Tévé

Tóthék

Tóth János

Interaktív

Mucsi Zoltán figurája, úgymond, kinőtt a Munkaügyek című sorozatból, és így aztán saját szériát kapott: a spin-off nemzetközileg oly elterjedt jelensége, lám, megjelent a magyar televíziózásban is.

Rokonszenvező modorban ilyesformán értelmezhetjük a Tóth János című új sorozat megszületését, és ha a producer, azaz Kálomista Gábor személyének nem is, de az alkotók jelentős részének azért kijár az efféle megelőlegezett szimpátia. Kijár a Munkaügyek gyengéinek alapos ismeretében, de alighanem még az első epizód megtekintése után is, noha az előző sorozat néhány, idővel krónikussá vált gyermekbetegsége, mi tagadás, itt már helyből felütötte a fejét.

Mucsi Zoltán mint rekedt-sunyizós lúzer persze most is hatásos alak, és az ide már készen hozott fancsali balfácánság határozottan rejt még magában színészi potenciált. Az alkotóknak éppen csak előnyös szituációkba kellene belehelyezni és hozzá megfelelő szöveggel ellátni Mucsit, ám ez elsőre még csak a történet szűk felében-harmadában sikerült. A nyitójelenet például egészen ígéretesnek tűnt: a címszereplő óvatlanul rányit tisztességben megszőkült édesanyjára (Csoma Judit), aki épp az orvosával (Kőszegi Ákos) – egyszersmind Tóth hajdani osztálytársával – enyeleg, majd kellő abszurditással hármasban megbeszélik az „anyuka” szerelmi életét, testi vágyait. Csakhogy a néző furcsa egy szerzet: kizárólag a szemének hisz. Márpedig Csoma ránézésre és az anyakönyv szerint is ugyanabba a korosztályba tartozik, mint két jeles férfikollégája, s Mucsinak így legfeljebb a nővére lehetne (sőt, szemre inkább csak a húga), és nem az édesanyja. Ettől a ténytől pedig éppúgy nehéz elvonatkoztatni, mint attól, hogy Tóth új lakótársa, a vidékről egyetemistának felköltöző unokaöcs, Balázska (Csémy Balázs) már láthatóan ugyancsak kinőtt a diákkorból.

Litkai Gergelyék mindenesetre ebben a sorozatnyitó epizódban is elhelyeztek néhány remek, több közepes és jó pár egészen vacak mondatot. A legelső csoportba sorolhattuk például a dörmögő Szabó Simon által játszott pszichológus társkeresésre sarkalló tanácsát, melyet az állását elvesztő Mucsihoz intézett: „nem árt, ha az élet más területein is érik kudarcok”. A közepesek sorából vétetett Mucsi reakciója Balázska gyógyszerészi pályaválasztására: „az szép, én is szedek gyógyszereket”. Míg az elfelejtendően gyenge bemondások közül idézhetjük az „idős” anya jellemzését „ifjú” kedveséről: „betömi a családunkban tátongó űrt”.

Jobb-rosszabb mondatok és poénok elegyét persze szinte bármely sitcomból citálhatnánk, ámde az már mondhatni Litkai-specifikus probléma, hogy az ambiciózus indításokat jószerint következetesen elejti az írógárda. Így aztán a kidolgozási szakasz majd mindig ellaposodik, akárcsak a Munkaügyek megannyi epizódjában, ami ebben a koncentráltabb, lévén egy szálon futó új vígjátéksorozatban csak még feltűnőbb fogyatékosságnak bizonyulhat. Ebből következhetett az is, hogy egyetlen 26 perces epizódban mindjárt vagy négy olyan patront kényszerült gyors ütemben ellőni a debütáló sitcom (mint amilyen pl. a groteszk társkeresős randi vagy épp a fentebb említett nyitójelenet volt), amely invenciózusabb anyagkezelést és nagyobb teret érdemelt volna. Igaz, mondhatnánk, hogy a legelső epizód éppenséggel kedvcsináló gyanánt dobott be ennyiféle ötletet – tüntetően elnagyolt kidolgozással. Úgy legyen!

Duna Tv, március 9.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.