Pünkösdkor leégett a pünkösdiek imaterme

Katasztrófa

Odavesztek a romániai vendégmunkásokból szerveződött zákányszéki gyülekezet értékei.

A pünkösdi hétvégén meggyulladt a Csongrád-Csanád megyei Zákányszéken a Magyar Pünkösdi Egyház József Attila utcai gyülekezeti terme.

A tűzoltókat május 20-án, hétfőn 2 óra 48-kor riasztották. A Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője, Molnár Krisztina főhadnagy a Narancs.hu kérdésére azt írta, négy hivatásos és egy önkéntes tűzoltóegységet riasztottak, percek alatt a helyszínre értek. A száz négyzetméteres épület tetejének több mint a fele akkor már égett, és a tűz elérte a közeli mellépépületeket, átterjedt a szomszédos lakóház tetejére is. A közműveket elzárták, és egy órán át négy vízsugárral oltották a lángokat. A lakóépületben nem okozott komoly károkat a tűz, nem érte el az épület belső terét. Egyik épületben sem volt senki, sérülés nem történt.

Az oltás után a tűzoltóság értesítette a gázszolgáltatót, és átvizsgálta hőkamerával azokat a helyiségeket, amelyeket érintett a tűz. Reggel nyolcra végeztek. A katasztrófavédelmi igazgatóság tűzvizsgálati eljárást indított, hogy kiderüljön, mi okozta a gyulladást.

A száz négyzetméteres épület, amely kiégett, eredetileg istálló volt. A romániai erdőszentgyörgyi születésű Péter Pál által alapított gyülekezet alakította át imateremmé.

Péterék 1989-ben jöttek Magyarországra, mezőgazdasági munkából – paradicsom- és krumpliszedésből – és piaci ruhaárusításból éltek. Laktak Balástyán, Ásotthalmon, Ruzsán, Zákányszéken. 2004-ben megtértek, és az ismerőseiket is vitték istentiszteletekre. Péter Pál tanult, lelkész lett, ma már Csongrád-Csanád és Bács-Kiskun megyében hét gyülekezet és tíz házi csoport tartozik hozzá, összesen nyolcszáz ember.

A zákányszéki gyülekezet előbb a művelődési házban, bérelt teremben tartotta zenés istentiszteleteit, majd a József Attila utcai ház istállójában, amelyet a hívek, a Péterékhez hasonlóan Romániából átjött mezőgazdasági idénymunkások újítottak fel délutánonként, esténként, közösségi munkában. Amit maguk nem tudtak megcsinálni, arra összeadták a pénzt, több mint 600 ezer forintot. Ez a Magyar Pünkösdi Egyház Országos Cigánymissziójának gyülekezeti terme. Székek, hangosító berendezés, hangszerek voltak benne, Biblia.

A gyülekezet megítélése együtt változott a vendégmunkásokéval, amelyre hatással volt mindig a kormány idegenekkel kapcsolatos politikája, az erre rezonáló közhangulat, ugyanakkor az is, hogy a környékbeli agrárvállalkozóknak szükségük volt és van ma is munkaerőre. 

Péter Pál lelkipásztor a Narancs.hu-nak azt mondta, a kárszakértőtől azt hallotta, meglehet, hogy a keverőpultnál lévő elektromos elosztótól indult a gyulladás. Megnézik azt is, hogy magától vagy valamilyen külső hatásra keletkezett a tűz. Már járt náluk a biztosító embere is.  

 
Ez a felvétel tavaly szeptemberben készült a teremben Pál Péterről
Fotó: Kuklis István
 

 Most így néz ki a terem:

 
Forrás: A zákányszéki lelkipásztor felvételei
 

 
 
  

Most nem tudják hol megtartani az istentiszteleteket, helyet keresnek. Nem helyiségbérletben gondolkodnak, hanem egy sátorban, amit fel lehetne állítani az udvaron.

A Narancs.hu számos cikket írt egy, a pünkösdi egyházat érintő költségvetési csalási ügyről, amelyben nemrég zárult le a nyomozás. Legutóbbi ilyen cikkünk ez volt:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.