tévésmaci

Vércsevár

  • tévésmaci
  • 2020. november 22.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché bámulták a víz finoman fodrozódó felszínét, nagyon kellett koncentrálniuk, hogy ne röhögjék el magukat. Nem látszott semmi különös, minden éppolyan barátságos volt, mint máskor, büszkén és alig is hajladozó nádas, a buzogányok, az izgága kacsák, nézd, az egyik most épp lebukik, s csak a segge látszik, ahogy riszálja az ég felé, de még az öreg teknős is csak a szokottat hozta, parkírozott egy lapos kövön és forgatta a fejét, a sapkám, esküszöm, nagyobb volt nála. Nem volt ezen semmi nevetséges, bizonyos nézőpontból akár szépnek és kellemesnek lehetett volna nevezni, de a feltörni akaró, ám visszafojtott röhögés sem nem szép, sem nem kellemes. De ez nem a vidámság ideje volt, inkább a megfeszített figyelemé, persze leginkább a körülállók részéről. Sztupa és Troché körül ugyanis rengeteg ember ácsorgott, és vizslatta a tavat. Rendes népek, munkások a közeli buszpályaudvarról, direkt előbb jöttek egy járattal (csoda, hogy volt ilyen), hogy meló előtt még megnézzék, hátha történt már valami a tónál. De nem történt semmi, hiába is várták. Már legalább egy hete nem történt semmi. Előtte se történt, mármint a tóban, de azt nem tudhatta senki, hisz akkor még nem figyelték az embe­rek a tavat. De valahogy mégis híre ment, valaki meglátta, esetleg megsúgták neki, hogy rém van a tóban. Egy kis Loch Ness a város közepin, a buszpályaudvar tőszomszédságában. Pillanatok alatt híre ment, ki ne is sietne továbbadni, hogyha egy olyan érdekes vagy fontos hír birtokába jut, mint ez: szörny van a Feneketlen-tóban, és a kommunisták letagadják. S ez nem tetszett a kommunistáknak. Felvilágosult né­pek­nek tartották magukat, s úgy voltak vele, hogy tuti nincs semmi a tóban, bár közülük is ismert valaki valakit, aki az éj leple alatt ide süllyesztette el bosszúból az anyósa vadonatúj szovjet frizsiderjét. Ki kellett hívni Sztupát és Trochét, hogy vessenek véget ennek a szörnyhistóriának, de tegnapra! Így hát ők most ott fulladoznak a röhögéstől a korlátnak dőlve a parton.

Szombaton (24-én) este fél kilenckor a Cinemax 2 vetíti a Nobadi című tavalyi osztrák filmet (esküszöm, hogy amikor tegnap kinéztem a rádióújságból, még Senki volt a címe). Arról van szó, hogy a tatának föladja a kutyája, és el kéne földelni, de ő már köszöni, nem ásna. Kit bír felkérni? Természetesen egy menekültet. Kilenckor a FilmBox Starson a Butch Cassidy visszatér filmben az lesz a jó, hogy Sam Shepard alakítja a híres bankrablót, aki eszerint túlélte a bolíviai hadsereggel folytatott kakaskodást, s mint annyian, ő is az alámerülést választotta túlélő-stratégiának. Csakhogy elő kell bújnia, mert hiányzik neki a család – Butch ilyen fiú volt, csak az a nagy szíve vitte bele mindenbe. Hál’ istennek, Stephen Rea is benne van a dologban. Éjjel kettőkor a valamiért marha nagy sikert arató, Jean-Jacques Annaud rendezte 1986-os adaptáció, A rózsa neve lesz a Film Cafén. Maga a film olyan öt-hat évvel forgott a könyv megjelenése után, ám a rendező ennyi idő alatt is csak annyit fogott fel belőle, amennyi egy nagy lélegzetű gótikus baromság összeeszkábálásához kellett. Mondhatnák, hogy az is valami, ha Sean Connery összevont szemöldökére és szigorú pofájára van alapozva, de van ennél nagyobb érdeme is e méltatlan feldolgozásnak! Jelesül az, hogy bevezette ismét köreinkbe az egyik különösen visszataszító csuhás megformálójaként szamárfejű barátunkat, Ron Perlmant. Mondom, ismét, hisz nevezett ősembernek sem volt utolsó a maestro hasonmód ostobácska nemzetközi belépőjében (tudják: A tűz háborúja, szerencsére azt most nem adja a tévé). Mire vége lesz, elmúlik négy is, úgyhogy be lehet fejezni a tévézést. Vagy el sem kell kezdeni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."