tévésmaci

Vércsevár

  • tévésmaci
  • 2020. november 22.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché bámulták a víz finoman fodrozódó felszínét, nagyon kellett koncentrálniuk, hogy ne röhögjék el magukat. Nem látszott semmi különös, minden éppolyan barátságos volt, mint máskor, büszkén és alig is hajladozó nádas, a buzogányok, az izgága kacsák, nézd, az egyik most épp lebukik, s csak a segge látszik, ahogy riszálja az ég felé, de még az öreg teknős is csak a szokottat hozta, parkírozott egy lapos kövön és forgatta a fejét, a sapkám, esküszöm, nagyobb volt nála. Nem volt ezen semmi nevetséges, bizonyos nézőpontból akár szépnek és kellemesnek lehetett volna nevezni, de a feltörni akaró, ám visszafojtott röhögés sem nem szép, sem nem kellemes. De ez nem a vidámság ideje volt, inkább a megfeszített figyelemé, persze leginkább a körülállók részéről. Sztupa és Troché körül ugyanis rengeteg ember ácsorgott, és vizslatta a tavat. Rendes népek, munkások a közeli buszpályaudvarról, direkt előbb jöttek egy járattal (csoda, hogy volt ilyen), hogy meló előtt még megnézzék, hátha történt már valami a tónál. De nem történt semmi, hiába is várták. Már legalább egy hete nem történt semmi. Előtte se történt, mármint a tóban, de azt nem tudhatta senki, hisz akkor még nem figyelték az embe­rek a tavat. De valahogy mégis híre ment, valaki meglátta, esetleg megsúgták neki, hogy rém van a tóban. Egy kis Loch Ness a város közepin, a buszpályaudvar tőszomszédságában. Pillanatok alatt híre ment, ki ne is sietne továbbadni, hogyha egy olyan érdekes vagy fontos hír birtokába jut, mint ez: szörny van a Feneketlen-tóban, és a kommunisták letagadják. S ez nem tetszett a kommunistáknak. Felvilágosult né­pek­nek tartották magukat, s úgy voltak vele, hogy tuti nincs semmi a tóban, bár közülük is ismert valaki valakit, aki az éj leple alatt ide süllyesztette el bosszúból az anyósa vadonatúj szovjet frizsiderjét. Ki kellett hívni Sztupát és Trochét, hogy vessenek véget ennek a szörnyhistóriának, de tegnapra! Így hát ők most ott fulladoznak a röhögéstől a korlátnak dőlve a parton.

Szombaton (24-én) este fél kilenckor a Cinemax 2 vetíti a Nobadi című tavalyi osztrák filmet (esküszöm, hogy amikor tegnap kinéztem a rádióújságból, még Senki volt a címe). Arról van szó, hogy a tatának föladja a kutyája, és el kéne földelni, de ő már köszöni, nem ásna. Kit bír felkérni? Természetesen egy menekültet. Kilenckor a FilmBox Starson a Butch Cassidy visszatér filmben az lesz a jó, hogy Sam Shepard alakítja a híres bankrablót, aki eszerint túlélte a bolíviai hadsereggel folytatott kakaskodást, s mint annyian, ő is az alámerülést választotta túlélő-stratégiának. Csakhogy elő kell bújnia, mert hiányzik neki a család – Butch ilyen fiú volt, csak az a nagy szíve vitte bele mindenbe. Hál’ istennek, Stephen Rea is benne van a dologban. Éjjel kettőkor a valamiért marha nagy sikert arató, Jean-Jacques Annaud rendezte 1986-os adaptáció, A rózsa neve lesz a Film Cafén. Maga a film olyan öt-hat évvel forgott a könyv megjelenése után, ám a rendező ennyi idő alatt is csak annyit fogott fel belőle, amennyi egy nagy lélegzetű gótikus baromság összeeszkábálásához kellett. Mondhatnák, hogy az is valami, ha Sean Connery összevont szemöldökére és szigorú pofájára van alapozva, de van ennél nagyobb érdeme is e méltatlan feldolgozásnak! Jelesül az, hogy bevezette ismét köreinkbe az egyik különösen visszataszító csuhás megformálójaként szamárfejű barátunkat, Ron Perlmant. Mondom, ismét, hisz nevezett ősembernek sem volt utolsó a maestro hasonmód ostobácska nemzetközi belépőjében (tudják: A tűz háborúja, szerencsére azt most nem adja a tévé). Mire vége lesz, elmúlik négy is, úgyhogy be lehet fejezni a tévézést. Vagy el sem kell kezdeni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.