Snoblesse Oblige 2022/41.

  • Narancs
  • 2022. október 12.

Interaktív

Heti kulturális programajánló

Valami örök tovasuhogás / valami csöndbe, puha végtelenbe, / valami tegnap, mely mintha ma lenne

(Szabó Lőrinc: Valami örök)

október 14., péntek, 17.00  Kárrendezés – könyvbemutató

„Ismered a viccet, amiben a negyvenes szingli nő megismerkedik egy pasival, majd mellrákot diagnosztizálnak nála, és alighogy meggyógyul, a pasi rákos lesz, aztán kilenc hónap múlva meghal? Nem? Nem csoda, mert ez nem vicc.” Ismét új helyszínen, több mint 80 programmal, és persze rengeteg könyvújdonsággal érkezik a vasárnapig tartó, immár 11 éves Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, ahol reméljük, tánc is lesz azért. Ezen a második napon sok egyéb esemény mellett Vincze Ágnes szerelmesbúcsú-regényéről beszélget a szerzővel Rácz Zsuzsa. Felolvas: Hámori Gabriella. (Nemzeti Táncszínház, Kisterem, Bp. II., Kis Rókus u. 16–20.)

 

október 14., péntek, 18.00  A titokzatos nő – filmvetítés

Egy nyomozó és az áldozat titokzatos özvegyének találkozása, majd újratalálkozása. Park Csan Vuk, A szobalány alkotója legújabb filmjével indul és október 21-ig tart a Koreai Filmfesztivál. A szenvedéllyel és intrikákkal teli rejtélyeket feltáró alkotás a cannes-i fesztiválon a legjobb rendezőnek járó elismerést kapta. (Corvin mozi, Bp. VIII., Corvin köz 1.)

 

október 14., péntek, 20.00  Örökmozgó – filmvetítés

Rock, illetve időutazás az óra körül. Ráadásul a svájci óra körül. Avagy Jozefin, az egyensúlykerekeket felügyelő alkalmazott, és az orosz térképész, Pjotr Kropotkin anarchista találkozása egy összeszerelő asztalnál. Nem véletlenül nyerte el az alkotás az idei Berlinale innovációs díját. Játékos, meditatív, körkörös szerkezetű, különleges képi világú film. (Művész mozi, Bp. VI., Teréz krt. 30.)

 

október 14., péntek, 20.00  Weszteg, Akcentus – Lugosi Amerikában, Henri Gonzo és a Papírsárkányok – könyvbemutatók és koncert a Margó Fesztiválon

Garaczi László új regénye a karantén idején játszódik, három nap alatt és Magyarországon. A harmincas éveiben járó rendszergazda Brúnó és a tanár Hajni a világjárvány közegében próbálják feldolgozni szakításukat, nyilvánvalóan posztmodern módon. A fesztivál Magvető Kiadóval közös programján Szegő János beszélget az íróval. Utána Gyurkovics Tamás kötetéről beszélget a szerzővel Benyó Rita, aztán a koncertszínpadon 20.30-tól a Fran Palermo dalszerző-énekesének új projektje. (Nemzeti Táncszínház, Bp. II., Kis Rókus u. 16–20.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.