Rádió

Pénz, Hatalom, Gyönyör

Nemzeti Nagyvizit

Interaktív

Ha létezne Guinness-rekordja annak, hogy hányszor lehet kimondani huszonöt perc alatt a család szót, a Nemzeti Nagyvizit legutóbbi adása jó eséllyel pályázhatna rekorddöntésre. Nincs ezzel különösebb gond, csak hát ennek is pont annyi értelme van, mint megfőzni a világ leghosszabb virslijét, vagy fél perc alatt meginni egy üveg ketchupot.

Jó két éve, akkori indulásakor már írtunk a műsorról, így különös érdeklődéssel figyeltük, mi lesz az akkor számos gyermekbetegségtől szenvedő közéleti magazinból. Ha azt mondanánk, hogy egy pattanásos, mutáló kamasz, nagyon elnézőek lennénk. Az eredeti célkitűzés szerint a műsor nemzeti sorskérdéseinket járja körül, akárcsak párműsora a köztévében. Legutóbb azt hoztuk fel kritikaként, hogy ideologikusan közelíti meg választott témáit, elfogult és szűk látókörű, mindezeken túl pedig még ügyetlen is. Nos, mindez továbbra is jellemző, csak hozzáadódik a totális ötlettelenség. Indulásakor valóban egy-egy fontosabb, az egész magyar nép életére kiható jelenséget, problémakört igyekezett megvizsgálni hétről hétre a maga sajátos eszközeivel. Abban se volt köszönet, de legalább valami homályos elképzelés kibontakozott belőle egyfelől a fontos nemzeti kérdések mibenlétéről, másfelől egy közéleti magazin milyenségéről. Mostanra mintha kifogytak volna a témákból, és új koncepció helyett egy nagy nemzeti közhelykalapból húzogatnának elő szavakat. Múlt héten a tízparancsolat jött ki, most meg a család. A manapság a közszolgálati médiában olyannyira kedvelt, a világ folyásán kesergő, mégis optimista, fenyegetettségben fogant, de nemzeti büszkeségbe oldódó hangütés meg már álmukból felébresztve is megy a műsor visszatérő megszólalóinak.

„Vannak, kedves hallgató, a mi történelmünknek és jelenünknek is olyan elemei, jelenségei, intézményei, amelyeknek az emberi ostobaság legdurvább megnyilvánulásai sem tudnak ártani, egy ilyenről, életünk egyik legfontosabb keretéről szól a mai Nemzeti Nagyvizit" - így Stifner Gábor házigazdai felvezetése, amiben rögtön érezhető a magyaros vibrálás: el akarnak pusztítani, de nem fog nekik sikerülni. Ennél mélyebbre aztán nem is hatol az adás. Pedig bőven volna mit mondani a család mai helyzetéről, ha ez lenne a cél. Még a legüdítőbb megszólaló, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete alelnökévé választott Joó Kinga sem tudja az ideologikus semmitmondás kátyújából kilendíteni a diskurzust, pedig olykor próbálkozik vele, sőt, Stifner túlkapásait is elegánsan tompítja. Joó felveti ugyan, hogy a család mibenlétének kérdése hot topic az EU-ban, ám végül ahelyett, hogy ezt kifejtené, belesimul a műsor semmilyenségébe, és annyit mond csak: mi akkor is úgy definiáljuk a család fogalmát, ahogy mi szeretnénk. Finoman még az is hallható, ahogy erre összekuncog műsorvezető és vendége.

Fene se emlékszik, mikor lett ilyen egyértelmű a magyar közbeszéd elszakadása a világétól, de ha már egy Brüsszelben edződött fiatal szakember is ennyire egyértelműen legyint mindenre, ennyire nem akarja szóba hozni a valódi kérdéseket, akkor semmi jóra nem számíthatunk a jövőben sem.

És a többi megszólalóról még nem is beszéltünk. A műsor sztárja, az amatőr történészként (félve kérdezzük: igazi történészt miért nem engednek a mikrofon közelébe?) brillírozó, már-már Takaró Mihály-i babérokra törő Kásler Miklós orvosprofesszor például a sztyeppei ősmagyar előállamtól kezdve vázolja fel a magyar családmodell alakulástörténetét, ami bukástörténet persze, különösen 1945 után, hiszen a társbérletek és munkásszállók maguk voltak a hűtlenség melegágyai. Ahogy mondja: "az Isten, Haza, Család helyébe a Pénz, a Hatalom és a Gyönyör került". Még szerencse, teszi hozzá végül, hogy az utóbbi időszakban a hagyományos családi értékek szellemében születtek nálunk a törvények.

A legszomorúbb az egészben, hogy mindennek még csak tanulsága sincs, annyira valóságtól elrugaszkodott az eszmecsere. Úgy működik a műsor, hogy ne kelljen és ne is lehessen rajta gondolkodni.

MR1-Kossuth rádió, július 6.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.