Tévésorozat

Rellik

Interaktív

Filmek és sorozatok narratív szerkezetével nem lehet csak úgy játszani, ahhoz nyomós ok kell. Többen próbálkoztak már a visszafelé meséléssel: némely történet izgalmas volna odafelé is (Eljövendő szép napok, Visszafordíthatatlan), mások kevésbé (Mementó).

Ugyanezek a kérdések merülnek fel a BBC Rellikjének kapcsán is, és a széria nem minden szempontból vizsgázik jól. Az üldözött sorozatgyilkos keze által sebzett nyomozó története főleg formájában erős, ami sokáig el is tereli a figyelmet a történetmesélés hibáiról. Az állandóan és nyugtalanítóan sóhajtozó-sikítozó zene, a kékes-acélos színvilág és a nedves, fullasztó atmoszféra mind azért látszik dolgozni, hogy elrejtse a blöfföt, karcosnak és sötétnek tüntesse fel az egyéb­iránt sablonos sztorit. A sorozat egyébként is mintha elszakadna a BBC-krimikre jellemző realizmustól: a máskor oly sokat boncolgatott összeférhetetlenség itt nem probléma (az nyomoz a gyilkos után, akit az megsebesített, az egység összes tagja keresztül-kasul összefekszik egymással), ráadásul mindenki életidegen, noiros szentenciákban beszél. A Rellik inkább abban erős, amiben a brit krimik általában, jellemábrázolásban. Richard Dormer dühös nyomozója beleég a néző szemébe. Akkor is uralja a történetet, amikor nincs a jelenetben, sebhelyes arca a trauma mementója, a látható jel, ami a történet logikájára utal vissza. A néző szinte ég a vágytól, hogy megtudja, mi okozta a sérülést (és ebben keveredik a perverzió és az empátia). Ez menti meg a Relliket.

Az HBO 2 és 3 műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.