Rádió

Pénz, Hatalom, Gyönyör

Nemzeti Nagyvizit

Interaktív

Ha létezne Guinness-rekordja annak, hogy hányszor lehet kimondani huszonöt perc alatt a család szót, a Nemzeti Nagyvizit legutóbbi adása jó eséllyel pályázhatna rekorddöntésre. Nincs ezzel különösebb gond, csak hát ennek is pont annyi értelme van, mint megfőzni a világ leghosszabb virslijét, vagy fél perc alatt meginni egy üveg ketchupot.

Jó két éve, akkori indulásakor már írtunk a műsorról, így különös érdeklődéssel figyeltük, mi lesz az akkor számos gyermekbetegségtől szenvedő közéleti magazinból. Ha azt mondanánk, hogy egy pattanásos, mutáló kamasz, nagyon elnézőek lennénk. Az eredeti célkitűzés szerint a műsor nemzeti sorskérdéseinket járja körül, akárcsak párműsora a köztévében. Legutóbb azt hoztuk fel kritikaként, hogy ideologikusan közelíti meg választott témáit, elfogult és szűk látókörű, mindezeken túl pedig még ügyetlen is. Nos, mindez továbbra is jellemző, csak hozzáadódik a totális ötlettelenség. Indulásakor valóban egy-egy fontosabb, az egész magyar nép életére kiható jelenséget, problémakört igyekezett megvizsgálni hétről hétre a maga sajátos eszközeivel. Abban se volt köszönet, de legalább valami homályos elképzelés kibontakozott belőle egyfelől a fontos nemzeti kérdések mibenlétéről, másfelől egy közéleti magazin milyenségéről. Mostanra mintha kifogytak volna a témákból, és új koncepció helyett egy nagy nemzeti közhelykalapból húzogatnának elő szavakat. Múlt héten a tízparancsolat jött ki, most meg a család. A manapság a közszolgálati médiában olyannyira kedvelt, a világ folyásán kesergő, mégis optimista, fenyegetettségben fogant, de nemzeti büszkeségbe oldódó hangütés meg már álmukból felébresztve is megy a műsor visszatérő megszólalóinak.

„Vannak, kedves hallgató, a mi történelmünknek és jelenünknek is olyan elemei, jelenségei, intézményei, amelyeknek az emberi ostobaság legdurvább megnyilvánulásai sem tudnak ártani, egy ilyenről, életünk egyik legfontosabb keretéről szól a mai Nemzeti Nagyvizit" - így Stifner Gábor házigazdai felvezetése, amiben rögtön érezhető a magyaros vibrálás: el akarnak pusztítani, de nem fog nekik sikerülni. Ennél mélyebbre aztán nem is hatol az adás. Pedig bőven volna mit mondani a család mai helyzetéről, ha ez lenne a cél. Még a legüdítőbb megszólaló, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete alelnökévé választott Joó Kinga sem tudja az ideologikus semmitmondás kátyújából kilendíteni a diskurzust, pedig olykor próbálkozik vele, sőt, Stifner túlkapásait is elegánsan tompítja. Joó felveti ugyan, hogy a család mibenlétének kérdése hot topic az EU-ban, ám végül ahelyett, hogy ezt kifejtené, belesimul a műsor semmilyenségébe, és annyit mond csak: mi akkor is úgy definiáljuk a család fogalmát, ahogy mi szeretnénk. Finoman még az is hallható, ahogy erre összekuncog műsorvezető és vendége.

Fene se emlékszik, mikor lett ilyen egyértelmű a magyar közbeszéd elszakadása a világétól, de ha már egy Brüsszelben edződött fiatal szakember is ennyire egyértelműen legyint mindenre, ennyire nem akarja szóba hozni a valódi kérdéseket, akkor semmi jóra nem számíthatunk a jövőben sem.

És a többi megszólalóról még nem is beszéltünk. A műsor sztárja, az amatőr történészként (félve kérdezzük: igazi történészt miért nem engednek a mikrofon közelébe?) brillírozó, már-már Takaró Mihály-i babérokra törő Kásler Miklós orvosprofesszor például a sztyeppei ősmagyar előállamtól kezdve vázolja fel a magyar családmodell alakulástörténetét, ami bukástörténet persze, különösen 1945 után, hiszen a társbérletek és munkásszállók maguk voltak a hűtlenség melegágyai. Ahogy mondja: "az Isten, Haza, Család helyébe a Pénz, a Hatalom és a Gyönyör került". Még szerencse, teszi hozzá végül, hogy az utóbbi időszakban a hagyományos családi értékek szellemében születtek nálunk a törvények.

A legszomorúbb az egészben, hogy mindennek még csak tanulsága sincs, annyira valóságtól elrugaszkodott az eszmecsere. Úgy működik a műsor, hogy ne kelljen és ne is lehessen rajta gondolkodni.

MR1-Kossuth rádió, július 6.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”