Rádió

Pénz, Hatalom, Gyönyör

Nemzeti Nagyvizit

Interaktív

Ha létezne Guinness-rekordja annak, hogy hányszor lehet kimondani huszonöt perc alatt a család szót, a Nemzeti Nagyvizit legutóbbi adása jó eséllyel pályázhatna rekorddöntésre. Nincs ezzel különösebb gond, csak hát ennek is pont annyi értelme van, mint megfőzni a világ leghosszabb virslijét, vagy fél perc alatt meginni egy üveg ketchupot.

Jó két éve, akkori indulásakor már írtunk a műsorról, így különös érdeklődéssel figyeltük, mi lesz az akkor számos gyermekbetegségtől szenvedő közéleti magazinból. Ha azt mondanánk, hogy egy pattanásos, mutáló kamasz, nagyon elnézőek lennénk. Az eredeti célkitűzés szerint a műsor nemzeti sorskérdéseinket járja körül, akárcsak párműsora a köztévében. Legutóbb azt hoztuk fel kritikaként, hogy ideologikusan közelíti meg választott témáit, elfogult és szűk látókörű, mindezeken túl pedig még ügyetlen is. Nos, mindez továbbra is jellemző, csak hozzáadódik a totális ötlettelenség. Indulásakor valóban egy-egy fontosabb, az egész magyar nép életére kiható jelenséget, problémakört igyekezett megvizsgálni hétről hétre a maga sajátos eszközeivel. Abban se volt köszönet, de legalább valami homályos elképzelés kibontakozott belőle egyfelől a fontos nemzeti kérdések mibenlétéről, másfelől egy közéleti magazin milyenségéről. Mostanra mintha kifogytak volna a témákból, és új koncepció helyett egy nagy nemzeti közhelykalapból húzogatnának elő szavakat. Múlt héten a tízparancsolat jött ki, most meg a család. A manapság a közszolgálati médiában olyannyira kedvelt, a világ folyásán kesergő, mégis optimista, fenyegetettségben fogant, de nemzeti büszkeségbe oldódó hangütés meg már álmukból felébresztve is megy a műsor visszatérő megszólalóinak.

„Vannak, kedves hallgató, a mi történelmünknek és jelenünknek is olyan elemei, jelenségei, intézményei, amelyeknek az emberi ostobaság legdurvább megnyilvánulásai sem tudnak ártani, egy ilyenről, életünk egyik legfontosabb keretéről szól a mai Nemzeti Nagyvizit" - így Stifner Gábor házigazdai felvezetése, amiben rögtön érezhető a magyaros vibrálás: el akarnak pusztítani, de nem fog nekik sikerülni. Ennél mélyebbre aztán nem is hatol az adás. Pedig bőven volna mit mondani a család mai helyzetéről, ha ez lenne a cél. Még a legüdítőbb megszólaló, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete alelnökévé választott Joó Kinga sem tudja az ideologikus semmitmondás kátyújából kilendíteni a diskurzust, pedig olykor próbálkozik vele, sőt, Stifner túlkapásait is elegánsan tompítja. Joó felveti ugyan, hogy a család mibenlétének kérdése hot topic az EU-ban, ám végül ahelyett, hogy ezt kifejtené, belesimul a műsor semmilyenségébe, és annyit mond csak: mi akkor is úgy definiáljuk a család fogalmát, ahogy mi szeretnénk. Finoman még az is hallható, ahogy erre összekuncog műsorvezető és vendége.

Fene se emlékszik, mikor lett ilyen egyértelmű a magyar közbeszéd elszakadása a világétól, de ha már egy Brüsszelben edződött fiatal szakember is ennyire egyértelműen legyint mindenre, ennyire nem akarja szóba hozni a valódi kérdéseket, akkor semmi jóra nem számíthatunk a jövőben sem.

És a többi megszólalóról még nem is beszéltünk. A műsor sztárja, az amatőr történészként (félve kérdezzük: igazi történészt miért nem engednek a mikrofon közelébe?) brillírozó, már-már Takaró Mihály-i babérokra törő Kásler Miklós orvosprofesszor például a sztyeppei ősmagyar előállamtól kezdve vázolja fel a magyar családmodell alakulástörténetét, ami bukástörténet persze, különösen 1945 után, hiszen a társbérletek és munkásszállók maguk voltak a hűtlenség melegágyai. Ahogy mondja: "az Isten, Haza, Család helyébe a Pénz, a Hatalom és a Gyönyör került". Még szerencse, teszi hozzá végül, hogy az utóbbi időszakban a hagyományos családi értékek szellemében születtek nálunk a törvények.

A legszomorúbb az egészben, hogy mindennek még csak tanulsága sincs, annyira valóságtól elrugaszkodott az eszmecsere. Úgy működik a műsor, hogy ne kelljen és ne is lehessen rajta gondolkodni.

MR1-Kossuth rádió, július 6.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.