Snoblesse Oblige 2022/41.

  • Narancs
  • 2022. október 12.

Interaktív

Heti kulturális programajánló

Valami örök tovasuhogás / valami csöndbe, puha végtelenbe, / valami tegnap, mely mintha ma lenne

(Szabó Lőrinc: Valami örök)

október 14., péntek, 17.00  Kárrendezés – könyvbemutató

„Ismered a viccet, amiben a negyvenes szingli nő megismerkedik egy pasival, majd mellrákot diagnosztizálnak nála, és alighogy meggyógyul, a pasi rákos lesz, aztán kilenc hónap múlva meghal? Nem? Nem csoda, mert ez nem vicc.” Ismét új helyszínen, több mint 80 programmal, és persze rengeteg könyvújdonsággal érkezik a vasárnapig tartó, immár 11 éves Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, ahol reméljük, tánc is lesz azért. Ezen a második napon sok egyéb esemény mellett Vincze Ágnes szerelmesbúcsú-regényéről beszélget a szerzővel Rácz Zsuzsa. Felolvas: Hámori Gabriella. (Nemzeti Táncszínház, Kisterem, Bp. II., Kis Rókus u. 16–20.)

 

október 14., péntek, 18.00  A titokzatos nő – filmvetítés

Egy nyomozó és az áldozat titokzatos özvegyének találkozása, majd újratalálkozása. Park Csan Vuk, A szobalány alkotója legújabb filmjével indul és október 21-ig tart a Koreai Filmfesztivál. A szenvedéllyel és intrikákkal teli rejtélyeket feltáró alkotás a cannes-i fesztiválon a legjobb rendezőnek járó elismerést kapta. (Corvin mozi, Bp. VIII., Corvin köz 1.)

 

október 14., péntek, 20.00  Örökmozgó – filmvetítés

Rock, illetve időutazás az óra körül. Ráadásul a svájci óra körül. Avagy Jozefin, az egyensúlykerekeket felügyelő alkalmazott, és az orosz térképész, Pjotr Kropotkin anarchista találkozása egy összeszerelő asztalnál. Nem véletlenül nyerte el az alkotás az idei Berlinale innovációs díját. Játékos, meditatív, körkörös szerkezetű, különleges képi világú film. (Művész mozi, Bp. VI., Teréz krt. 30.)

 

október 14., péntek, 20.00  Weszteg, Akcentus – Lugosi Amerikában, Henri Gonzo és a Papírsárkányok – könyvbemutatók és koncert a Margó Fesztiválon

Garaczi László új regénye a karantén idején játszódik, három nap alatt és Magyarországon. A harmincas éveiben járó rendszergazda Brúnó és a tanár Hajni a világjárvány közegében próbálják feldolgozni szakításukat, nyilvánvalóan posztmodern módon. A fesztivál Magvető Kiadóval közös programján Szegő János beszélget az íróval. Utána Gyurkovics Tamás kötetéről beszélget a szerzővel Benyó Rita, aztán a koncertszínpadon 20.30-tól a Fran Palermo dalszerző-énekesének új projektje. (Nemzeti Táncszínház, Bp. II., Kis Rókus u. 16–20.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.