Tévésorozat

Rellik

Interaktív

Filmek és sorozatok narratív szerkezetével nem lehet csak úgy játszani, ahhoz nyomós ok kell. Többen próbálkoztak már a visszafelé meséléssel: némely történet izgalmas volna odafelé is (Eljövendő szép napok, Visszafordíthatatlan), mások kevésbé (Mementó).

Ugyanezek a kérdések merülnek fel a BBC Rellikjének kapcsán is, és a széria nem minden szempontból vizsgázik jól. Az üldözött sorozatgyilkos keze által sebzett nyomozó története főleg formájában erős, ami sokáig el is tereli a figyelmet a történetmesélés hibáiról. Az állandóan és nyugtalanítóan sóhajtozó-sikítozó zene, a kékes-acélos színvilág és a nedves, fullasztó atmoszféra mind azért látszik dolgozni, hogy elrejtse a blöfföt, karcosnak és sötétnek tüntesse fel az egyéb­iránt sablonos sztorit. A sorozat egyébként is mintha elszakadna a BBC-krimikre jellemző realizmustól: a máskor oly sokat boncolgatott összeférhetetlenség itt nem probléma (az nyomoz a gyilkos után, akit az megsebesített, az egység összes tagja keresztül-kasul összefekszik egymással), ráadásul mindenki életidegen, noiros szentenciákban beszél. A Rellik inkább abban erős, amiben a brit krimik általában, jellemábrázolásban. Richard Dormer dühös nyomozója beleég a néző szemébe. Akkor is uralja a történetet, amikor nincs a jelenetben, sebhelyes arca a trauma mementója, a látható jel, ami a történet logikájára utal vissza. A néző szinte ég a vágytól, hogy megtudja, mi okozta a sérülést (és ebben keveredik a perverzió és az empátia). Ez menti meg a Relliket.

Az HBO 2 és 3 műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.