Tévésorozat

Rellik

Interaktív

Filmek és sorozatok narratív szerkezetével nem lehet csak úgy játszani, ahhoz nyomós ok kell. Többen próbálkoztak már a visszafelé meséléssel: némely történet izgalmas volna odafelé is (Eljövendő szép napok, Visszafordíthatatlan), mások kevésbé (Mementó).

Ugyanezek a kérdések merülnek fel a BBC Rellikjének kapcsán is, és a széria nem minden szempontból vizsgázik jól. Az üldözött sorozatgyilkos keze által sebzett nyomozó története főleg formájában erős, ami sokáig el is tereli a figyelmet a történetmesélés hibáiról. Az állandóan és nyugtalanítóan sóhajtozó-sikítozó zene, a kékes-acélos színvilág és a nedves, fullasztó atmoszféra mind azért látszik dolgozni, hogy elrejtse a blöfföt, karcosnak és sötétnek tüntesse fel az egyéb­iránt sablonos sztorit. A sorozat egyébként is mintha elszakadna a BBC-krimikre jellemző realizmustól: a máskor oly sokat boncolgatott összeférhetetlenség itt nem probléma (az nyomoz a gyilkos után, akit az megsebesített, az egység összes tagja keresztül-kasul összefekszik egymással), ráadásul mindenki életidegen, noiros szentenciákban beszél. A Rellik inkább abban erős, amiben a brit krimik általában, jellemábrázolásban. Richard Dormer dühös nyomozója beleég a néző szemébe. Akkor is uralja a történetet, amikor nincs a jelenetben, sebhelyes arca a trauma mementója, a látható jel, ami a történet logikájára utal vissza. A néző szinte ég a vágytól, hogy megtudja, mi okozta a sérülést (és ebben keveredik a perverzió és az empátia). Ez menti meg a Relliket.

Az HBO 2 és 3 műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.