Tévé

Mi a hiba a képen?

Balatoni nyár

Interaktív

Lehet-e művi és mesterkélt egy műsor, amely fésületlen és botladozó? Hathat-e esetlegesnek egy olyan adás, amelyben nincsen helye a természetes reakcióknak?

Aki látott már úgynevezett nyári kitelepülős tévéműsort, jól tudja, hogy a válasz e kérdésekre egyértelmű igen. A közszolgálati csatornák Balatoni nyara is épp ilyen adássorozat: mintha csak egy képrejtvényből kellene kiválogatniuk a nézőknek a nem odaillő, az adott közegben falsnak bizonyuló részleteket. Olyasmiket, mint például a balatoni tájkép elé felállított műsorvezetői pultot, amelyre biztos, ami biztos, két vágott növényekkel telerakott váza is odakerült, hátha valaki nem érné be a buja természetes növényzet látványával. Vagy éppenséggel kiszúrhatjuk a műsorvezetői párosítás sutaságait is, hiszen Kautzky Armand rendületlenül cukros bakiparádéjának és Varga Edit üdítően higgadt profizmusának napjait követően az új hét a mindenkor nett Novodomszky Éva meg egy kockás inges kocka, a meteorológus Tóth Tamás kettősével lódult útjára. Valaki alighanem izgalmas és termékeny ötletnek vélhette e két nem összeillő ember összepárosítását, azonban zajosan derűsnek tódított együttműködésük korántsem ütötte meg a profi tévésektől okkal elvárható színvonalat. Csupán egyetlen jellemző példát említve a hétfői adásból: egy alkalommal ketten együtt sem vették észre, hogy két cserkész interjúalanyuk közül az egyiket mindvégig megszólítatlanul hagyták mikrofonjával és biciklijével álldogálni, ami a nyilvános megalázás különösen kegyetlen formája.

Azután az is bizton oda nem illő mozzanatnak ítélhető, hogy a három részletben elővezetett, elmaradhatatlan főzőcskézésből gyakorlatilag semmi sem derült ki az elkészített ételről. S habár a jelen sorok írója nem várta ceruzával a kézben a kemencében sült lazac receptjét, azért e műsoregységek létjogosultságát jócskán kérdésessé tette, hogy a magyar nyelvvel rokonszenvesen barátkozó Karim mester (úgy is mint a Szabadtűzi Lovagrend frissen felavatott lovagja) bevallottan nem kívánta elárulni a sütéshez általa felhasznált fűszerkeverék nevét. Az ugyanis reklám lett volna, márpedig termékmegjelenítő reklámra csupán a mester nevét viselő cég kemencéi és kandallói voltak befizetve.

Könnyen meglehet, ha a műsor közepén nem bukkant volna fel egy Butch nevű serdülő eb (majd később két nagyméretű, eleven ponty, meg a 100 Folk Celsius teljes létszámban), a kétórás adás egésze a természetellenes mesterkéltség regiszterében ragad: teli szájas műkedéllyel, szemkerekítő álérdeklődéssel és ordítóan hamis beállításokkal. Olyasforma kínos pillanatokkal, mint a sminktükör elé ültetett Gubás Gabi bejátszása, ahol is az oly szép és jobb sorsra érdemes színésznő szünetet nem ismerő púderpamacsolás közepette mesélte el legszemélyesebb s alighanem hangulatosnak szánt balatoni élményét. Olyan őszintétlenül, hogy azt itt bővebben nem is ecsetelnénk.

M1, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.