rés a présen

„Torkodban dörömböl az üresség”

  • rés a présen
  • Artner Szilvia
  • 2024. június 26.

Interaktív

Dorsánszki Adrienn képzőművész, producer

rés a présen: Hogyan jutottál el a képzőművészettől a Vákuum című hangjáték elkészítéséig?

Dorsánszki Adrienn: Mindig érdekelt a csapatjáték, és érdekeltek a performatív műfajok általában. Egy igazán jó csapatban a másik megértése közelebb visz minket önmagunk megértéséhez, a kiteljesedéshez. Általában motivál, hogy valami olyasmin dolgozzak, aminek az elkészítése nem rutin. Amihez tükörbe kell nézni, akkor is, ha kínos. A Vákuum esetében ez adott.

rap: Kikkel dolgoztál rajta?

DA: Mechiat Zina költővel, valamint Szesztay Csanád zenésszel és fotóssal. Zinával a Trafóban töltött gyakornoki munkám idején találkoztam, aztán tavaly nyáron a könyvesboltban beleolvastam az Álomból fel, vidékre le című verseskötetébe, és teljesen beszippantott. A költeményei azonnali érzeteket aktivi­zál­tak bennem. Még a nyár végén írtam neki a rádiójáték ötletéről. Szesztay Csanád szinti patcheire szintén első hallásra rápörögtem. Zenélni akartunk együtt, de nem találtam a műfajt, amelybe beillesztve ez más lett volna, mint egyszerűen zene. A műfajok, technikák kollázsolása érdekelt. Aztán ahhoz, hogy a kuum megszülethessen, még találkoznom kellett Gecse Jolán színésznővel is.

rap: A Vákuum a Tilos Rádió műsorán szerepel majd. Miért érdekel a rádió műfaja?

DA: Egész korán szerettem magam szeparálni a külvilágtól, belefeledkezni a hallgatásba. A rádióműsorok különösen magukkal ragadtak, mert létrehoznak egy olyan teret, ahol egyedül vagyok, miközben tudom, hogy még sok száz másik ember is hallgatja, így közösséget alkotok velük. Rengeteget játszottam rádiósat. Édesapám kazettái között biztos megtalálhatók még a „műsoraim”. A Vákuum egyik fő inspirációs forrása a doktori kutatásom vizsgált alanya, egy erősen improvizatív műsorvezető, Ernie Kovacs. Egyik műsorában Dick Tracy-képregényeket olvasott fel, az eredeti szövegeket egy az egyben használva. 88 Keys kivételével valamennyi szerepet ő játszotta. Ezt a koncepciót átemeltem a Vákuumba. Rendkívül fontosnak tartom, amit csinálnak a Tilos Rádióban. Bárcsak sokkal több ilyen rádió és elkötelezett stáb lenne az országban. Kétszer voltam náluk beszélgetni, kiállítás, illetve projekt kapcsán az Alkotás útja című műsorban, és azt éreztem, hogy Sugár Jánost igazán érdekli az, akivel szemben ül.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.