Földényi F. László

A gombnyomogató

Az Ai Weiwei. In Search of Humanity című kiállítás alkalmából

  • Földényi F. László
  • 2024. február 28.

Képzőművészet

Járkálok a rotterdami Kunsthal hatalmas termeiben, és miközben igyekszem a kiállított műveket nézni, a figyelmemet állandóan eltéríti mindaz, amiről már előzetesen is értesültem. Tudom, milyen gyerekkora volt, hogy 1957-ben, egyéves korában az apját politikai okokból száműzték, és ő tizenhat éves koráig szegénységben és száműzetésben nőtt fel.

Tudom, hogy 1981 és 1993 között New Yorkban a művészeti élet peremén tengődött, csak kevesek által ismerve, s közben Andy Warhol szeretett volna lenni. Tudom azt is, hogy hazatérve Pekingbe a legnemesebb célokért emelte fel a hangját, kiállt azokért, akik mellett csak kevesen mertek kiállni. Ismerem a történet későbbi részleteit is: hogy 2009-ben annyira megverték, hogy megsérült az agya, hogy 2011-ben lerombolták a műtermét, és ezután 81 napig vádemelés nélkül magánzárkában tartották fogva, hogy elkobozták az útlevelét és kiutazási tilalommal sújtották. És hogy ma is veszélyes lenne számára visszatérni a hazájába.

A körhinta

Tudom, hogy amíg Kínában élt, a műveivel állandó veszélynek tette ki magát. Világszerte sokan szolidárisak voltak vele, Václav Haveltől Adam Michniken át Elfriede Jelinekig, nem szólva a javára folytatott nemzetközi gyűjtésekről, a legnagyobb múzeumok erőfeszítéséről, hogy Kínát elhagyhassa, vagy legalább szabadon engedjék. Közismert, hogy világszerte fellép politikai aktivistaként. Még arról is hallottam, hogy burkoltan antiszemita kijelentései miatt nemrégiben egy londoni galéria visszamondta a kiállítását, majd ezt több más galéria is követte, s ő ezt a döntést a kínai kulturális forradalom rémtetteivel helyezte egy szintre.

A leginkább pedig azt tudom, hogy Aj Vej-vej jelenleg a világ egyik legismertebb képzőművésze. A műveiből rendezett blockbuster kiállítások, a pompásnál pompásabb hatalmas albumok, a róla szóló vagy általa írott könyvek tucatjai arról tanúskodnak, hogy nemcsak ismert, hanem népszerű is, aki mindenütt a legnagyobb nézőszámot biztosítja. A múzeumi boltokban vásárolható Aj Vej-vej-motívumokkal ellátott kávéscsészék, ceruzák, sálak, noteszfüzetek, szemüvegtokok és gyerekjátékok azt mutatják, hogy Aj Vej-vej ugyanannak az elgiccsesítésnek az áldozata, ami csak a legnagyobbakkal fordul elő: Matisse-szal, Van Goghgal vagy Miróval. Ők halottak. Aj Vej-vejt viszont már életében ráültették egy olyan körhintára, amelyről egyelőre, ha akarna, sem tudna leszállni. De valószínűleg nem is akar.

Teremről teremre a hatalmas és pompázatos installációkat nézve, egyre inkább egy vidámparkban éreztem magam. Olyan vidámparkban, ahol mégis komoly, gondterhelt, néha felháborodott, máskor döbbent arcot kell vágnom. És ettől kezdtem magam egy csapdában érezni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.