rés a présen

„Torkodban dörömböl az üresség”

  • rés a présen
  • Artner Szilvia
  • 2024. június 26.

Interaktív

Dorsánszki Adrienn képzőművész, producer

rés a présen: Hogyan jutottál el a képzőművészettől a Vákuum című hangjáték elkészítéséig?

Dorsánszki Adrienn: Mindig érdekelt a csapatjáték, és érdekeltek a performatív műfajok általában. Egy igazán jó csapatban a másik megértése közelebb visz minket önmagunk megértéséhez, a kiteljesedéshez. Általában motivál, hogy valami olyasmin dolgozzak, aminek az elkészítése nem rutin. Amihez tükörbe kell nézni, akkor is, ha kínos. A Vákuum esetében ez adott.

rap: Kikkel dolgoztál rajta?

DA: Mechiat Zina költővel, valamint Szesztay Csanád zenésszel és fotóssal. Zinával a Trafóban töltött gyakornoki munkám idején találkoztam, aztán tavaly nyáron a könyvesboltban beleolvastam az Álomból fel, vidékre le című verseskötetébe, és teljesen beszippantott. A költeményei azonnali érzeteket aktivi­zál­tak bennem. Még a nyár végén írtam neki a rádiójáték ötletéről. Szesztay Csanád szinti patcheire szintén első hallásra rápörögtem. Zenélni akartunk együtt, de nem találtam a műfajt, amelybe beillesztve ez más lett volna, mint egyszerűen zene. A műfajok, technikák kollázsolása érdekelt. Aztán ahhoz, hogy a kuum megszülethessen, még találkoznom kellett Gecse Jolán színésznővel is.

rap: A Vákuum a Tilos Rádió műsorán szerepel majd. Miért érdekel a rádió műfaja?

DA: Egész korán szerettem magam szeparálni a külvilágtól, belefeledkezni a hallgatásba. A rádióműsorok különösen magukkal ragadtak, mert létrehoznak egy olyan teret, ahol egyedül vagyok, miközben tudom, hogy még sok száz másik ember is hallgatja, így közösséget alkotok velük. Rengeteget játszottam rádiósat. Édesapám kazettái között biztos megtalálhatók még a „műsoraim”. A Vákuum egyik fő inspirációs forrása a doktori kutatásom vizsgált alanya, egy erősen improvizatív műsorvezető, Ernie Kovacs. Egyik műsorában Dick Tracy-képregényeket olvasott fel, az eredeti szövegeket egy az egyben használva. 88 Keys kivételével valamennyi szerepet ő játszotta. Ezt a koncepciót átemeltem a Vákuumba. Rendkívül fontosnak tartom, amit csinálnak a Tilos Rádióban. Bárcsak sokkal több ilyen rádió és elkötelezett stáb lenne az országban. Kétszer voltam náluk beszélgetni, kiállítás, illetve projekt kapcsán az Alkotás útja című műsorban, és azt éreztem, hogy Sugár Jánost igazán érdekli az, akivel szemben ül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.