rés a présen

„Torkodban dörömböl az üresség”

  • rés a présen
  • Artner Szilvia
  • 2024. június 26.

Interaktív

Dorsánszki Adrienn képzőművész, producer

rés a présen: Hogyan jutottál el a képzőművészettől a Vákuum című hangjáték elkészítéséig?

Dorsánszki Adrienn: Mindig érdekelt a csapatjáték, és érdekeltek a performatív műfajok általában. Egy igazán jó csapatban a másik megértése közelebb visz minket önmagunk megértéséhez, a kiteljesedéshez. Általában motivál, hogy valami olyasmin dolgozzak, aminek az elkészítése nem rutin. Amihez tükörbe kell nézni, akkor is, ha kínos. A Vákuum esetében ez adott.

rap: Kikkel dolgoztál rajta?

DA: Mechiat Zina költővel, valamint Szesztay Csanád zenésszel és fotóssal. Zinával a Trafóban töltött gyakornoki munkám idején találkoztam, aztán tavaly nyáron a könyvesboltban beleolvastam az Álomból fel, vidékre le című verseskötetébe, és teljesen beszippantott. A költeményei azonnali érzeteket aktivi­zál­tak bennem. Még a nyár végén írtam neki a rádiójáték ötletéről. Szesztay Csanád szinti patcheire szintén első hallásra rápörögtem. Zenélni akartunk együtt, de nem találtam a műfajt, amelybe beillesztve ez más lett volna, mint egyszerűen zene. A műfajok, technikák kollázsolása érdekelt. Aztán ahhoz, hogy a kuum megszülethessen, még találkoznom kellett Gecse Jolán színésznővel is.

rap: A Vákuum a Tilos Rádió műsorán szerepel majd. Miért érdekel a rádió műfaja?

DA: Egész korán szerettem magam szeparálni a külvilágtól, belefeledkezni a hallgatásba. A rádióműsorok különösen magukkal ragadtak, mert létrehoznak egy olyan teret, ahol egyedül vagyok, miközben tudom, hogy még sok száz másik ember is hallgatja, így közösséget alkotok velük. Rengeteget játszottam rádiósat. Édesapám kazettái között biztos megtalálhatók még a „műsoraim”. A Vákuum egyik fő inspirációs forrása a doktori kutatásom vizsgált alanya, egy erősen improvizatív műsorvezető, Ernie Kovacs. Egyik műsorában Dick Tracy-képregényeket olvasott fel, az eredeti szövegeket egy az egyben használva. 88 Keys kivételével valamennyi szerepet ő játszotta. Ezt a koncepciót átemeltem a Vákuumba. Rendkívül fontosnak tartom, amit csinálnak a Tilos Rádióban. Bárcsak sokkal több ilyen rádió és elkötelezett stáb lenne az országban. Kétszer voltam náluk beszélgetni, kiállítás, illetve projekt kapcsán az Alkotás útja című műsorban, és azt éreztem, hogy Sugár Jánost igazán érdekli az, akivel szemben ül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.