Földényi F. László

A gombnyomogató

Az Ai Weiwei. In Search of Humanity című kiállítás alkalmából

  • Földényi F. László
  • 2024. február 28.

Képzőművészet

Járkálok a rotterdami Kunsthal hatalmas termeiben, és miközben igyekszem a kiállított műveket nézni, a figyelmemet állandóan eltéríti mindaz, amiről már előzetesen is értesültem. Tudom, milyen gyerekkora volt, hogy 1957-ben, egyéves korában az apját politikai okokból száműzték, és ő tizenhat éves koráig szegénységben és száműzetésben nőtt fel.

Tudom, hogy 1981 és 1993 között New Yorkban a művészeti élet peremén tengődött, csak kevesek által ismerve, s közben Andy Warhol szeretett volna lenni. Tudom azt is, hogy hazatérve Pekingbe a legnemesebb célokért emelte fel a hangját, kiállt azokért, akik mellett csak kevesen mertek kiállni. Ismerem a történet későbbi részleteit is: hogy 2009-ben annyira megverték, hogy megsérült az agya, hogy 2011-ben lerombolták a műtermét, és ezután 81 napig vádemelés nélkül magánzárkában tartották fogva, hogy elkobozták az útlevelét és kiutazási tilalommal sújtották. És hogy ma is veszélyes lenne számára visszatérni a hazájába.

A körhinta

Tudom, hogy amíg Kínában élt, a műveivel állandó veszélynek tette ki magát. Világszerte sokan szolidárisak voltak vele, Václav Haveltől Adam Michniken át Elfriede Jelinekig, nem szólva a javára folytatott nemzetközi gyűjtésekről, a legnagyobb múzeumok erőfeszítéséről, hogy Kínát elhagyhassa, vagy legalább szabadon engedjék. Közismert, hogy világszerte fellép politikai aktivistaként. Még arról is hallottam, hogy burkoltan antiszemita kijelentései miatt nemrégiben egy londoni galéria visszamondta a kiállítását, majd ezt több más galéria is követte, s ő ezt a döntést a kínai kulturális forradalom rémtetteivel helyezte egy szintre.

A leginkább pedig azt tudom, hogy Aj Vej-vej jelenleg a világ egyik legismertebb képzőművésze. A műveiből rendezett blockbuster kiállítások, a pompásnál pompásabb hatalmas albumok, a róla szóló vagy általa írott könyvek tucatjai arról tanúskodnak, hogy nemcsak ismert, hanem népszerű is, aki mindenütt a legnagyobb nézőszámot biztosítja. A múzeumi boltokban vásárolható Aj Vej-vej-motívumokkal ellátott kávéscsészék, ceruzák, sálak, noteszfüzetek, szemüvegtokok és gyerekjátékok azt mutatják, hogy Aj Vej-vej ugyanannak az elgiccsesítésnek az áldozata, ami csak a legnagyobbakkal fordul elő: Matisse-szal, Van Goghgal vagy Miróval. Ők halottak. Aj Vej-vejt viszont már életében ráültették egy olyan körhintára, amelyről egyelőre, ha akarna, sem tudna leszállni. De valószínűleg nem is akar.

Teremről teremre a hatalmas és pompázatos installációkat nézve, egyre inkább egy vidámparkban éreztem magam. Olyan vidámparkban, ahol mégis komoly, gondterhelt, néha felháborodott, máskor döbbent arcot kell vágnom. És ettől kezdtem magam egy csapdában érezni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.