Kiállítás

A csend mögött az élet

"Gyönyörű kocsmai csend..." - a 80 éve lebontott Tabán emlékezete

  • - kovácsy -
  • 2014. január 19.

Képzőművészet

Bármennyire is hívogatóak, ábrándosak a fényképeken, rajzokon az alacsony házak, a hangulatos kocsmanevek, az összevissza utcák, unom már papíron és fennhangon is a krúdyzós-tabánozós sóhajtozást. Helyettes Grinzing, fosztogatni a külföldieket? Miféle borokat árulnának ott (és milyeneket egykoron - nincsen okunk illúziókra)? Budapest Montmartre-ja netán? Még az "igazi", a párizsi is merő egy silányság, giccs, üres borzalom.

Az egykori városrész egyetlen, mondhatni autentikus megjelenési módja a kiállítás - jó, mondjuk más alternatíva immár nincs is, miután már évtizedek óta nem is létezik, leszámítva egy-két megmaradt épületet a Gellért-hegy, Nap-hegy, vár közül a Duna-part felé kiterülő völgy szélein. Nem sejtetve viszont, hogy dél felé egészen a mai Gellért térig húzódott le annak idején a Tabán, sőt a rakparti szűk sáv mentén a hegy oldalához tapasztott - illetve részben belé vájt - épületsor volt itt a legrosszabb hírű utca. De megmaradt lenn, a park szélén egy különleges, kusza hangulatú lakóház is, ahol nemcsak Virág Benedek lakott, hanem helytörténeti gyűjteményt is berendeztek: erényeit már volt alkalmunk dicsérni (Élő legenda, Magyar Narancs, 2007. augusztus 2.), akkor még nyitottabban a nosztalgikus hangok iránt, hiszen benne álltunk tárgyunk utolsó töredékében. Az a gyűjtemény, úgy hírlik, zárva tart, sehogyan sem hírlik, hogy meddig, ez teszi részben megmagyarázhatóvá, hogy a Tabán történetét miért az ugyancsak halálra ítélt "budán tanulmányozhatjuk, Saly Noémi rendezésében. Részben a hely bősége, amely nagyvonalú rendezést tesz lehetővé. Végül pedig Krúdy Gyula személye is, aki a tabáni kocsmázásokból egykor ebbe az épületbe tért haza. Az üvegtetős hallban (régen udvar volt) a három eltérő jellegű kiállítás-részlet közül az informatív rész látható tablókon, ami ránézésre kevéssé újszerű, tartalmában viszont nem egyszerűen gazdag, hanem érdekes is, tele olyan várostörténeti ismeretekkel, amelyek végre nem hangulati, hanem urbanisztikai szempontból mutatják be a Tabán történelmét, társadalomrajzát. Ebből kiderül, hogy Mátyás király alatti méreteit és lélekszámát csak 1850 után éri el, hiába települnek meg az 1600-as években tömegesen a rácok, akiktől az egykori Hosszú, illetve Hátulsó Város végleges, a tímárok tömeges jelenlétére utaló nevét is elnyeri.

A tímárság, vagyis bőrkikészítés vízhez kötött munka, és jól jött, hogy itt ömlött a Dunába a hegyekből lefutó Ördög-árok, amelyet az 1870-es években kezdtek befedni, hogy aztán a patak áradása valósággal szétrobbantsa az épülő boltozatot, lerombolva az időközben fölé épült házakat. De a legfontosabb szerepét dunai átkelőhelyként nyerte el a Tabán. A Gellért-hegy miatt összeszűkülő folyószakaszon állítólag már a római időkben, majd a középkorban és török korban is állt hajóhíd. Az utolsó, "legkorszerűbb" 1830-ban készült el, és biztonságosan elbírta a legnagyobb ökrös szekereket, sőt egymással szemben haladva is bőven elfértek a majdnem kilenc méter széles útpályán, amelyet kétfelől egy-egy méternyi gyalogjáró övezett, 43 testes dereglyére támaszkodva. A Lánchíd még csak kerülőútra terelte a forgalmat, de amikor elkészült az Alagút is, végképp megszűnt a Tabán közlekedési jelentősége. Bortermő területként a filoxéra vetett véget a dicsőségének, de közben már a városi házak is kezdték elhódítani a szőlőtől a földterületet, úgyhogy az elszegényedő szőlőmunkásokat sem tartotta már senki a zsúfolt, tűzvészektől gyakran látogatott városrészben.

Így alakult át a Tabán kicsit bohém, valamelyest félvilági mulatónegyeddé, amelynek a hangulatát festmények mellett fotográfiák tömege őrzi. A főváros már 1894-ben kimondta a "területrendezés" szükségességét, a tervek azonban lassan érlelődtek. A jövőbeli Tabánról mint turisztikai célpontról álmodtak a várostervezők, nem annyira a kocsmákra, mint az itteni fürdőkre alapozva, nyilván nem is sejtve a főváros növekedésének léptékeit - hogy ti. mára lényegében Budapest kellős közepén állna az a bizonyos békés, hangulatos fürdőváros pavilonokkal, Kurhaussal, ivókutakkal. A nyolcvan éve elkezdett bontás aztán lényegében a hatvanas évek elejéig elhúzódott - ekkor kellett helyet csinálni az új Erzsébet híd feljárórendszerének. A korabeli lakossági elégedetlenséget alighanem a terület tartóssá váló kopársága idézte elő, de aztán a fák és bokrok lassan parkká formálták a Tabán hűlt helyét.

A kiállítás második része képkiállítás: talán az 1800-as évekből származó metszetek a legizgalmasabbak. Némelyik közülük nem személyes élmény alapján készült, hosszan el lehet szórakozni a tévedéseken, elrajzolásokon. De hogy mi mindenféle emberek éltek a régi Tabánban, ez már a harmadik, térben is erősen elkülönülő kiállításrész tárgya. Az emeleti helyiség beugrói egy-egy neves család történetét mutatják be, "mesterségük címerét" enteriőrökben megjelenítve. A tárgyak fennmaradása is jelzi, hogy feltörekvő, polgárosult családokról van szó, ahol viszont a nagyszülő még egyszerű tímár, mosónő, búcsúkban mézből és vízből összeforralt, hűtött márcot árusító mézeskalácsos volt. Oravecz Paulát, a megesett fürdőbeli cselédet Brazíliába, majd Déry Tibor oldalán az írói pályára sodorta hányatott élete. Nagykovácsy (Kovacsevics) Milenkó után nem sok emlék maradt, tímár apjára állatbőrökkel utal a kiállítás, miközben ő maga Budapest egyik leggazdagabb embere, a majdani (már nem lebontott) Úttörő Áruház tulajdonosa volt, aki - úgy tudni - Nyugatra távozása előtt inkább ingyen szétosztogatta az árukészletét, nehogy az oroszok/kommunisták kezére kerüljön. Ez a sorsokból összeálló Tabán-egyveleg teszi igazán színessé a képzeletünkben rögzült, harmonika- és tamburaszóval körített állóképet.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, nyitva március 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.