kívánta elárulni a sütéshez általa felhasznált fűszerkeverék nevét. Az ugyanis reklám lett volna, márpedig termékmegjelenítő reklámra csupán a mester nevét viselő cég kemencéi és kandallói voltak befizetve.

Könnyen meglehet, ha a műsor közepén nem bukkant volna fel egy Butch nevű serdülő eb (majd később két nagyméretű, eleven ponty, meg a 100 Folk Celsius teljes létszámban), a kétórás adás egésze a természetellenes mesterkéltség regiszterében ragad: teli szájas műkedéllyel, szemkerekítő álérdeklődéssel és ordítóan hamis beállításokkal. Olyasforma kínos pillanatokkal, mint a sminktükör elé ültetett Gubás Gabi bejátszása, ahol is az oly szép és jobb sorsra érdemes színésznő szünetet nem ismerő púderpamacsolás közepette mesélte el legszemélyesebb s alighanem hangulatosnak szánt balatoni élményét. Olyan őszintétlenül, hogy azt itt bővebben nem is ecsetelnénk.

M1, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.